Vacature Art Cinema OFFoff
Vacature medewerker communicatie en publiekswerking Art Cinema OFFoff (20%)
Solliciteren kan tot en met zondag 4 augustus 2024
Art Cinema OFFoff is een vertoningsplatform voor experimentele cinema en audiovisuele kunst in Vlaanderen. Onze filmzaal in Kunsthal Gent is de vaste vertoningsplek en uitvalsbasis. De protagonisten van de avant-garde cinema worden gekoesterd. Tegelijk wil OFFoff de historische canon actualiseren en confronteren met ‘vergeten’ films, nieuwe media, hedendaagse stemmen en dwarse perspectieven. Lokaal en internationaal worden films geselecteerd die vormelijke en narratieve grenzen verleggen en daarbij niet zelden naar de andere kunsten lonken. Heb je affiniteit met film en wil je OFFoff graag verder mee op de kaart zetten? Stel je dan kandidaat om als deeltijds medewerker onze communicatie en publiekswerking te versterken.
Jouw functie:
- In nauwe samenwerking met de coördinator draag je actief bij tot het vergroten van de zichtbaarheid van Art Cinema OFFoff door gebruik te maken van diverse communicatiekanalen.
- Je probeert nieuwe manieren uit om het publiek te bereiken en verbreden, en stelt daarrond een publieksplan op.
- Je schrijft en verspreidt inhoud voor de website en de sociale media van OFFoff, zowel in het Nederlands als Engels.
- Je werkt actief samen met externe partners om het programma kenbaar te maken.
- Je onderzoekt en selecteert de juiste communicatiekanalen op maat van de beoogde doelgroep en het programma.
- Je volgt recente evoluties op het vlak van digitale communicatietechnieken en sociale media op en doet voorstellen naar nieuwe toepassingen voor OFFoff.
Jouw profiel:
- Je hebt affiniteit met experimentele film en audiovisuele kunst.
- Je beschikt over uitstekende schriftelijke communicatievaardigheden in het Nederlands en Engels. Kennis van Frans is een groot pluspunt.
- Je hebt ervaring met het gebruik van social media planning tools en je kan aantonen dat je zelf een actieve gebruiker van verschillende sociale media bent.
- Je kan kennis of ervaring voorleggen met digitale tools voor (bewegend) beeld.
- Je bent een actieve teamspeler, terwijl zelfstandig werken en initiatief nemen in de lijn liggen van jouw persoonlijkheid. Je werkt planmatig en gestructureerd.
- Je bent flexibel beschikbaar.
Wat heeft OFFoff te bieden?
- Een dynamische en flexibele werkomgeving met een afwisselende functie-inhoud, diverse contacten en autonomie in de job.
- Een correct loon gekoppeld aan eventueel relevante anciënniteit. Verloning bespreekbaar, via zelfstandige activiteit of tewerkstellingsbureau.
- Indiensttreding vanaf 01/09/2024 op deeltijdse basis (7,6 uur).
Om te solliciteren stuur je vóór 5 augustus 2024 een motivatiebrief en CV naar info@offoff.be met de vermelding ‘sollicitatie medewerker OFFoff’. Uit de ingezonden sollicitaties maken we een selectie voor gesprekken half augustus.
Meer weten over de organisatie? Ontdek het op OFFoff.be
Voorjaar 2024
Ontdek ons volledige voorjaarsprogramma t.e.m. mei 2024 in onze folder [PDF], ook te vinden op diverse culturele locaties!
“Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik m’n … vind.” In haar nieuwe film gaat Annelein Pompe op zoek naar een onvindbare vrouw. Ze laat zich tijdens haar omzwervingen bijstaan door de patroonheilige van de verloren zaken en zij die de weg kwijt zijn. Onze openingsfilm vormt het vertrekpunt van een voorjaarsseizoen in het teken van verdwalen, zoeken en iets anders vinden.
Mathieu Hendrickx en George van Dam onderzoeken de filmische vertaling van een partituur. De Goldbergvariaties van Bach worden wel eens vergeleken met een reisboek over zwerftochten van de ene naar de andere plek. Wanneer we aan het eind van de cyclus de aria een tweede keer horen, klinkt en voelt ze anders, ondanks het feit dat de noten exact dezelfde zijn en zelfs de manier van spelen niet noodzakelijk verandert. De componist en filmmaker Phill Niblock (1933-2024) die in Gent een tweede thuis vond, stelde dan weer: “Mijn muziek leidt nergens heen. Dit is het.” Toch openen zijn minimalistische stukken laag per laag nieuwe panorama’s. Luisteren wordt wandelen, je gehoor verplaatst zich door het landschap. OFFoff zet een parcours op langs vier Gentse sleutellocaties en belicht als eindhalte zijn filmwerk in eigen huis. De jonge programmator en filmmaker Raouf Moussa presenteert een ambitieus drieledig programma rond filmische benaderingen van ruimte. Dit als sluitstuk van een seizoen waarin het in mei vijf jaar geleden is dat we zelf een nieuwe thuis vonden in Kunsthal Gent en onze filmzaal inhuldigden met La Région centrale, Michael Snows ultieme film over zich verliezen in een landschap.
