Deze website maakt gebruik van Cookies.

Toshio Matsumoto: Demons (35mm)

24.03’25
Shura3

Demons © Postwar Japan Moving Image Archive (PJMIA), Toshio Matsumoto

De expe­ri­men­te­le film­ma­ker en cri­ti­cus Toshio Matsumoto volg­de zijn queer cult­klas­sie­ker Funeral Parade of Roses (1969) op met een sim­pe­le” samoe­rai­film, maar onder het ogen­schijn­lijk tra­di­ti­o­ne­le opper­vlak schuilt net zoveel sub­ver­sie. Dit nach­te­lij­ke mees­ter­werk, een Borgesiaanse sati­re ver­momd als samoe­rai-hor­ror, is een van de don­ker­ste films van zijn tijd, zowel visu­eel als politiek.

! We heb­ben spe­ci­aal een 35mm-print van­uit Japan laten over­ko­men, aan­ge­zien de film digi­taal niet offi­ci­eel beschik­baar is.

Deze maand publi­ceer­de het Postwar Japan Moving Image Archive (PJMIA) het twee­de deel van Matsumoto’s ver­za­mel­de geschrif­ten uit de peri­o­de (19661971) die leid­de naar de rea­li­sa­tie van Demons.

In samen­wer­king met Kuru en Japan-Square fes­ti­val (1923 maart)


Toshio Matsumoto

Demons (Shura)

JP • 1971 • 134' • b&w • 35mm • ja • en sub

In Demons (aka Shura aka Pandemonium) keert Toshio Matsumoto, bekend van Funeral Parade of Roses (1969), zich tot het jidai­ge­ki-gen­re, dit­maal zon­der de tra­di­ti­o­ne­le hero­ïek en mytho­lo­gie. Wat over­blijft, is een onver­bid­de­lij­ke dis­sec­tie van wraak en waan­zin, gevan­gen in een ver­stik­kend zwart-wit uni­ver­sum. Matsumoto ont­man­telt de klas­sie­ke samoe­rai­film en her­schikt de brok­stuk­ken tot een frag­men­ta­ri­sche nacht­mer­rie waar­in tijd, her­in­ne­ring en geweld onlos­ma­ke­lijk ver­stren­geld raken. Centraal staat een rōn­in die ver­strikt raakt in een web van bedrog en mani­pu­la­tie, gespon­nen door een bere­ke­nen­de cour­ti­sa­ne en haar slink­se bordeelhoudster. 

Matsumoto’s radi­ca­le stijl – met zijn abrup­te mon­ta­ge, extre­me clo­se-ups en beklem­men­de, haast the­a­tra­le mise-en-scè­ne – laat de gen­re­film ach­ter zich en nadert de spook­ach­ti­ge leeg­te van het Noh-the­a­ter. Met zijn ijzing­wek­ken­de licht-don­ker­con­tras­ten en ont­re­ge­len­de tem­po­re­le spron­gen roept Demons een koorts­droom op waar­in elke han­de­ling al bij voor­baat ver­doemd lijkt. Een film als een ritu­eel waar­in wraak niet leidt tot ver­los­sing, maar tot een onont­koom­ba­re val in het duister.

One of the most impor­tant and beau­ti­ful films made in Japan sin­ce Kurosawa’s pri­me.”
— Noel Burch, To the Distant Observer

When I look back, it see­ms that I have lived in an infer­no for the last twen­ty years. I have been angry so many times, and invol­ved in well-nigh bloody clas­hes with others. I still remem­ber how mis­un­der­stan­ding bred mis­un­der­stan­ding, till I found the given situ­a­ti­on irre­me­dia­ble… That kind of expe­rien­ce is what promp­ted me to make Pandemonium. This world is indeed pan­de­mo­ni­um… Living with the bur­den of its plight has put me con­stant­ly in direct con­tact with this ques­ti­on: Can a human being be saved?” By wea­ving many pain­ful pha­ses of my youth into this film, I tried to make of it a requi­em.”
— Toshio Matsumoto

Shura1

Demons © Postwar Japan Moving Image Archive (PJMIA), Toshio Matsumoto

Toshio Matsumoto

Demons (Shura)

JP • 1971 • 134' • b&w • 35mm • ja • en sub