Arthur en Corinne Cantrill

Arthur & Corinne Cantrill © In This Life's Body (Corinne Cantrill, 1984)
Gedurende een periode van vijftig jaar zocht het Australische filmmakerskoppel Arthur (1938) en Corinne Cantrill (1928–2025) naar nieuwe vormen en manieren om het landschap te benaderen en vertalen via het medium van 16mm-film. Hun omvangrijke oeuvre – dat documentaire en experimentele film, multi-screen installaties, performances en geluidskunst omvat – voert herhaaldelijk “reizen” naar onbekend terrein, waarbij ze de creatieve wisselwerking tussen omgeving en kunst, landschap en film, vorm en licht onderzoeken.
De Cantrills leerden elkaar kennen toen ze eind de jaren 1950 in Brisbane werkten in het kinderonderwijs. In 1965 verhuisden ze met hun jonge zonen naar Londen, waar Arthur als monteur en geluidstechnicus voor de BBC werkte. Tijdens hun verblijf in Europa maakten ze enkele vormelijk inventieve documentaires over kinderen en kunstenaars, en na hun bezoek aan het befaamde EXPRMNTL 4 festival van 1967/68 in Knokke-le-Zoute, België, besloten ze vastberaden een experimentele filmpraktijk te ontwikkelen. Na hun terugkeer naar Australië begon een vitale periode van samenwerking waarin ze baanbrekend werk maakten over de Australische cultuur en het inheemse landschap. Ze begonnen ook met de publicatie van hun legendarische filmmagazine Cantrills Filmnotes, dat ze zo'n dertig jaar lang (1971-2000) in alle onafhankelijkheid uitgaven.
Het werk van de Cantrills wordt bewaard in toonaangevende internationale archieven en musea, waaronder het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Brussel), Arsenal (Berlijn), Centre Pompidou (Parijs), het Australian Centre for the Moving Image (ACMI, Melbourne), het National Film and Sound Archive of Australia (NFSA, Canberra) en het MoMA (New York). Ze waren de eerste Australische kunstenaars die centraal stonden in MoMA’s Cineprobe-reeks in 1975, met nog twee retrospectieves in 1988 en 2000. Dit vierdelige filmprogramma in Brussel en Gent volgt hun reizen en bewegingen als filmmakers en de ontwikkeling van hun vernieuwende praktijk op het snijvlak van cinema, fotografie, geluidsontwerp en performance.
The Death of Metaphor / The Metaphor of Death: On The Cantrills is een nieuwe tekst over de films van de Cantrills, geschreven door curator Keegan O’Connor naar aanleiding van het programma tijdens Open City Documentary Festival in Londen (6–11 mei 2025), met wie we voor dit Belgische luik samenwerken.
Gecureerd door Audrey Lam en Keegan O’Connor.
Met dank aan de familie Cantrill, het National Film and Sound Archive of Australia, Arsenal, Light Cone en de Australische Hoge Commissie in het Verenigd Koninkrijk.