Deze website maakt gebruik van Cookies.

Voorjaar 2024

OF Foff 2024 voorjaar folder

Ontdek ons vol­le­di­ge voor­jaars­pro­gram­ma t.e.m. mei 2024 in onze fol­der [PDF], ook te vin­den op diver­se cul­tu­re­le locaties!

Heilige Antonius, bes­te vrind, maak dat ik m’n … vind.” In haar nieu­we film gaat Annelein Pompe op zoek naar een onvind­ba­re vrouw. Ze laat zich tij­dens haar omzwer­vin­gen bij­staan door de patroon­hei­li­ge van de ver­lo­ren zaken en zij die de weg kwijt zijn. Onze ope­nings­film vormt het ver­trek­punt van een voor­jaars­sei­zoen in het teken van ver­dwa­len, zoe­ken en iets anders vinden. 

Mathieu Hendrickx en George van Dam onder­zoe­ken de fil­mi­sche ver­ta­ling van een par­ti­tuur. De Goldberg­variaties van Bach wor­den wel eens ver­ge­le­ken met een reis­boek over zwerf­toch­ten van de ene naar de ande­re plek. Wanneer we aan het eind van de cyclus de aria een twee­de keer horen, klinkt en voelt ze anders, ondanks het feit dat de noten exact dezelf­de zijn en zelfs de manier van spe­len niet nood­za­ke­lijk ver­an­dert. De com­po­nist en film­ma­ker Phill Niblock (1933­-2024) die in Gent een twee­de thuis vond, stel­de dan weer: Mijn muziek leidt ner­gens heen. Dit is het.” Toch ope­nen zijn mini­ma­lis­ti­sche stuk­ken laag per laag nieu­we panorama’s. Luisteren wordt wan­de­len, je gehoor ver­plaatst zich door het land­schap. OFFoff zet een par­cours op langs vier Gentse sleu­tel­lo­ca­ties en belicht als eind­hal­te zijn film­werk in eigen huis. De jon­ge pro­gram­ma­tor en film­ma­ker Raouf Moussa pre­sen­teert een ambi­ti­eus drie­le­dig pro­gram­ma rond fil­mi­sche bena­de­rin­gen van ruim­te. Dit als sluit­stuk van een sei­zoen waar­in het in mei vijf jaar gele­den is dat we zelf een nieu­we thuis von­den in Kunsthal Gent en onze film­zaal inhul­dig­den met La Région cen­tra­le, Michael Snows ultie­me film over zich ver­lie­zen in een landschap. 

Vergeten films komen opnieuw boven. Godart Bakkers vond de bij­zon­de­re kun­ste­naars­films van de Gentse smal­l­film­club’ Studio E terug. Voorts is er een focus op werk van onze noor­der­bu­ren dat hier te wei­nig zijn weg vindt. We nodi­gen de Amsterdamse expe­ri­men­te­le film­pi­o­nier Barbara Meter uit in Gent en Antwerpen. Joost Rekveld maak­te voor zijn abstrac­te science­ fic­ti­on­film #59 beel­den met ana­lo­ge radio- en radar­sig­na­len. Een oog­ge­tui­gen­ver­slag van nog onbe­ken­de gebie­den? Hij spreekt zelf van visu­e­le muziek voor het oog,” ter­wijl Charo Calvo dit voor­jaar cine­ma voor het oor” brengt. Wanneer men vroe­ger de ran­den van een radio­fre­quen­tie ver­ken­de, trad een vreemd glis­san­do geluid op dat de Mexican dog’ wordt genoemd. Het inspi­reer­de Dany Deprez tot de titel van zijn nieu­we, lang­ver­wach­te expand­ed film. Frans van de Staak – een laat­ste Nederlander op het pro­gram­ma, gevierd door Johan van der Keuken en Jean­-Marie Straub – bouw­de zijn film Windschaduw op uit scè­nes waar­in een acteur of actri­ce aan­komt of ver­trekt. De man en vrouw pak­ken kof­fers in en uit, komen steeds ande­re woon­ruim­tes bin­nen of ver­la­ten die. Buiten beeld her­haalt Gerrit Kouwenaar de dicht­re­gels van Aire, een titel die een deun­tje oproept en ons in the midd­le of now­he­re dropt, een pleis­ter­plaats langs zui­de­lij­ker snel­we­gen: uit­stap­pend loopt het ver­haal / vast in een kom­ma: wind­scha­duw, sela, wit / regel tus­sen aan­komst en weg­gaan / de betrap­te brief op het pad een blad / tus­sen bla­de­ren, echo noch oor, geen woord / dat ver­wijst, zelfs geen hek ergens voor / ver­raadt dat het later, hoe het ontknoopt –