Vergeten films komen opnieuw boven. Godart Bakkers vond de bijzondere kunstenaarsfilms van de Gentse ‘smallfilmclub’ Studio E terug. Voorts is er een focus op werk van onze noorderburen dat hier te weinig zijn weg vindt. We nodigen de Amsterdamse experimentele filmpionier Barbara Meter uit in Gent en Antwerpen. Joost Rekveld maakte voor zijn abstracte science fictionfilm #59 beelden met analoge radio- en radarsignalen. Een ooggetuigenverslag van nog onbekende gebieden? Hij spreekt zelf van “visuele muziek voor het oog,” terwijl Charo Calvo dit voorjaar “cinema voor het oor” brengt. Wanneer men vroeger de randen van een radiofrequentie verkende, trad een vreemd glissando geluid op dat de ‘Mexican dog’ wordt genoemd. Het inspireerde Dany Deprez tot de titel van zijn nieuwe, langverwachte expanded film. Frans van de Staak – een laatste Nederlander op het programma, gevierd door Johan van der Keuken en Jean-Marie Straub – bouwde zijn film Windschaduw op uit scènes waarin een acteur of actrice aankomt of vertrekt. De man en vrouw pakken koffers in en uit, komen steeds andere woonruimtes binnen of verlaten die. Buiten beeld herhaalt Gerrit Kouwenaar de dichtregels van Aire, een titel die een deuntje oproept en ons in the middle of nowhere dropt, een pleisterplaats langs zuidelijker snelwegen: uitstappend loopt het verhaal / vast in een komma: windschaduw, sela, wit / regel tussen aankomst en weggaan / de betrapte brief op het pad een blad / tussen bladeren, echo noch oor, geen woord / dat verwijst, zelfs geen hek ergens voor / verraadt dat het later, hoe het ontknoopt –
Najaar 2023
Ontdek ons volledige najaarsprogramma t.e.m. december 2023 in onze folder [PDF], ook te vinden op diverse culturele locaties!
In deze fonkelende folder met foliedruk presenteren wij u ons najaarsprogramma met een gouden randje. Speciaal voor onze twintigste verjaardag duiken twee voormalige boegbeelden uit de geschiedenis van OFFoff terug op in het programma. Tegelijk geven we kansen aan nieuwe programmatoren zoals de jonge kunsthistoricus Anthony Brynaert. Sofie Verdoodt, lange tijd de coryfee van OFFoff, maakt een eenmalige comeback als co-curator van de feestelijke jubileumeditie van onze Nacht van de Experimentele Film. Samen met Godart Bakkers, na Sofie vele jaren het gezicht van OFFoff, brengen we een allerlaatste programma in Club Solo in Breda: een samenwerking die in 2015 begon en eindigt met een – al zeggen we het zelf – indrukwekkend eendaags filmfestival. Daarnaast hernemen we twee programma’s die Godart met Monokino tijdens SHHH in Oostende organiseerde: de Gentse kunstenaar Jasper Rigole en kunsthistoricus Steven Jacobs presenteren hun film(programma) dankzij OFFoff ook in de eigen thuisstad. Alvast twee avonden met livemuziek, wat dit seizoen voor meer dan de helft van de dertien programma’s het geval is! En wie weet ook voor onze geheime screening op Film Fest Gent…
Van viool, harp en trompet tot gitaren en electronica. “Het gaat om ‘in de stemming’ komen, letterlijk, het materiaal en jezelf stemmen, zoals je met een instrument zou doen,” vertelt Hannes Verhoustraete over zijn nieuwe essayfilm Broken View. Het zoeken naar manieren om de statische, van glas gemaakte beelden van de historische toverlantaarn in beweging te brengen, was tegelijk een eigen, continu bewegen tussen het verleden en de onmiddellijkheid van het nu. Kinetisch kunstenaar en animatiefilmer Robert Breer schiet dit najaarsseizoen in gang. “Ik ben gefascineerd door alles wat beweegt, of het nu figuratief is of niet,” stelde hij. Floris Vanhoof re-animeert 750 miljoen jaar oude fossielen. De dit jaar overleden José Antonio Sistiaga en Rainer Kohlberger exploreren de optische kracht van kleur in constante beweging. De ene via een levenswerk van handgeschilderde 35mm-pellicule en de andere via algoritmes, AI en door machine learning gegenereerde beelden met zelfgemaakte software. Een week na deze kleurenstorm schakelen we naar het pure zwart van João César Monteiro’s Snow White, maar zelfs daar kijken we 75 minuten lang naar dansende filmkorrels.
