Deze website maakt gebruik van Cookies.

Westerns

20.10’25
Lossless

Lossless #3 © Rebecca Baron & Doug Goodwin

Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
€ 8 / € 5 (Student) / € 1,6 (UiTPAS)

Westerns maken deel uit van het col­lec­tie­ve geheu­gen van iede­re film­kij­ker en ook expe­ri­men­te­le film­ma­kers gaan graag met dat gege­ven aan de slag. Alle film­ma­kers in dit pro­gram­ma nemen bestaan­de wes­terns of de ico­no­gra­fie van het gen­re als uit­gangs­punt om nieu­we bete­ke­nis­sen op te wek­ken. Soms leve­ren ze kri­ti­sche decon­struc­ties van het gen­re, maar vaak kun­nen ze hun lief­de voor de wes­tern ook moei­lijk ver­ber­gen. Alle films wor­den op de ori­gi­ne­le dra­ger ver­toond – 16mm, 35mm en digitaal.

→ Programma en inlei­ding door the­a­ter- en film­we­ten­schap­per Gijs Suy


Karl Lemieux

Western Sunburn

CA • 2007 • 9' • colour • digital

Western Sunburn is een her­fil­ming in video van mate­ri­aal dat Karl Lemieux oor­spron­ke­lijk gebruik­te in een per­for­man­ce waar­in hij 16mm-film loops van een oude wes­tern beschil­der­de, bekras­te en ver­brand­de. Sporen van een onmo­ge­lij­ke toe­komst en ver­le­den bot­sen met elkaar in een tra­ject waar­in het heden zich ont­ra­felt. Soundtrack door Radwan Ghazi Moumneh (Jerusalem in My Heart, Land of Kush).

Western Sunburn

Western Sunburn © Light Cone

Peter Tscherkassky

Instructions for a Light and Sound Machine

AT • 2005 • 17' • b&w • 35mm • CinemaScope

In Instructions for a Light and Sound Machine focust Peter Tscherkassky zich op enke­le motie­ven uit Sergio Leone’s The Good, the Bad and the Ugly. Tscherkassky zoomt in op Eli Wallach ter­wijl hij zich een weg strui­kelt door­heen een begraaf­plaats en op het hoofd van de anti­held ter­wijl het aan de galg hangt. Dit laat­ste beeld wis­selt Tscherkassky af met een aftel­klok, waar­mee hij op iro­ni­sche wij­ze het red­den­de geweer­schot van Clint Eastwood uit­stelt. De film scheurt als gevolg open en ver­wordt plots tot een pure, geluid­lo­ze wit­heid. (Stefan Grissemann)

Instructions for a Light and Sound Machine

Instructions for a Light and Sound Machine © Light Cone

Rebecca Baron & Doug Goodwin

Lossless #3

US • 2008 • 10' • colour • digital

Door belang­rij­ke fra­mes te ver­wij­de­ren uit een digi­ta­le ver­sie van John Fords The Searchers, val­len Rebecca Baron en Doug Goodwin de tem­po­re­le struc­tuur van de film aan om een kine­ti­sche, geschil­der­de woes­tijn” te gene­re­ren. Het opge­schop­te stof in de film is puur pixels, los­ge­zon­gen van het foto­gra­fi­sche rea­lis­me dat het ooit begrensde.

Losless 3

Lossless #3 © Rebecca Baron & Doug Goodwin

John Winn

Red River Nonsites

US • 2008 • 10' • colour • digital

Ergens tus­sen de geschrif­ten van land art-kun­ste­naar Robert Smithson en de wes­terns van Howard Hawks – dat ergens” is het heden, tij­de­lijk opge­hou­den in een paar video­frag­men­ten van het land­schap. Een hier en een elders, een plek (zicht) en zijn niet-plek (niet-zicht). Stukjes infor­ma­tie over de mon­ta­ge en demon­ta­ge van Howard Hawks’ Red River (1948) wor­den afge­speeld en voor­uit­ge­spoeld tegen een ach­ter­grond van herfst­bla­de­ren. Vee, cow­boys en al het ande­re dat ooit deel uit­maak­te van de fil­mi­sche verbeelding.

Redrivernonsites

Red River Nonsites © The Film-Makers' Cooperative

Maurice Lemaître

The Song of Rio Jim

FR • 1978 • 6' • colour • 16mm

Maurice Lemaître brengt hul­de aan Thomas Ince en William S. Hart, de voor­va­de­ren en grond­leg­gers van de cow­boy­film. The Song of Rio Jim heeft een wes­tern-ver­haal, een dat zich wel­is­waar niet in het beeld afspeelt – het scherm blijft van begin tot eind zwart – maar wel in het geluid. Tijdens de ver­to­ning kan de toe­schou­wer zich alle moge­lij­ke wes­terns en anti-wes­terns inbeelden.

7049

The Song of Rio Jim © Light Cone

João César Monteiro

Passeio com Johnny Guitar

PT • 1996 • 3' • colour • 35mm

God mag weten waar João de Deus, het vas­te alter ego van de film­ma­ker, heeft uit­ge­han­gen. Hij is thuis­ge­ko­men met een stuk­je van de sound­track van Nicholas Ray’s Johnny Guitar (1954) in zijn hoofd. Op dit sla­pe­lo­ze uur breekt de och­tend­sche­me­ring zacht­jes aan boven de stad.

Mont2

Passeio com Johnny Guitar © Paulo Branco

Karl Lemieux

Western Sunburn

CA • 2007 • 9' • colour • digital

Peter Tscherkassky

Instructions for a Light and Sound Machine

AT • 2005 • 17' • b&w • 35mm • CinemaScope

Rebecca Baron & Doug Goodwin

Lossless #3

US • 2008 • 10' • colour • digital

John Winn

Red River Nonsites

US • 2008 • 10' • colour • digital

Maurice Lemaître

The Song of Rio Jim

FR • 1978 • 6' • colour • 16mm

João César Monteiro

Passeio com Johnny Guitar

PT • 1996 • 3' • colour • 35mm