Deze website maakt gebruik van Cookies.

Moving Statics: The Films of Arthur and Corinne Cantrill (III)

20.05’25
Red Stone Dancer

Red Stone Dancer © Footage courtesy of the National Film and Sound Archive of Australia (NFSA)

Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
€ 8 / € 5 (Student) / Accreditatie
Pasje voor het volledige drieluik: € 20 / € 10 (Student)

The Knokke Connection is het der­de film­pro­gram­ma in een vier­de­li­ge reeks gewijd aan het werk van het Australische film­ma­kers­kop­pel Arthur (1938) en Corinne Cantrill (19282025). De ver­to­nin­gen vin­den plaats in Gent (Art Cinema OFFoff) en Brussel (Cinema Parenthèse, CINEMATEK) tus­sen 18 – 20 mei en op 1 juni. Je leest meer over hun werk in de zwar­te lees­zo­ne hier­on­der.

Arthur en Corinne Cantrill ver­toon­den geen werk op het beroem­de EXPRMNTL 4 fes­ti­val van 1967/68 in Knokke-le-Zoute – hun film Skin of Your Eye zou op de vol­gen­de edi­tie van het fes­ti­val in 1974 ver­toond wor­den (en is op 1 juni te zien in CINEMATEK in Brussel). De Cantrills waren ech­ter wel aan­we­zig op het fes­ti­val van 1967/68 en beschouw­den het als life-chan­ging”: at that time… the most impor­tant event in our film­ma­king lives.” 

Zowel Robert Nelson als Gunvor Nelson (19312025) toon­den nieuw werk tij­dens EXPRMNTL 4. Beide films van de Nelsons had­den een diep­gaan­de impact op de Cantrills – ze zou­den zich vele jaren later nog het belang her­in­ne­ren van het zien van deze films. Het fes­ti­val in Knokke ver­te­gen­woor­dig­de zo’n bepa­lend moment in de car­ri­è­re van de Cantrills als film­ma­kers omdat het hen de impuls gaf om zich vol­le­dig aan een expe­ri­men­te­le film­prak­tijk te wijden.

Net zoals bij de Cantrills zijn de fil­mi­sche begin­ja­ren van Robert en Gunvor Nelson terug te voe­ren tot de home movies’ die ze samen als echt­paar maak­ten in de vroe­ge jaren 60. Robert en Gunvor bouw­den bei­den solo­car­ri­è­res uit als film­ma­kers maar ble­ven ook samen­wer­ken met ver­wan­te kun­ste­naars. The Great Blondino en Fog Pumas zijn samen­wer­kin­gen met res­pec­tie­ve­lijk William en Dorothy Wiley, een ander getrouwd koppel.

→ Gecureerd en inge­leid door Keegan O’Connor, Audrey Lam en Anthony Brynaert

→ In samen­wer­king met Cinema Parenthèse & Courtisane


Gunvor Nelson & Dorothy Wiley

Fog Pumas

SE • 1967 • 25' • b&w • 16mm

Fog Pumas, een fan­tas­ti­sche en hal­lu­ci­na­toi­re film bevolkt door vreem­de figu­ren, vormt een zeke­re breuk in het werk van Gunvor Nelson (19312025) en haar sati­ri­sche bena­de­ring van het gezins­le­ven. Ze won er samen met Dorothy Wiley een prijs mee op het fes­ti­val in Knokke.

Gof pumas

Fog Pumas © Filmform

Robert Nelson & William T. Wiley

The Great Blondino

US • 1967 • 42' • colour • 16mm

Een ande­re fes­ti­val­win­naar was Robert Nelsons kor­te film The Grateful Dead, maar zelf vond hij dat The Great Blondino, die ook in Knokke werd ver­toond, die erken­ning meer ver­dien­de. Blondino volgt de risi­co­vol­le avon­tu­ren van een jon­ge, zwer­ven­de, dag­dro­men­de naïe­ve­ling, living at gre­at risk for the beau­ty of it”.

R Nelson Great Blondino

The Great Blondino © Canyon Cinema

Arthur & Corinne Cantrill

Henri Gaudier-Brzeska

AU • 1968 • 30' • b&w • 16mm

De twee films van de Cantrills in dit pro­gram­ma zijn wer­ken die het kop­pel maak­te toen ze nog in Londen woon­den, in de peri­o­de tus­sen het bij­wo­nen van het fes­ti­val in Knokke eind 1967/​begin 1968 en hun terug­keer naar Australië in 1969.

Henri Gaudier-Brzeska is een eigen­zin­ni­ge docu­men­tai­re over de gelijk­na­mi­ge Vorticistische kun­ste­naar. De film bestu­deert de vor­me­lij­ke ken­mer­ken van zijn belang­rijk­ste sculp­tu­ren in Tate Britain aan de hand van ver­an­de­rin­gen in bewe­ging en licht.