Najaar 2023

OF Foff 2023 najaar 1 page 0001 kopie

Ontdek ons vol­le­di­ge na­jaars­pro­gram­ma t.e.m. decem­ber 2023 in onze fol­der [PDF], ook te vin­den op diver­se cul­tu­re­le locaties!

In deze fon­ke­len­de fol­der met folie­druk pre­sen­te­ren wij u ons najaars­pro­gram­ma met een gou­den rand­je. Speciaal voor onze twin­tig­ste ver­jaar­dag dui­ken twee voor­ma­li­ge boeg­beel­den uit de geschie­de­nis van OFFoff terug op in het pro­gram­ma. Tegelijk geven we kan­sen aan nieu­we pro­gram­ma­to­ren zoals de jon­ge kunst­his­to­ri­cus Anthony Brynaert. Sofie Verdoodt, lan­ge tijd de cory­fee van OFFoff, maakt een een­ma­li­ge come­back als co-cura­tor van de fees­te­lij­ke jubi­le­u­me­di­tie van onze Nacht van de Experimentele Film. Samen met Godart Bakkers, na Sofie vele jaren het gezicht van OFFoff, bren­gen we een aller­laat­ste pro­gram­ma in Club Solo in Breda: een samen­wer­king die in 2015 begon en ein­digt met een – al zeg­gen we het zelf – indruk­wek­kend een­daags film­fes­ti­val. Daarnaast her­ne­men we twee programma’s die Godart met Monokino tij­dens SHHH in Oostende orga­ni­seer­de: de Gentse kun­ste­naar Jasper Rigole en kunst­his­to­ri­cus Steven Jacobs pre­sen­te­ren hun film(programma) dank­zij OFFoff ook in de eigen thuis­stad. Alvast twee avon­den met live­mu­ziek, wat dit sei­zoen voor meer dan de helft van de der­tien programma’s het geval is! En wie weet ook voor onze gehei­me scree­ning op Film Fest Gent… 

Van viool, harp en trom­pet tot gita­ren en elec­tro­ni­ca. Het gaat om in de stem­ming’ komen, let­ter­lijk, het mate­ri­aal en jezelf stem­men, zoals je met een instru­ment zou doen,” ver­telt Hannes Verhoustraete over zijn nieu­we essay­film Broken View. Het zoe­ken naar manie­ren om de sta­ti­sche, van glas gemaak­te beel­den van de his­to­ri­sche tover­lan­taarn in bewe­ging te bren­gen, was tege­lijk een eigen, con­ti­nu bewe­gen tus­sen het ver­le­den en de onmid­del­lijk­heid van het nu. Kinetisch kun­ste­naar en ani­ma­tie­fil­mer Robert Breer schiet dit najaars­sei­zoen in gang. Ik ben gefas­ci­neerd door alles wat beweegt, of het nu figu­ra­tief is of niet,” stel­de hij. Floris Vanhoof re-ani­meert 750 mil­joen jaar oude fos­sie­len. De dit jaar over­le­den José Antonio Sistiaga en Rainer Kohlberger explo­re­ren de opti­sche kracht van kleur in con­stan­te bewe­ging. De ene via een levens­werk van hand­ge­schil­der­de 35mm-pel­li­cu­le en de ande­re via algo­rit­mes, AI en door machi­ne learning gege­ne­reer­de beel­den met zelf­ge­maak­te soft­wa­re. Een week na deze kleu­ren­storm scha­ke­len we naar het pure zwart van João César Monteiro’s Snow White, maar zelfs daar kij­ken we 75 minu­ten lang naar dan­sen­de filmkorrels. 

