Blake Williams & Victor Van Rossem
26.05.2025, Art Cinema OFFoff, Gent
Toward a Fundamental Theory of Physics © Victor Van Rossem
Vorig seizoen stelden we een fel gesmaakt experimenteel 3D-programma samen. Vooral Laberint Sequences van Blake Williams maakte toen indruk op velen. Daarom brengen we dit seizoen een vervolgprogramma en nodigen we de jonge Canadese filmmaker en criticus persoonlijk uit!
Victor Van Rossem presenteert de nieuwe film die hij ontwikkelde tijdens zijn residentie in Atelier OFFoff. Toward a Fundamental Theory of Physics is gefilmd met 293 lenzen op 16mm-film met een tweede versie van zijn Time-Slice camera, een moderne reconstructie en herinterpretatie van het originele apparaat dat werd gebouwd door Tim Macmillan in de vroege jaren ’80. De Gentse pianist Thijs Troch maakte een drone soundtrack voor de film!
→ Gevolgd door een gesprek met Blake Williams en Victor Van Rossem
Visuele variaties gebaseerd op een kinetische sculptuur van de Nederlandse kunstenaar Constant Nieuwenhuys.
De sculptuur maakt deel uit van Nieuwenhuys’ New Babylon-project, een utopisch ontwerp voor de toekomst waarin mensen zonder materiële bezittingen zouden leven in een voortdurend veranderende omgeving. Zowel het werk van Nieuwenhuys als de film van Hirsh zijn directe afstammelingen van Moholy-Nagy’s Light Space Modulator, zowel als experimenten in lichtspel als in de retoriek van een transcendentale toekomst.
Gyromorphosis © Light Cone
De titel is een verwijzing naar de “Theory of Everything”, de heilige graal van de fysica – een enkele wet die de relativiteitstheorie en de kwantummechanica zou verenigen. Een zoektocht waarin elke stap vooruit ook voelt als een stap achteruit: meer weten is minder begrijpen, een paradox die voor mij ook de artistieke creatie typeert. Net als in de natuurkunde zijn tijd en licht fundamenteel voor film. Toward a fundamental theory of physics is een nieuwe stap vooruit en achteruit in mijn onderzoek naar deze elementen en naar film als fysiek fenomeen. Dit experiment kwam tot stand tijdens mijn residentie bij Art Cinema OFFoff en werd volledig gefilmd op 16mm-film met een tweede versie van mijn Time-Slice camera, een moderne reconstructie/herinterpretatie van het originele apparaat dat werd gebouwd door Tim Macmillan in de vroege jaren ’80.
Drone soundtrack door de Gentse pianist Thijs Troch!
Toward a Fundamental Theory of Physics © Victor Van Rossem
Met zijn unieke time-slice cameratechniek maakt Tim Macmillan een dwarsdoorsnede van een dag in de stad. Op een rustig stadsplein grijpt een oude man naar zijn borst en valt op de grond. De tijd staat stil. We gaan weg vanaf het plein, straten en gebouwen in en vangen glimpsen op van mensen en flarden van geluid zoals ze bestaan in dat ene moment.
Ferment © LUX
Gefilmd in het gelijknamige nationale kunstpaviljoen op de Biennale van Venetië, legt deze vier minuten durende film het unieke grondplan van architect Josef Hoffman vast met behulp van speciaal geconstrueerde camera’s, waaronder een 25 meter hoge boog die in staat is om een bijna 360-graden beeld van de ruimte vast te leggen door handmatige belichting van een even lange strook 35mm-film die parallel aan de kromming van de structuur is geplaatst. Het resultaat is een soort verticaal hangend overzicht van het paviljoen en zijn omgeving dat een groot deel van de lege muren, plafonds met ramen, gebladerte en gevarieerde lichtbronnen van de ruimte in zich opneemt, wat met het blote oog lijkt op een reeks continue, omhoog gebogen camerakantelingen. (Jordan Cronk)
Austrian Pavilion © Philipp Fleischmann
Voor het filmen van Cavalcade deed Johann Lurf voor het eerst een directe interventie in de fysieke ruimte. De Oostenrijkse avant-garde filmmaker ontwierp een waterrad met een diameter van 150 cm, waarvan één zijde verdeeld is in verschillende cirkels met patronen van verschillende vormen en kleuren. Het rad werd vervolgens in een stroom geplaatst. We observeren het wiel in rust, in beweging en terug in rust vanuit één gezichtspunt, terwijl het verlicht wordt door stroboscopen die gesynchroniseerd zijn met 35mm-camera’s.
Cavalcade © Sixpackfilm
Stilstaande beelden van een draaideur in het postkantoor van Church Street Station in New York City zijn zo gemonteerd om een gevoel van beweging te creëren, dat nog wordt versterkt door de driedimensionaliteit van de film wanneer deze met de juiste bril wordt bekeken. Ken Jacobs (1933), pionier van de Amerikaanse avant-garde cinema, houdt zich al sinds het midden van de jaren 1960 bezig met stereoscopie. De roterende landschappen van eerdere werken en performances, waarin de projector wordt gebruikt als hulpmiddel om dimensionaliteit en beweging te creëren binnen en tussen stilstaande beelden, maken hier plaats voor een speels commentaar op verstilling, beweging en diepte.
In de driedelige, anaglyfe found-footagefilm Red Capriccio confronteert Blake Williams de esthetiek van 18e- en 19e-eeuwse capriccio-schilderijen met de muzikale structuren van de capriccio-composities van Stravinsky en Tsjaikovski. Beelden van een Chevrolet Caprice politiewagen, een ondergrondse rave en een snelweg in Montreal botsen met elkaar.
In 2008 filmt Blake Williams beelden van kersenbloesems, lichtgevende velden vol kleur en diverse huishoudelijke snuisterijen vanaf het scherm van een verouderd televisietoestel. Nostalgie naar een vervagend verleden versmelt met de belofte van een nieuw seizoen – de ene dag gaat over in de andere – om een impressionistisch verhaal te vertellen van verbondenheid en herinnering. Een magisch feest voor het oog, gepresenteerd in 3D.
Red Capriccio © Blake Williams
2008 © Blake Williams
Camera sculpture for Austrian Pavilion © Susanne Miggitsch
Victor Van Rossem's Time-Slice Camera © VVR
3D printed camera parts for the 293 lenses © Victor Van Rossem
26.05.2025, Art Cinema OFFoff, Gent