Al dit spektakel beleeft u voortaan zonder schuifelend zitvlak. De banken in onze cinemazaal krijgen dit seizoen handgemaakte en gepersonaliseerde bekleding uit lokale schapenwol. Kom naar de eerste zitting met aanpast inhuldigingsprogramma. Vlak voor druk schonk het nieuws dat het Vlaamse Audiovisueel Fonds OFFoff de komende drie jaar met meer middelen ondersteunt onze verjaardag nog wat extra glans! Er beweegt wat.
Voorjaar 2023
“Kletterende bierflesjes op de blauwe hardstenen vloer, stapels matrassen met vroege doezelaars en een gesleur met plastic tuinstoeltjes,” zo berichtte critica Liv Laveyne over de Eerste Langste Nacht van de Experimentele Film twintig jaar geleden in het Caermersklooster, nu Kunsthal Gent. “Ruim driehonderd mensen doorstonden het hondenweer om zich te laven aan veertig experimentele films, goed voor acht uur kijkervaring.” Daar klonk het plan om “onder de naam Off-Off Cinema een volwaardige bioscoop op te richten.” Zo geschiedde met onze eerste filmavond in het Klein Begijnhof op 15 september 2003. “De toekomst voor de experimentele film in Gent ziet er rooskleurig uit,” besloot Laveyne. “Wordt vervolgd!”
Ontdek ons volledige voorjaarsprogramma t.e.m. mei 2023 in onze folder [PDF], ook te vinden op diverse culturele locaties!
Najaar 2022
“Ik schrijf je in beelden,” mijmert de betreurde Jean-Luc Godard in Scénario de Sauve qui peut (la vie), een video die een papieren script verving. Zijn oeuvre overstijgt op sensuele, lyrische en plastische wijze elk onderscheid tussen het ‘filmische’ en het ‘literaire’. De ideale opener van ons nieuwe programma in het teken van film en taal.
Walter Benjamin beschreef in 1926 een taalspel waarin hij een 11-jarig meisje met een vijftal woorden zinnen liet bouwen. Hij noemde het ‘Phantasiesätze’, fantasiefrases. Het inspireerde de gelijknamige kortfilm die Helena Wittmann opnam in een carte blanche rond haar nieuwe film, Human Flowers of Flesh – te zien tijdens Film Fest Gent. In de lijn van Benjamins experimentele tekst is dit najaarsseizoen een schuiven en verbinden van verschillende programma’s om een verhaal te schrijven.
Onze folder [PDF] met het volledige najaarsprogramma t.e.m. december 2022 is te vinden op diverse culturele locaties!
Voorjaar 2022
“Ik ben een amateur die films maakt als een schilder, schildert als een beeldhouwer, beeldhouwt als een muzikant en musiceert als een filmmaker… soms alles tegelijk.” Michael Snow verzinnebeeldt perfect de grondtoon van ons nieuwe filmseizoen dat meer dan ooit met de andere kunsten flirt.
In Snows klassieker Wavelength – een van de vele films in het programma – strandt een 45-minuten-lange zoombeweging uiteindelijk op een foto van golven, de oneindige zee, als horizon en als verdwijnpunt. Ons voorjaarsprogramma bevraagt de grenzen van het medium en zoekt de antwoorden veelal in natuur en landschap.
Zo ervaren we in At Sea de pracht en intensiteit van de oceaan en het levendige kleurenraster van een containerschip door de ogen van Peter Hutton. Hij is net als Rose Lowder – wiens werk naast dat van Hutton voorzien wordt van livemuziek – opgeleid als schilder en beeldhouwer. Wel meer films dit voorjaar evoceren het gevoel “to be at sea”. Laat u meevoeren.
Onze programmafolder is te vinden op diverse culturele locaties!
