Deze website maakt gebruik van Cookies.

Nacht van de Experimentele Film 2015

03.04’15
Blow job
019
Dok-Noord 5L
Gent
De Nacht van de Experimentele Film heeft als credo een staalkaart te presenteren aan subgenres binnen de experimentele cinema: van omwentelingen in het documentaire spectrum over uitdagende vormexperimenten tot trance film met een hoog cultgehalte. Art Cinema OFFoff diept voor dit bijzondere minifestival bewust erg zeldzame films op die uiteraard getoond worden op originele pellicule wanneer dat mogelijk is. De insteek van dit feest van het experimentele cinemagebeuren is de clash oftewel het vruchtbare huwelijk met livemuziek. Nieuwe soundtracks brengen onterecht vergeten films opnieuw onder de aandacht en verdiepen de kijkervaring: de muziek functioneert niet als aaibare omkransing maar voegt andere betekenislagen toe en opent nieuwe mogelijkheden voor interpretatie en beleving. De editie van 2015 valt onder curatorschap van het Gentse platenlabel B.A.A.D.M. omwille van hun opmerkelijke programmatorische insteek bij de keuze van hun releases. Dit gloednieuwe label wordt gerund door grafisch ontwerpers Joris Verdoodt (tevens bestuurder van OFFoff) en Mathieu Serruys. De interesse van het label voor experimentele film spreekt voor zich als je bedenkt dat hun eerste wapenfeit een muziekevenement rond de film Blue van Derek Jarman was en hun eerste release de LP On Germaine Dulac van Mathieu Serruys. Ze verlenen binnen hun uitgavelijn bovendien opdrachtmatige en thematisch geöriënteerde compositieopdrachten aan muzikanten. Op vraag van OFFoff kozen ze drie bands uit binnen- en buitenland waarvan het universum direct of soms louter intuïtief voelbaar gelinkt is aan de filmselectie van dr. Sofie Verdoodt, filmwetenschapper en voormalig artistiek leider van Art Cinema OFFoff. De Nacht van de Experimentele Film gaat deze keer door op de site 019 die door haar industriële look-and-feel het perfecte decor vormt voor de industriële klanktapijten en grofbesnaarde elektronica van respectievelijk Camargue, Sewer Election en Helm. Deze bands buigen zich over een selectie films waarin het metafysische, bovenzinnelijke en fysieke effect van cinema gecommuniceerd wordt. Via thematische double bills” ontdekken we visuele strategieën als slow motion en superimpositie die onze gewaarwording van tijd beïnvloeden en die in de verschillende programmaluiken terugkeren. Het aardse, de relatie tussen het fysieke en het zintuiglijke, natuur, dierlijkheid en de vergankelijkheid zijn elementen die als een rode draad door het programma lopen. We kozen bewust voor films met een sterke suggestieve lading die primaire gevoelens oproepen en maximaal effect vinden op het grote scherm. We openen de deuren met een selectie van de beste inzendingen voor Jonge Zwervers/​Young Vagrants, het vrije podium van OFFoff voor jong talent dat dit keer voor het eerst een internationale oproep lanceerde. Uit de overweldigende toestroom aan deelnemers uit heel Europa kozen we de boeiendste experimentele films die alle mogelijke subgenres beslaan. De traditie wil dat we de Nacht afsluiten met een party. Wie er op de vorige editie bij was, weet dat we tot in de vroege uurtjes geschiedenis schrijven, dit keer onder de deskundige begeleiding van dj’s M.A.V., Nosedrip en Raf.

Denys Colomb de Daunant

Le Songe des chevaux sauvages

FR • 1960 • 11' • colour • 16mm
Het werk van de Franse cineast Denys Colomb de Daunant is nauwelijks gekend in onze contreien. Deze dandy-aristocraat leeft in de harten van een oudere generatie Fransen die zijn pastorale fictiefilm Crin Blanc te zien kregen in de jaren 1950. De cineast was een gekende figuur in de Camarguestreek en filmde meters documentair materiaal in de plaatselijke natuur. Obscuur zijn echter zijn twee kortfilms die een meer experimentele inslag hebben. La Corrida Interdite (1959) wordt geprezen in het standaardwerk Film as Subversive Art van Amos Vogel: documentaire beelden van een stierengevecht krijgen een maximaal aangrijpend effect door het gebruik van slow motion. Al even impressionant zijn de aanstormende en vechtende paarden uit zijn kortfilm Le Songe des chevaux sauvages (1960). Van dit uitzonderlijke werk zijn enkel clandestiene beelden te vinden. De dromerige cinematografie van Colomb de Daunant werd nog nooit eerder in België op originele pellicule getoond. Dr. Mark Goodall UK introduceert voor OFFoff de kopij uit zijn privécollectie. Als professor aan de University of Bradford doceert Mark Goodall mediastudies. Hij publiceerde onder meer Crash Cinema: Representation in Film bij Cambridge Scholars Press, Sweet and Savage: the world through the shockumentary film lens en Gathering of the Tribe: music and heavy conscious creation, bij Headpress in Londen. Hij is tevens de zanger en gitarist van de band Rudolf Rocker, en schreef in die hoedanigheid het illustere nummer Voodoo Lady voor de fictieve band Crème Brûlée uit de BBC-reeks The League of Gentlemen’.
Songe des chevaux sauvages

Jack Chambers

Mosaic

CA • 1965 • 9' • b&w • 16mm
Mosaic (1965) is de debuutfilm van de schilder-cineast Jack Chambers uit Canada. Zijn kleine filmoeuvre telt de veelgeprezen langspeler The Hart of London (1970), waarin vergankelijkheid, zintuiglijkheid en de cyclus van de natuur belangrijke motieven zijn. De dood van een dier is al even symbolisch geladen in zijn eerste kortfilm Mosaic, een lyrische montage van beelden die de mogelijkheid tot wedergeboorte suggereren. Niemand minder dan Stan Brakhage verdedigde het werk van Chambers als een magistraal statement binnen het perceptueel realisme’. Het jonge Belgische duo Camargue voorziet Le Songe des chevaux sauvages en Mosaic live van een nieuwe soundtrack. Camargue wordt gevormd door Tim Depraetere (van de Gentse band Maan met releases op Smeltkop en KRAAK) en Linde Carrijn.

