Deze website maakt gebruik van Cookies.

Moving Statics: The Films of Arthur and Corinne Cantrill (II)

19.05’25
The Second Journey To Uluru5

At Uluru © Arsenal

Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
€ 8 / € 5 (Student) / Accreditatie
Pasje voor het volledige drieluik: € 20 / € 10 (Student)

Next Journeys is het twee­de film­pro­gram­ma in een vier­de­li­ge reeks gewijd aan het werk van het Australische film­ma­kers­kop­pel Arthur (1938) en Corinne Cantrill (19282025). De ver­to­nin­gen vin­den plaats in Gent (Art Cinema OFFoff) en Brussel (Cinema Parenthèse, CINEMATEK) tus­sen 18 – 20 mei en op 1 juni. Je leest meer over hun werk in de zwar­te lees­zo­ne hier­on­der.

→ Gecureerd en inge­leid door Keegan O’Connor, Audrey Lam en Anthony Brynaert

→ In samen­wer­king met Cinema Parenthèse & Courtisane


Arthur & Corinne Cantrill

Waterfall

AU • 1984 • 17' • colour • 16mm

At Uluru wordt voor­af­ge­gaan door Waterfall (1984), een ande­re mys­tie­ke stu­die van een belang­rijk Australisch natuur­mo­nu­ment – in dit geval de MacKenzie Falls in Grampians National Park, Victoria. Waterfall is een van de meest leven­di­ge voor­beel­den van de Cantrills’ gebruik van het kleu­ren­pro­ce­dé op basis van drie apar­te film­stro­ken. Het weer­spie­gelt hun inte­res­se in de begin­da­gen van de kleu­ren­fo­to­gra­fie en de speel­film. Net als in de Uluru-films pro­be­ren de film­ma­kers hier een fil­mi­sche prak­tijk te ver­bin­den met de fysie­ke, mys­te­ri­eu­ze wereld.

Waterfall

Waterfall © Arsenal

Arthur & Corinne Cantrill

At Uluru

AU • 1977 • 80' • colour • 16mm

At Uluru is het resul­taat van de eer­ste reis die de Cantrills maak­ten naar Centraal-Australië in 1977. De film evo­ceert hun gevoel van ont­zag wan­neer ze gecon­fron­teerd wor­den met de monu­men­ta­le struc­tuur van Uluru, die zowel sta­tisch als voort­du­rend in ver­an­de­ring is door de wis­sel­wer­king van licht en vorm. Voor de Cantrills ont­snapt de rots ener­zijds aan elke fil­mi­sche docu­men­ta­tie, maar biedt ze tege­lij­ker­tijd krach­ti­ge meta­fo­ren en sug­ges­ties voor hun prak­tijk. Onaangetast en groot­ser dan eni­ge artis­tie­ke pogin­gen om hem te cap­te­ren’, biedt de enig­ma­ti­sche mono­liet de film­ma­kers de moge­lijk­heid om een mys­te­ri­eu­ze, cre­a­tie­ve syn­the­se tus­sen inhoud en vorm, land­vorm en film­vorm te verkennen.

At Uluru wordt zeer zel­den ver­toond en is enkel te zien via film­prints, in tegen­stel­ling tot The Second Journey (To Uluru) (1981), waar­in de film­ma­kers de plek opnieuw bezoeken.—

We are inte­rested in a con­ti­nuing dia­lo­gue bet­ween con­tent and form. We also see this syn­the­sis of lands­ca­pe and film form as brin­ging together our atti­tu­des as citi­zens to the con­ser­va­ti­on of land, forests and seas­ho­re, and to Indigenous land rights. We have no dif­fi­cul­ty in sha­ring the Indigenous belief that the lands­ca­pe is the repo­si­to­ry of the spi­ri­tu­al life of this con­ti­nent.” (Arthur and Corinne Cantrill, 1982)

At Uluru Rainbow

At Uluru © Arsenal

Waterfall

Waterfall © Arsenal

Arthur & Corinne Cantrill

Waterfall

AU • 1984 • 17' • colour • 16mm

Arthur & Corinne Cantrill

At Uluru

AU • 1977 • 80' • colour • 16mm
OFFoff Extra

Arthur en Corinne Cantrill

Portrait2b

Arthur & Corinne Cantrill © In This Life's Body (Corinne Cantrill, 1984)

Gedurende een periode van vijftig jaar zocht het Australische filmmakerskoppel Arthur (1938) en Corinne Cantrill (1928–2025) naar nieuwe vormen en manieren om het landschap te benaderen en vertalen via het medium van 16mm-film. Hun omvangrijke oeuvre – dat documentaire en experimentele film, multi-screen installaties, performances en geluidskunst omvat – voert herhaaldelijk “reizen” naar onbekend terrein, waarbij ze de creatieve wisselwerking tussen omgeving en kunst, landschap en film, vorm en licht onderzoeken.

De Cantrills leerden elkaar kennen toen ze eind de jaren 1950 in Brisbane werkten in het kinderonderwijs. In 1965 verhuisden ze met hun jonge zonen naar Londen, waar Arthur als monteur en geluidstechnicus voor de BBC werkte. Tijdens hun verblijf in Europa maakten ze enkele vormelijk inventieve documentaires over kinderen en kunstenaars, en na hun bezoek aan het befaamde EXPRMNTL 4 festival van 1967/68 in Knokke-le-Zoute, België, besloten ze vastberaden een experimentele filmpraktijk te ontwikkelen. Na hun terugkeer naar Australië begon een vitale periode van samenwerking waarin ze baanbrekend werk maakten over de Australische cultuur en het inheemse landschap. Ze begonnen ook met de publicatie van hun legendarische filmmagazine Cantrills Filmnotes, dat ze zo'n dertig jaar lang (1971-2000) in alle onafhankelijkheid uitgaven.

Het werk van de Cantrills wordt bewaard in toonaangevende internationale archieven en musea, waaronder het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Brussel), Arsenal (Berlijn), Centre Pompidou (Parijs), het Australian Centre for the Moving Image (ACMI, Melbourne), het National Film and Sound Archive of Australia (NFSA, Canberra) en het MoMA (New York). Ze waren de eerste Australische kunstenaars die centraal stonden in MoMA’s Cineprobe-reeks in 1975, met nog twee retrospectieves in 1988 en 2000. Dit vierdelige filmprogramma in Brussel en Gent volgt hun reizen en bewegingen als filmmakers en de ontwikkeling van hun vernieuwende praktijk op het snijvlak van cinema, fotografie, geluidsontwerp en performance.

The Death of Metaphor / The Metaphor of Death: On The Cantrills
is een nieuwe tekst over de films van de Cantrills, geschreven door curator Keegan O’Connor naar aanleiding van het programma tijdens Open City Documentary Festival in Londen (6–11 mei 2025), met wie we voor dit Belgische luik samenwerken.

Gecureerd door Audrey Lam en Keegan O’Connor.

Met dank aan de familie Cantrill, het National Film and Sound Archive of Australia, Arsenal, Light Cone en de Australische Hoge Commissie in het Verenigd Koninkrijk.