ZOMERSALON 2021: BUY LOCAL #2
Kunsthal Gent presenteert een tweede editie van het Zomersalon. BUY LOCAL #2 brengt in juli en augustus 2021 werk van 742 Gentenaars bijeen, in Kunsthal Gent én online. Steun een kunstenaar en koop een werk op deze grote tentoonstelling met een dwarsdoorsnede van de Gentse beeldende kunstscene.
Art Cinema OFFoff heropent!
We hebben er lang op moeten wachten, maar op maandag 14 juni heropent onze zaal met Bioscopic Books: Final book presentation & screening! Om alles in goede banen te kunnen leiden vragen we u op voorhand te reserveren.
Art Cinema OFFoff gaat terug live!
Op avondvertoningen is het nog even wachten, maar niet (te veel) getreurd. In het kader van de Bioscopic Books tentoonstelling in Kunsthal Gent presenteert OFFoff in de cinemazaal een aantal films in loop die de relaties exploreren tussen spreken en schrijven, lezen en kijken, tonen en verbeelden. Reserveren voor de tentoonstelling is verplicht.
Corona update 2
Omwille van de nieuwe maatregelen tegen het coronavirus zijn we verplicht om dit seizoen alle vertoningen in Art Cinema OFFoff te annuleren. We bieden wel een gratis online programma aan met introducties en nagesprekken. In tussentijd verwijzen we jullie ook graag door naar online alternatieven voor (experimentele) cinema dankzij een overzicht van Sabzian.
Art Cinema OFFoff is eindelijk terug!
Met enkele reprises van afgelaste voorjaarsvertoningen en een aantal nieuwe programma’s zijn we in oktober helemaal terug. Maak u klaar voor aanstormend talent en canonieke films.
Up-to-date infomatie en het volledige programma vind je hier.
Sculture Nel Tempo
Sculture Nel Tempo, de bijzondere documentaire van Dany Deprez en Jan Peeters over beeldhouwer Philip Van Isacker is vanaf 26 juni online te bekijken via dalton.be. De film werd eerder vertoond in onze filmzaal en werpt niet alleen licht op de werken van Van Isacker maar gaat tegelijk op zoek naar het wezen van de beeldhouwkunst.
Een reis doorheen het oeuvre van de Belgische kunstenaar is het vertrekpunt voor een meditatie over de beeldhouwkunst, de vergankelijkheid van de kunst en de rol van twijfel en onvoorspelbaarheid in ons leven en onze samenleving.
Update corona
Als gevolg van de aanhoudende maatregelen rond de preventie van COVID-19 kunnen alle resterende screenings van dit seizoen helaas niet doorgaan.
In onze laatste nieuwsbrief hebben we enkele initiatieven opgesomd die experimentele cinema (gratis) beschikbaar maken gedurende deze coronacrisis. Het is geen vervanging van de authentieke cinema-ervaring, maar liefhebbers kunnen er terecht voor enkele meer dan waardevolle alternatieven.
Filmvertoningen tot 1 april geannuleerd
Wegens preventieve maatregelen tegen het coronavirus werd beslist om alle vertoningen in Art Cinema OFFoff tot aan de paasvakantie te annuleren. De vertoningen op dinsdag 17/03 (Fiona Tan) en maandag 23/03 (Mona Hatoum) zullen om die reden jammer genoeg niet plaatsvinden. Op maandag 20 april hopen we jullie terug te kunnen verwelkomen met Eva Beazar & Marie Menken!
Voorjaar 2020
Je verliezen in de ander en tegelijk dichter bij jezelf komen? Het overkomt je in de liefde, maar ook in film kan afstand kantelen in nabijheid, voorzichtige aandacht in totale overgave. Vanuit een intens gevoelde affiniteit geven filmmakers zich dit voorjaar over aan die of dat andere. Ook dit seizoen vormt ons programma daarbij een ontmoetingsplek waar een nieuwe generatie filmmakers — Jasper Rigole, Eva Beazar, Damien Manivel — in dialoog treden met enkele monumentale figuren — Gustav Deutsch, Mona Hatoum, Marie Menken — uit de historische avant-garde.
OFFoff op maandag
Na vijftien jaar en een veelvoud aan filmvertoningen is Art Cinema OFFoff geen nieuweling meer. En toch maakt OFFoff dit najaar zijn debuut. Na wat voorproefjes gedurende het afgelopen jaar wordt immers voor het eerst een volwaardig seizoensprogramma ingericht in Kunsthal Gent, de nieuwe thuisbasis van OFFoff. Niet geheel toevallig maken nogal wat debuutfilms hun opwachting. Er is Gabriel van Agnes Martin, Meshes of the Afternoon van Maya Deren, Christmas on Earth van Barbara Rubin en 11 x 14 van James Benning. En dat vooral op maandag. Wees welkom!
