Deze website maakt gebruik van Cookies.

Moving Statics: The Films of Arthur and Corinne Cantrill (I)

18.05’25
Earth Message2

Earth Message © Arsenal

iMAL

Koolmijnenkaai 30

1080 Brussels

€ 8 / € 5 (Student) / Accreditatie
Pasje voor het volledige drieluik: € 20 / € 10 (Student)

Early Movements is het eer­ste film­pro­gram­ma in een vier­de­li­ge reeks gewijd aan het werk van het Australische film­ma­kers­kop­pel Arthur (1938) en Corinne Cantrill (19282025). De ver­to­nin­gen vin­den plaats in Gent (Art Cinema OFFoff) en Brussel (Cinema Parenthèse, CINEMATEK) tus­sen 18 – 20 mei en op 1 juni. Je leest meer over hun werk in de zwar­te lees­zo­ne hier­on­der.

Dit ope­nings­pro­gram­ma legt de focus op het vroe­ge film­werk en de rei­zen van de Cantrills: van Brisbane (Making Window Pictures) naar Londen (Adventure Playground, London), terug naar Canberra (Home Movie; Earth Message) en Melbourne (At Eltham), om zich uit­ein­de­lijk in 1973 te ves­ti­gen in de VS.

Er is een pau­ze voor de ver­to­ning van Earth Message (23′) en Ocean at Point Lookout (45′).

→ Gecureerd en inge­leid door Keegan O’Connor, Audrey Lam, Anthony Brynaert en Daniel A. Swarthnas

→ In samen­wer­king met Cinema Parenthèse & Courtisane


Arthur & Corinne Cantrill

Making Window Pictures

AU • 1966 • 12' • b&w • 16mm

Eén van de vroeg­ste film­pro­jec­ten van de Cantrills, waar­in ze het kin­der­spel en de work­shops in de Creative Leisure Centres in Brisbane — de plek waar Arthur en Corinne elkaar ont­moet­ten — documenteren.

624632 1

Making Window Pictures © Footage courtesy of the National Film and Sound Archive of Australia (NFSA)

Arthur & Corinne Cantrill

Adventure Playground, London

AU • 1966 • 7' • b&w • 16mm

Een ande­re film over recre­a­tie en leren, gemaakt tij­dens de vier­ja­ri­ge resi­den­tie van de Cantrills in Londen. Net als Making Window Pictures is Adventure Playground, London sterk beïn­vloed door de opvat­tin­gen van Herbert Read over kin­der­on­der­wijs als zelf­stu­rend, cre­a­tief en vrij. De speel­tuin biedt kin­de­ren een ruim­te waar­in ze de omge­ving zelf kun­nen vor­men en opnieuw kun­nen ver­beel­den vol­gens hun eigen gevoel van spel.

Adventure Playground London

Adventure Playground London © Footage courtesy of the National Film and Sound Archive of Australia (NFSA)

Arthur & Corinne Cantrill

Home Movie: A Day in the Bush

AU • 1969 • 4' • b&w • 16mm

De eer­ste film die de Cantrills maak­ten na hun terug­keer in Australië in 1969. Home Movie: A Day in the Bush is geïn­spi­reerd door hun erva­rin­gen met expe­ri­men­te­le cine­ma in Europa en hun gevoel dat het Australische land­schap cre­a­tief inspi­re­rend kan zijn. Home Movie is zowel een land­schap- als een kin­der­film: het toont hun twee jon­ge zonen ter­wijl ze door een leven­dig Australisch bos­land­schap bewegen.

Home Movie

Home Movie: A Day in the Bush © Light Cone

Arthur & Corinne Cantrill

At Eltham

AU • 1973 • 24' • colour • 16mm

Een som­be­re en ver­twij­fel­de film, gemaakt na het voor­tij­dig over­lij­den van de dich­ter Charles Buckmaster (195172), aan wie de film is opge­dra­gen, en kort voor­dat de Cantrills in 1973 naar de VS ver­huis­den. In tegen­stel­ling tot Earth Message is At Eltham traag en slaap­wan­de­lend, een film waar­bij met ver­moei­de, knip­pe­ren­de ogen een bos­land­schap in Eltham (een bui­ten­wijk van Melbourne) wordt geob­ser­veerd. De film wordt ach­ter­volgd door het gevoel dat ze niet lan­ger als film­ma­kers in Australië kon­den wer­ken” (Corinne Cantrill).

At Eltham

At Eltham © Arsenal

Arthur & Corinne Cantrill

Earth Message

AU • 1970 • 23' • colour • 16mm

Een ener­gie­ke, maar zorg­vul­dig gecho­re­o­gra­feer­de en gelaag­de stu­die van de heu­vels, vlak­tes en tui­nen van Canberra. Earth Message drukt een groot sen­ti­ment en opwin­ding voor het land­schap uit door een zwer­ven­de, dan­sen­de, calli­gra­fi­sche’ camera.