632033 0005 001 HENRI GAUDIER BRZESKA flyer

Henri Gaudier Brzeska © Footage courtesy of the National Film and Sound Archive of Australia (NFSA)

Arthur & Corinne Cantrill

Red Stone Dancer

AU • 1968 • 5' • colour • 16mm

Red Stone Dancer bestu­deert een van Henri Gaudier-Brzeska’s beroemd­ste sculp­tu­ren door mid­del van oncon­ven­ti­o­ne­le came­ra­be­we­gin­gen en een oncon­ven­ti­o­neel rit­me, ver­sterkt door Arthurs elek­tro­ni­sche soundtrack. 

In bei­de films in dit pro­gram­ma von­den de Cantrills nieu­we, bevrij­den­de moge­lijk­he­den voor hun cine­ma – vierend dat we de beper­kin­gen van de docu­men­tai­re vorm aan het los­la­ten waren.”

Red Stone Dancer

Red Stone Dancer © Footage courtesy of the National Film and Sound Archive of Australia (NFSA)

Img articles knokke01

EXPRMNTL 4. Poster by Pierre Alechinsky

Gunvor Nelson & Dorothy Wiley

Fog Pumas

SE • 1967 • 25' • b&w • 16mm

Robert Nelson & William T. Wiley

The Great Blondino

US • 1967 • 42' • colour • 16mm

Arthur & Corinne Cantrill

Henri Gaudier-Brzeska

AU • 1968 • 30' • b&w • 16mm

Arthur & Corinne Cantrill

Red Stone Dancer

AU • 1968 • 5' • colour • 16mm
OFFoff Extra

Arthur en Corinne Cantrill

Portrait2b

Arthur & Corinne Cantrill © In This Life's Body (Corinne Cantrill, 1984)

Gedurende een periode van vijftig jaar zocht het Australische filmmakerskoppel Arthur (1938) en Corinne Cantrill (1928–2025) naar nieuwe vormen en manieren om het landschap te benaderen en vertalen via het medium van 16mm-film. Hun omvangrijke oeuvre – dat documentaire en experimentele film, multi-screen installaties, performances en geluidskunst omvat – voert herhaaldelijk “reizen” naar onbekend terrein, waarbij ze de creatieve wisselwerking tussen omgeving en kunst, landschap en film, vorm en licht onderzoeken.

De Cantrills leerden elkaar kennen toen ze eind de jaren 1950 in Brisbane werkten in het kinderonderwijs. In 1965 verhuisden ze met hun jonge zonen naar Londen, waar Arthur als monteur en geluidstechnicus voor de BBC werkte. Tijdens hun verblijf in Europa maakten ze enkele vormelijk inventieve documentaires over kinderen en kunstenaars, en na hun bezoek aan het befaamde EXPRMNTL 4 festival van 1967/68 in Knokke-le-Zoute, België, besloten ze vastberaden een experimentele filmpraktijk te ontwikkelen. Na hun terugkeer naar Australië begon een vitale periode van samenwerking waarin ze baanbrekend werk maakten over de Australische cultuur en het inheemse landschap. Ze begonnen ook met de publicatie van hun legendarische filmmagazine Cantrills Filmnotes, dat ze zo'n dertig jaar lang (1971-2000) in alle onafhankelijkheid uitgaven.

Het werk van de Cantrills wordt bewaard in toonaangevende internationale archieven en musea, waaronder het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Brussel), Arsenal (Berlijn), Centre Pompidou (Parijs), het Australian Centre for the Moving Image (ACMI, Melbourne), het National Film and Sound Archive of Australia (NFSA, Canberra) en het MoMA (New York). Ze waren de eerste Australische kunstenaars die centraal stonden in MoMA’s Cineprobe-reeks in 1975, met nog twee retrospectieves in 1988 en 2000. Dit vierdelige filmprogramma in Brussel en Gent volgt hun reizen en bewegingen als filmmakers en de ontwikkeling van hun vernieuwende praktijk op het snijvlak van cinema, fotografie, geluidsontwerp en performance.

The Death of Metaphor / The Metaphor of Death: On The Cantrills
is een nieuwe tekst over de films van de Cantrills, geschreven door curator Keegan O’Connor naar aanleiding van het programma tijdens Open City Documentary Festival in Londen (6–11 mei 2025), met wie we voor dit Belgische luik samenwerken.

Gecureerd door Audrey Lam en Keegan O’Connor.

Met dank aan de familie Cantrill, het National Film and Sound Archive of Australia, Arsenal, Light Cone en de Australische Hoge Commissie in het Verenigd Koninkrijk.