OFFoff verhuist!
Na vijftien jaar verlaat OFFoff de vaste stek in het Begijnhof. In 2019 wordt Kunsthal Gent de nieuwe uitvalsbasis. De ingenieus geconstrueerde vertoningsruimte is nog in opbouw, maar toch tekent OFFoff tijdens het grote (her)openingsweekend van Kunsthal Gent present met een broadcast, performances en – vanzelfsprekend – films. Meer nieuws over het afscheid van de oude zaal en de inhuldiging van de nieuwe volgt.
Nieuw jaar, nieuwe site
Met de fonkelnieuwe website weet iedereen perfect hoe laat een screening begint en op welke plek deze doorgaat. En nog belangrijker: voortaan kan niemand nog vergeten welke programma’s zich in het verleden waar en wanneer voordeden, en wat ze precies om het lijf hadden. Daarvoor zorgt het OFFoff Archief. Hier vind je in de toekomst niet alleen een overzicht van de voorbije programma’s, maar ook bijkomend tekst- en beeldmateriaal dat tot nagenieten en nadenken wil stemmen. Geen glansrijke toekomst zonder uitgelicht verleden!
Raoul Servais (1928-2023): Belgische pionier van de animatiefilm
Na een carrière die van hem de “vader en de pionier van de animatiefilm in België” maakte, is Raoul Servais op 94-jarige leeftijd overleden.
Hij laat een indrukwekkend oeuvre achter bestaande uit 16 korte animatiefilms en een langspeelfilm. Zijn films stonden vaak in dialoog met politieke of sociale kwesties, en werden internationaal geprezen. Hij ontving meer dan 60 internationale prijzen, waaronder de Gouden Palm die hij verdiende met zijn surrealistische film Harpya (1979).
Servais werd als een van de meest innovatieve Belgische filmmakers van de 20ste eeuw gezien. Omdat hij voortdurend op zoek was naar verbeteringen in zijn technieken bleef hij namelijk steeds experimenteren. Dit leidde tot het ontstaan van zijn Servaisgrafie, een techniek die acteurs integreert in getekende decors, en die hij ontwikkelde tijdens het maken van zijn 1994 langspeelfilm Taxandria.
Als stichter van de opleiding blijft zijn invloed voelbaar onder studenten animatiefilm aan KASK Gent — wiens ontstaan in 1964÷1966÷1963 de eerste professionele animatieschool van Europa betekende.
Interview met Lisa Spilliaert
afgenomen door Laura Mathijs en Rien Arblaster op 29 maart 2023 in de Minardschouwburg.
Laura: Eerst en vooral, danku dat je hier tijd voor wilde maken. Ik kan me voorstellen dat het vrij druk is nu.
Lisa: Nee.
Laura: (haha) Ok, des te beter. Als student film en TV ben ik wel heel geïnteresseerd in het maakproces van zo’n film als Spilliaert. Zou je ons een beetje kunnen doorlopen in hoe het tot stand is gekomen?
Lisa: Het idee ontstond al eigenlijk heel lang geleden, in 2015. Eigenlijk wel een tijdje geleden, omdat oorspronkelijk was het script samen met mijn zus Clara gemaakt, en het allereerste vertrekpunt was het feit dat we in België zo vaak geconfronteerd worden met de vraag ‘zijn jullie familie van Léon Spilliaert?’. Dat was de eerste motivatie om er iets van te maken. Dan zat ik in de voltijdse productie van mijn andere film, N.P, dus dat was op de achtergrond gegaan. Dan, nadat N.P af was in 2020, dan zijn we er opnieuw in gevlogen. Dan was onze positie veranderd, dat ik meer het script en de regie zou dragen dan Clara, want oorspronkelijk was ook het plan dat Clara meer het visuele ging doen. Want toen, rond 2015 – 16, toen tekende ze vooral, dat was haar medium. Maar dan in die jaren was haar praktijk ook gegroeid naar keramiek. Dus zo hebben we dan de overweging gemaakt van wat de juiste, de goede posities waren, en dan bleef het visuele gedeelte bij Clara, maar dan met sculpturen, die ook inhoudelijk een rol zou spelen in de visuele explosie, de visualisering van de stambomen. Dat resulteerde in een fysiek landschap dat een belangrijk visueel onderdeel is van de film. Zo was het begonnen. En dan maak je een soort van script, opnames, en montages.