Earth Message

Earth Message © Arsenal

Arthur & Corinne Cantrill

Ocean at Point Lookout

AU • 1977 • 45' • colour • 16mm

De came­ra richt zich doel­be­wust op de zee, niet op het strand en de zicht­ba­re natuur­scha­de ver­oor­zaakt door zand­mij­nen. De focus op de stem­ming en het wezen van de zee bena­drukt de wens om de natuur en haar kracht te res­pec­te­ren. Verschillende tech­nie­ken wor­den gebruikt om de bewe­ging van de zee, de reflec­tie van licht en de hori­zon steeds opnieuw vast te leg­gen. Ocean at Point Lookout is visu­e­le poë­zie waar­van de muzi­ka­le struc­tuur steunt op stilte.

Ocean point lookout

Ocean at Point Lookout © Arsenal

Arthur & Corinne Cantrill

Making Window Pictures

AU • 1966 • 12' • b&w • 16mm

Arthur & Corinne Cantrill

Adventure Playground, London

AU • 1966 • 7' • b&w • 16mm

Arthur & Corinne Cantrill

Home Movie: A Day in the Bush

AU • 1969 • 4' • b&w • 16mm

Arthur & Corinne Cantrill

At Eltham

AU • 1973 • 24' • colour • 16mm

Arthur & Corinne Cantrill

Earth Message

AU • 1970 • 23' • colour • 16mm

Arthur & Corinne Cantrill

Ocean at Point Lookout

AU • 1977 • 45' • colour • 16mm
OFFoff Extra

Arthur en Corinne Cantrill

Portrait2b

Arthur & Corinne Cantrill © In This Life's Body (Corinne Cantrill, 1984)

Gedurende een periode van vijftig jaar zocht het Australische filmmakerskoppel Arthur (1938) en Corinne Cantrill (1928–2025) naar nieuwe vormen en manieren om het landschap te benaderen en vertalen via het medium van 16mm-film. Hun omvangrijke oeuvre – dat documentaire en experimentele film, multi-screen installaties, performances en geluidskunst omvat – voert herhaaldelijk “reizen” naar onbekend terrein, waarbij ze de creatieve wisselwerking tussen omgeving en kunst, landschap en film, vorm en licht onderzoeken.

De Cantrills leerden elkaar kennen toen ze eind de jaren 1950 in Brisbane werkten in het kinderonderwijs. In 1965 verhuisden ze met hun jonge zonen naar Londen, waar Arthur als monteur en geluidstechnicus voor de BBC werkte. Tijdens hun verblijf in Europa maakten ze enkele vormelijk inventieve documentaires over kinderen en kunstenaars, en na hun bezoek aan het befaamde EXPRMNTL 4 festival van 1967/68 in Knokke-le-Zoute, België, besloten ze vastberaden een experimentele filmpraktijk te ontwikkelen. Na hun terugkeer naar Australië begon een vitale periode van samenwerking waarin ze baanbrekend werk maakten over de Australische cultuur en het inheemse landschap. Ze begonnen ook met de publicatie van hun legendarische filmmagazine Cantrills Filmnotes, dat ze zo'n dertig jaar lang (1971-2000) in alle onafhankelijkheid uitgaven.

Het werk van de Cantrills wordt bewaard in toonaangevende internationale archieven en musea, waaronder het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Brussel), Arsenal (Berlijn), Centre Pompidou (Parijs), het Australian Centre for the Moving Image (ACMI, Melbourne), het National Film and Sound Archive of Australia (NFSA, Canberra) en het MoMA (New York). Ze waren de eerste Australische kunstenaars die centraal stonden in MoMA’s Cineprobe-reeks in 1975, met nog twee retrospectieves in 1988 en 2000. Dit vierdelige filmprogramma in Brussel en Gent volgt hun reizen en bewegingen als filmmakers en de ontwikkeling van hun vernieuwende praktijk op het snijvlak van cinema, fotografie, geluidsontwerp en performance.

The Death of Metaphor / The Metaphor of Death: On The Cantrills
is een nieuwe tekst over de films van de Cantrills, geschreven door curator Keegan O’Connor naar aanleiding van het programma tijdens Open City Documentary Festival in Londen (6–11 mei 2025), met wie we voor dit Belgische luik samenwerken.

Gecureerd door Audrey Lam en Keegan O’Connor.

Met dank aan de familie Cantrill, het National Film and Sound Archive of Australia, Arsenal, Light Cone en de Australische Hoge Commissie in het Verenigd Koninkrijk.