Al dit spek­ta­kel beleeft u voort­aan zon­der schui­fe­lend zit­vlak. De ban­ken in onze cine­ma­zaal krij­gen dit sei­zoen hand­ge­maak­te en geper­so­na­li­seer­de bekle­ding uit loka­le scha­pen­wol. Kom naar de eer­ste zit­ting met aan­past inhul­di­gings­pro­gram­ma. Vlak voor druk schonk het nieuws dat het Vlaamse Audiovisueel Fonds OFFoff de komen­de drie jaar met meer mid­de­len onder­steunt onze ver­jaar­dag nog wat extra glans! Er beweegt wat.

Voorjaar 2023

OF Foff 2023 voorjaar pr2 kopie page 0001 1 2

Kletterende bier­fles­jes op de blau­we hard­ste­nen vloer, sta­pels matras­sen met vroe­ge doe­ze­laars en een gesleur met plas­tic tuin­stoel­tjes,” zo bericht­te cri­ti­ca Liv Laveyne over de Eerste Langste Nacht van de Experimentele Film twin­tig jaar gele­den in het Caermersklooster, nu Kunsthal Gent. Ruim drie­hon­derd men­sen door­ston­den het hon­den­weer om zich te laven aan veer­tig expe­ri­men­te­le films, goed voor acht uur kijk­er­va­ring.” Daar klonk het plan om onder de naam Off-Off Cinema een vol­waar­di­ge bios­coop op te rich­ten.” Zo geschied­de met onze eer­ste film­avond in het Klein Begijnhof op 15 sep­tem­ber 2003. De toe­komst voor de expe­ri­men­te­le film in Gent ziet er roos­kleu­rig uit,” besloot Laveyne. Wordt vervolgd!”

Ontdek ons vol­le­di­ge voor­jaars­pro­gram­ma t.e.m. mei 2023 in onze fol­der [PDF], ook te vin­den op diver­se cul­tu­re­le locaties!

Najaar 2022

OF Foff 2022 najaar kopie page 0001 2

Ik schrijf je in beel­den,” mij­mert de betreur­de Jean-Luc Godard in Scénario de Sauve qui peut (la vie), een video die een papie­ren script ver­ving. Zijn oeu­vre over­stijgt op sen­su­e­le, lyri­sche en plas­ti­sche wij­ze elk onder­scheid tus­sen het fil­mi­sche’ en het lite­rai­re’. De ide­a­le ope­ner van ons nieu­we pro­gram­ma in het teken van film en taal.

Walter Benjamin beschreef in 1926 een taal­spel waar­in hij een 11-jarig meis­je met een vijf­tal woor­den zin­nen liet bou­wen. Hij noem­de het Phantasiesätze’, fan­ta­sie­fra­ses. Het inspi­reer­de de gelijk­na­mi­ge kort­film die Helena Wittmann opnam in een car­te blan­che rond haar nieu­we film, Human Flowers of Flesh – te zien tij­dens Film Fest Gent. In de lijn van Benjamins expe­ri­men­te­le tekst is dit najaars­sei­zoen een schui­ven en ver­bin­den van ver­schil­len­de programma’s om een ver­haal te schrijven.

Onze fol­der [PDF] met het vol­le­di­ge najaars­pro­gram­ma t.e.m. decem­ber 2022 is te vin­den op diver­se cul­tu­re­le locaties!

Voorjaar 2022

Lowder Turbulence3

Ik ben een ama­teur die films maakt als een schil­der, schil­dert als een beeld­hou­wer, beeld­houwt als een muzi­kant en musi­ceert als een film­ma­ker… soms alles tege­lijk.” Michael Snow ver­zin­ne­beeldt per­fect de grond­toon van ons nieu­we film­sei­zoen dat meer dan ooit met de ande­re kun­sten flirt.