Laura: En de narratieve structuur is gebaseerd op rap. Hoe ben je daarbij terecht gekomen?
Lisa: Dat was eerder een ingeving. Da’s niet zo’n nuttig antwoord… Het klinkt misschien een beetje raar, maar voor mij was dat een manier om de tekst voor te dragen, en ik wou dat de tekst echt— ik meen die teksten. En ook zo dat praktiseren van de rap, want ik heb dat nog nooit gedaan, ik heb echt jaren training gedaan. Er was ook iemand die mij leerde rappen. Maar dan worden er ook wel meer interessante dingen geschreven over dit gegeven, zoals de vrije identiteitsvorming van rap tegenover geconstrueerde identiteit in de stambomen.
Laura: Ja, dat was mijn volgende vraag ook, dat die link bestaat, door anderen gelegd. Wat vind jij van deze interpretatie?
Lisa: Da’s fantastisch. Ja. Da’s net denk ik mooi eraan.
Rien: Er wordt ook de link tussen rap en het politieke, en ik vroeg me af of er ook een politieke impuls zit achter je eigen werk, in Spilliaert, of over het algemeen.
Lisa: Politiek? Ja, dat is er zeker niet met de vinger dik opgelegd, maar ik probeer er wel veel mee te zeggen. Het was wel een beetje de grens zoeken, want de familiestamboom op zich, of de hele traditie van uw levensverhaal en zeg maar antwoorden zoeken in uw voorouders, daar zit wel iets tricky in. Dat is toch wel de kern van mijn interesse, maar er is ook iets heel absurd aan. Maar ook door de verschillende mensen die aan de filmstructuur gewerkt hebben, bijvoorbeeld die mannen van het familiekunde centrum in Oostende. Hun interview was echt fantastisch. Toen ik naar hun stapte, dat was eigenlijk het startpunt van het project, en zij hielpen ons om het stamboomonderzoek te doen — want je moet heel de aktes, en allerlei papieren onderzoeken, om link te vinden met Léon Spilliaert. In dat proces heb ik ze echt leren kennen, en het zijn echt fantastische mensen. Maar daar was ik wel mee bezig, in het maakproces.
Rien: Ik ben student literatuur en ik ben bijvoorbeeld het lesbisch archief aan het onderzoeken, en haar gedwongen ‘doe-het-zelf’-heid en ik vroeg me af of u [met Spilliaert] een soort archiefje wou bouwen van uw familie, en een plaats zoeken binnen het grotere of algemene archief.
Lisa: Ja, da’s wel vaak de kritiek ook op stamboomonderzoek, dat dat alleen langs de mannelijke kant gaat. Maar je hebt eigenlijk verschillende manieren om je stamboom te onderzoeken, ook langs je moederlijke lijn. Ja. Maar eigenlijk is er wel heel weinig ruimte voor de vrouwelijke kant, dat wordt wel op een manier genegeerd. Want hoe het legitieme, de identiteit op papier, hoe dat dat tot stand komt binnen de geschiedenis van de wet of van rechten, dat interesseerde me enorm. Dan heb ik even studie gedaan aan de universiteit in familierecht, dus dat probeerde ik ook wel in de raptekst te verwerken. Does that make sense?
Rien: Ja, zeker.
Laura: Op Courtisane Festival maakt uw filmvertoning deel uit van een soort dubbele ‘double bill’ met de broer en zus Ghammam. In de film Spilliaert zien we je samenwerken met je zus Clara, zoals je ook al paar keer hebt gedaan, bijvoorbeeld voor Hotel Red Shoes.
Lisa: N.P ook!
Laura: Ja! Hoe is het om samen te werken met je zus?
Lisa: Wel, Hotel Red Shoes was de eerste echte samenwerking, als twee auteurs om het zo te zeggen, en daarna was het voor ons veel natuurlijker om de functies te verdelen. Bijvoorbeeld in N.P. was Clara hoofdactrice, en hier [in Spilliaert] maakt ze de sculpturen. Ik denk dat dat voor ons best werkt, op die manier. Clara heeft natuurlijk ook haar eigen praktijk als kunstenaar.
Laura: Ja, dat sluit een beetje aan bij een vaak terugkerend element in je werk, namelijk familie, genealogie, afkomst. Bijvoorbeeld ook in Growth Record. Vanwaar komt die fascinatie eigenlijk?
Lisa: Ja… Ik zou dat moeten kunnen beantwoorden.
Laura: Het kan ook zijn dat er geen antwoord op bestaat?