Peter Hutton

Landscape (for Manon)

US • 1967 • 18' • b&w • 16mm
Peter Hutton reisde zijn leven lang de wereld rond over zee en documenteerde de meest indrukwekkende verschijnselen en panorama’s. Als audiovisueel kunstenaar staat hij bekend om zijn atmosferische natuurbeelden en eigenzinnige perceptie van tijd en ruimte. Door zijn gevoelige en ongewone benadering verkrijgen de beelden metafysische trekjes. Landscape (for Manon) (1987), opgedragen aan zijn dochter, is één van de knapste voorbeelden van hoe zijn landschapsobservaties omgewerkt worden tot pure experimentele cinema.

Derek Jarman

A Journey to Avebury

GB • 1971 • 10' • colour • 16mm
Minder gekend dan zijn langspeelfilms zijn de vroege kortfilms van Derek Jarman, de Britse cineast, kunstenaar en queer activist die ruim twintig jaar geleden overleed aan de gevolgen van HIV. Journey to Avebury (1971) ademt de gevoeligheden van de tegencultuur uit door een focus op het sacrale. Het Engelse landschap van Avebury schurkt zich als deel van het UNESCO werelderfgoed van Wiltshire aan tegen Stonehenge. Klassieke panoramische shots van prehistorische monolieten onder een okerkleurige hemel passeren in een pulserend ritme. Langzaamaan neemt de duur van de takes echter af tot een meditatief tempo, waardoor we de statische kaders aandachtiger tot ons kunnen nemen. De horizon verschuift met elk shot. Deze trance film boordevol picturale elementen werd ooit voorzien van een soundtrack door de experimentele band Coil. Sewer Election, het soloproject van Dan Johansson, voorziet beide films van nieuwe muziek voor deze speciale screenings. Deze Zweedse noise-muzikant staat gekend voor zijn oncomfortabele en duistere soundscapes. Zijn vele projecten, waaronder Ättestupa en Neutral, maken hem tot een spilfiguur binnen de hedendaagse Scandinavische noise-scene.
Avebury

Andy Warhol

Blow Job

US • 1963 • 35' • b&w • 16mm
Pop artist Andy Warhol behoeft nauwelijks introductie: naast zijn alomgekende zeefdrukken is hij ook het enfant terrible van de Amerikaanse experimentele cinema uit de sixties. Met zijn reeks statische films in real time, vaak nog afgespeeld op vertraagde snelheid, verblufte hij het publiek en de critici: Eat, Kiss, en Sleep zijn enkele films waarin letterlijk niets meer gebeurt dan wat de titel aangeeft. Zo ook met Blow Job (1963). Het gezicht van een mooie man (acteur DeVeren Bookwalter) in close-up, genietend van fellatio en gepresenteerd in slow-motion is een onvergetelijk stukje provocerende filmgeschiedenis. Betrouwbare geruchten noemden de cineast Willard Maas als de onzichtbare minnaar, terwijl Warhol stelde dat de blow-job gegeven werd door vijf mooie mannen”.

Werner Herzog

Herakles

DE • 1962 • 12' • b&w • 16mm
Meer masculien vertier in de debuutfilm van de Duitser Werner Herzog. In Herakles (1962), een film waar hij zelf allesbehalve trots op is, zien we bodybuilders aan het werk. Beelden van de trainende mannen in het krachthonk staan in juxtapositie met shots van explosies en marcherende vrouwen in uniform. Een dynamische en martiale kortfilm dus die het begin inluidt van de filmcarrière van Herzog, de regisseur van onder meer Aguirre, der Zorn Gottes (1972), Fitzcarraldo (1982) en Grizzly Man (2005). De intussen onbeschikbaar geworden 16mm kopij werd opgefrist tot digitaal materiaal dat net als de bodybuilders in uitstekende conditie is. Het Londense Helm werd uitgenodigd om een nieuwe soundtrack te componeren voor beide titels. Luke Younger van Helm desoriënteert de luisteraar met abstracte electronica. Zijn indrukwekkende platen laveren tussen drone en noise en verschenen op toonaangevende labels als PAN, Kye en het door hemzelf gerunde Alter.
Herakles

Denys Colomb de Daunant

Le Songe des chevaux sauvages

FR • 1960 • 11' • colour • 16mm

Jack Chambers

Mosaic

CA • 1965 • 9' • b&w • 16mm

Peter Hutton

Landscape (for Manon)

US • 1967 • 18' • b&w • 16mm

Derek Jarman

A Journey to Avebury

GB • 1971 • 10' • colour • 16mm

Andy Warhol

Blow Job

US • 1963 • 35' • b&w • 16mm

Werner Herzog

Herakles

DE • 1962 • 12' • b&w • 16mm