In Snows klas­sie­ker Wavelength – een van de vele films in het pro­gram­ma – strandt een 45-minu­ten-lan­ge zoom­be­we­ging uit­ein­de­lijk op een foto van gol­ven, de onein­di­ge zee, als hori­zon en als ver­dwijn­punt. Ons voor­jaars­pro­gram­ma bevraagt de gren­zen van het medi­um en zoekt de ant­woor­den veel­al in natuur en land­schap.

Zo erva­ren we in At Sea de pracht en inten­si­teit van de oce­aan en het leven­di­ge kleu­ren­ras­ter van een con­tai­ner­schip door de ogen van Peter Hutton. Hij is net als Rose Lowder – wiens werk naast dat van Hutton voor­zien wordt van live­mu­ziek – opge­leid als schil­der en beeld­hou­wer. Wel meer films dit voor­jaar evo­ce­ren het gevoel to be at sea”. Laat u meevoeren.

Onze pro­gram­ma­fol­der is te vin­den op diver­se cul­tu­re­le locaties!

Voorjaar 2020

12620

Je ver­lie­zen in de ander en tege­lijk dich­ter bij jezelf komen? Het over­komt je in de lief­de, maar ook in film kan afstand kan­te­len in nabij­heid, voor­zich­ti­ge aan­dacht in tota­le over­ga­ve. Vanuit een intens gevoel­de affi­ni­teit geven film­ma­kers zich dit voor­jaar over aan die of dat ande­re. Ook dit sei­zoen vormt ons pro­gram­ma daar­bij een ont­moe­tings­plek waar een nieu­we gene­ra­tie film­ma­kers — Jasper Rigole, Eva Beazar, Damien Manivel — in dia­loog tre­den met enke­le monu­men­ta­le figu­ren — Gustav Deutsch, Mona Hatoum, Marie Menken — uit de his­to­ri­sche avant-garde.

OFFoff op maandag

Na vijf­tien jaar en een veel­voud aan film­ver­to­nin­gen is Art Cinema OFFoff geen nieu­we­ling meer. En toch maakt OFFoff dit najaar zijn debuut. Na wat voor­proef­jes gedu­ren­de het afge­lo­pen jaar wordt immers voor het eerst een vol­waar­dig sei­zoens­pro­gram­ma inge­richt in Kunsthal Gent, de nieu­we thuis­ba­sis van OFFoff. Niet geheel toe­val­lig maken nog­al wat debuut­films hun opwach­ting. Er is Gabriel van Agnes Martin, Meshes of the Afternoon van Maya Deren, Christmas on Earth van Barbara Rubin en 1114 van James Benning. En dat voor­al op maan­dag. Wees welkom!

OFFoff verhuist!

Na vijf­tien jaar ver­laat OFFoff de vas­te stek in het Begijnhof. In 2019 wordt Kunsthal Gent de nieu­we uit­vals­ba­sis. De inge­ni­eus gecon­stru­eer­de ver­to­nings­ruim­te is nog in opbouw, maar toch tekent OFFoff tij­dens het gro­te (her)openingsweekend van Kunsthal Gent pre­sent met een broad­cast, per­for­man­ces en – van­zelf­spre­kend – films. Meer nieuws over het afscheid van de oude zaal en de inhul­di­ging van de nieu­we volgt.

Nieuw jaar, nieuwe site

Met de fon­kel­nieu­we web­si­te weet ieder­een per­fect hoe laat een scree­ning begint en op wel­ke plek deze door­gaat. En nog belang­rij­ker: voort­aan kan nie­mand nog ver­ge­ten wel­ke programma’s zich in het ver­le­den waar en wan­neer voor­de­den, en wat ze pre­cies om het lijf had­den. Daarvoor zorgt het OFFoff Archief. Hier vind je in de toe­komst niet alleen een over­zicht van de voor­bije programma’s, maar ook bij­ko­mend tekst- en beeld­ma­te­ri­aal dat tot nage­nie­ten en naden­ken wil stem­men. Geen glans­rij­ke toe­komst zon­der uit­ge­licht verleden!