Lisa: Ja, een groot deel van het antwoord zit in het maken zelf. Je wilt iets maken omdat je dat niet weet. Maar ik ben wel ergens dat hoofdstuk aan het afronden, want met N.P was ik zeker heel lang met dat thema bezig, en Growth Record ook. En Spilliaert is een beetje voor mij het afronden van dat thema. Ik heb denk ik wel alles gezegd met die drie werken. Ik ben klaar voor iets nieuws. Maar ik denk dat de fascinatie voor genealogie komt, en het is niet iets speciaals ofzo, omdat ik iets meer geconfronteerd ben met die vraag door ouders die van twee andere plekken komen. Gewoon door zoiets simpel, denk ik.
Laura: Je vertelde ooit in een interview dat, hoewel je werk van op de een of andere manier op je achtergrond slaat, dat dat niet echt over jezelf persé gaat.
Lisa: Ik hoop het.
Laura: Kan je dat een beetje verduidelijken?
Lisa: Ja, het zou erg zijn. Ik denk dat ik toch graag probeer iets te betekenen voor andere mensen.
Rien: Denk je dat dat moeilijk gaat als je echt over jezelf een film maakt?
Lisa: Wel, Growth Record is ook wel deels over mezelf. Ik denk dat er wel geneigd mag worden dat dat meer is. Anders gaat een kijker daar niet open voor staan.
Rien: Dat het niet in functie staat van jezelf?
Lisa: Ja, ik denk zoiets
Laura: Je zei als dat je vaak de vraag krijgt of je verwant bent met Léon Spilliaert.
Lisa: Ja, maar nu is dat leuk, nu kan ik zeggen ‘dan moet je naar de film kijken’.
Laura: Want je antwoordt dan dat je met zo’n familienaam wel een soort van voorbestemd moet zijn om kunstenaar te worden.
Lisa: Ja, dat is het standpunt van het personage dat ik speel in de film. Ik ben zo’n beetje het fanatieke personage.
Laura: Herken je jezelf dan ook ergens in Léon Spilliaerts werk?
Lisa: Ik vind het mooi werk. Maar ik weet het niet. Ik heb door dit te maken mij wel zeker verdiept, en hij is echt, echt een heel goeie kunstenaar. Het ging meer over ‘wat je projecteer je eigenlijk op zo’n gegeven?’. En wat wordt er door andere mensen geprojecteerd, en hoe verwerk je zo’n dingen om je eigen verhaal te maken.
Laura: Een ding waar ik zo’n beetje aan dacht is dat Léon Spilliaert vaak een beetje wordt gelinkt aan zeg maar het overstijgen van bepaalde genres en stijlen in zijn kunst.
Lisa: Ja, da’s waar.
Laura: En dat ik dat bij jou ook wel een beetje zie, dat je u niet laat limiteren tot een bepaalde stijl of een bepaald genre in je werk.
Rien: Ik zie ook wel een soort interdisciplinariteit, door bijvoorbeeld rap te verwerken.
Lisa: Da’s wel sterker bij mijn zus. Bij mij is het meer echt film film geworden. Terwijl ik dat nooit heb gestudeerd, ik heb fotografie gestudeerd. Ik heb die vraag over Léon Spilliaert nog gekregen, en ik viel echt uit de lucht toen ik bij een ander interview kreeg ‘Welke is je favoriete werk van Léon Spilliaert?’
Laura: Da’s niet zo gemakkelijk.
Lisa: Niet dat mij dat niet interesseert, ofzo. Maar dan heb je in de film naast die stem van mij nog een andere, belangrijke tweede stem van de film, de echte nazaat. De heel zachte, mannelijke stem die dat vertelt. Dus hij is de échte nazaat. En dat was zo’n beetje proberen om een dans te maken tussen twee stemmen — die fanatieke genealoog, kunstenaar, rapper die zo geobsedeerd is, terwijl zijn [de echte nazaat] vertelling heel subtiel en ingetogen is. En die dan mengen in een montage met Bernard en Freddy van het familiekunde centrum, en Anne Adriaens-Pannier, de Léon Spilliaert specialist.
Laura: Bij Léons werk gaat het vaak over het weergeven van een realiteit, maar dan vanuit zijn eigen standpunt, een soort van droomachtige vervorming van zijn realiteit. Herken jij jezelf daar ook in?
Lisa: Nee. Ik vind het echt heel mooi werk, het doet echt iets met mij, maar of ik mij daarin herken, dat niet. Terwijl je dat wel heel mooi kan horen bij die anonieme nazaat, de manier waarop hij zijn band voelt. Voor mij is bloedverwantschap als thema een heel interessant gegeven, tussen het absurde en die schoonheid, van ‘hoe maak jij je leven leefbaar door zo’n vertaal te maken’.
Laura: Hoe dingen hadden kunnen zijn, en de grens tussen feit en fictie is ook iets dat vaker terugkomt in je werk. Hoe zie jij die verhouding tussen feit en fictie in Spilliaert terugkomen?
Lisa: Ik denk dat dat in Spilliaert heel sterk aanwezig is in die legitimiteit van identiteit, van wat zogezegd op papier staat, van wat door de staat geconstrueerd is, die geconstrueerde legitimiteit. Uw mama is zogezegd die persoon, uw papa is zogezegd die persoon, dat is al een gegeven waar heel veel fictie kan in kruipen. Daarin zit dat, denk ik. De narratieve structuur daarentegen, dat heb ik in een vrije vorm gedaan.
Rien: Was uw doel met de film om echt een familiegeschiedenis zogezegd reconstrueren, of kwam het eerder uit een persoonlijke zoektocht?
Lisa: De zoektocht was eigenlijk al afgerond in 2015, en dan zijn wij dus, en da’s een beetje een spoiler, maar dan zijn we te weten gekomen dat we eigenlijk pas in de 18e eeuw een gemeenschappelijk voorvader hadden met Léon Spilliaert. En da’s eigenlijk heel, heel ver, zodat we met een willekeurige persoon ook “familie” kunnen zijn. Toen dachten Clara en ik ‘Hein? Zijn we ontgoocheld, of wat is dit gevoel?’ Dus dat vreemde aspect van de zoektocht was er al bij het vertrekpunt.
Rien: Probeerde je vooral dan ook de gevoelens die je kreeg bij die zoektocht weer te geven in de film?
Lisa: Ik denk dat dat onderdeel is van die absurditeit van een legitieme constructie, van je familie, of van je familiegeschiedenis. Dat er heel veel fictie in zit.
Rien: Ja, da’s heel arbitrair allemaal eigenlijk.
Lisa: Mm-hmm. En die dingen probeerde ik samen met Benjamin, Nag Toekomst, de rapper, samen in de tekst te gieten van de raps.
Laura: In de film wordt op een gegeven moment ook gezegd [door Anne Andriaens-Pannier] dat kunstenaars ook constant evolueren, en dat je dat ook ziet in Léon Spilliaerts werk. Zie je ook in jouw werk al een soort evolutie terugkomen, of is dat iets dat jou ook bezighoudt?
Lisa: Dat je kunstenaar niet mag pinnen op een bepaalde periode… Ja, ik ben nog niet zo oud, maar ook nog niet zo jong, maar ik denk dat ik dat wel ga leren kennen als ik ouder ben. Maar dat is verteld binnen echt kunsthistorische context. Ik denk dat ik dat over vijf jaar pas ga weten. Ik denk als je misschien tien, vijftien jaar bezig bent, dan krijg je dat soort commentaren waarschijnlijk. Want bij Léon Spilliaert is het echt heel vaak, van ‘Ja, ja! Die zelfportret periode is mooi, maar de rest hmmmm’. Dat zeggen mensen heel vaak, en daarom verdedigt Anne dat op haar manier.
Laura: Ja, dat vond ik wel mooi in de film.
Lisa: Haar gedeelte is eigenlijk veel compacter geworden dan oorspronkelijk gepland, maar ik hoop wel — want internationaal kennen nog niet zoveel mensen Spilliaert, zeker nog niet de mensen die film kijken — dat dat gedeelte mensen motiveert zijn werk te ontdekken, of herontdekken, want dat is wel mooi meegenomen. Ik vond het belangrijk dat alle personages of alle figuren, inclusief Léon Spilliaert, op de meest respectvolle manier werden weergegeven. Want je kunt er eigenlijk heel gemakkelijk satire van maken. Dat was wel een bewust focus.
Laura: Ik denk dat dat zeker ook wel gelukt is. Misschien nog een laatste vraagje dan: ben je op dit moment nog aan een ander project bezig, of is nog iets dat je wilt promoten?
Lisa: Ik denk dat Spilliaert zeker nog in België op verschillende plaatsen gaat spelen. Ik heb mezelf een klein jaar vakantie gegeven, dus ik heb nu veel rust gehad. Ik denk dat ik nu klaar ben om een nieuw script te schrijven. Mijn zus Clara heeft haar eerste solo in België, vanaf september in Antwerpen, in de Lichtekooi.