Deze website maakt gebruik van Cookies.

Robina Rose - Nightshift

25.11’25
Nightshift01

Nightshift © Cinenova

Sphinx cinema
Sint-Michielshelling 3
B-9000 Gent

€ 12 / € 10 / Cineville

Samen met Courtisane pre­sen­te­ren we het recent geres­tau­reer­de mees­ter­werk Nightshift (1981) van Robina Rose. Vertoningen wereld­wijd wek­ken momen­teel vol­op her­nieuw­de inte­res­se voor het werk van de Britse film­maak­ster die begin dit jaar overleed.

Nightshift was decen­nia­lang niet meer te zien, ondanks de lof bij de fes­ti­val­pre­mi­è­res in Edinburgh, Berlijn en ook Film Fest Gent, dat de film in 82 prees als een meer poë­ti­sche dan dra­ma­ti­sche film, een soort auto­bi­o­gra­fi­sche droom, een moza­ïek, geba­seerd op een eigen erva­ring en beïn­vloed door een ver­vlo­gen avant-gar­de in een eigen ver­sie van Jean Cocteau of Alain Resnais’ L’Année der­ni­è­re à Marienbad.”

Nightshift is opge­no­men in vijf nach­ten in het Portobello Hotel in Notting Hill, waar Robina Rose des­tijds werk­te. De film speelt zich af tij­dens één nachts­hift: de balie­dienst van een hotel­re­cep­ti­o­nis­te is het kader voor een fil­mi­sche ver­ken­ning van rou­ti­ne, nacht­werk en de fan­ta­sie­ën van de hotel­gas­ten. De recep­ti­o­nis­te wordt gespeeld door pun­kicoon Jordan (Pamela Rooke) – sto­ke­brand van de Britse tegen­cul­tuur, muze van Vivienne Westwood en de ster in Jubilee (1978) van Derek Jarman die haar the ori­gi­nal Sex Pistol” noem­de. Ze is zowel toe­schou­wer als actie­ve par­ti­ci­pant in de tafe­re­len die zich in de lob­by afspe­len. Passeren de revue: punk­band The Urban Guerillas, dich­ter-acteur Heathcote Williams en film­maak­ster Anne Rees‑Mogg. De hyp­no­ti­sche, goud­ro­de 16mm-cine­ma­to­gra­fie van de hand van de Amerikaanse onaf­han­ke­lij­ke film­ma­ker Jon Jost (All the Vermeers in New York) ver­smelt met de sen­su­e­le, onaard­se sounds­ca­pe gecre­ëerd door Simon Jeffes, bekend van de legen­da­ri­sche avant-pop­band Penguin Cafe Orchestra.

TRAILER

  • An incre­di­ble redis­co­ve­ry of 1980s British inde­pen­dent cine­ma that evo­kes the dura­ti­o­nal cine­ma of Chantal Akerman (Hôtel des Acacias, 1982) and sur­re­al femi­nism of Nina Menkes (Queen of Diamonds, 1991).”
  • Nightshift is a slow-burn reve­la­ti­on that ful­ly belongs in the com­pa­ny of Chantal Akerman and Marguerite Duras.” (Sarah Cooper)

It is qui­te like­ly you may not have heard of [UK film­ma­kers] Robina Rose, Peter Watkins, Bill Douglas, Terence Davies, Chris Petit, Ron Peck – and for­gi­ve me if I inclu­de myself. The cine­ma I love hard­ly exists in this coun­try, and whe­re it exists it is frag­men­ted and dis­con­ti­nuous; it’s lar­ge­ly igno­red by the main­stream and becau­se of this it’s a cine­ma that is often pri­va­te, that uses the direct expe­rien­ce of the film­ma­ker, and is more like­ly to be in 16mm or Super 8 than 35mm. With luck it will have real’ peo­p­le, not Equity mem­bers who will be charac­ters. The direc­tor will have made it wit­hout the nor­mal fun­ding mecha­nism, and he or she will cer­tain­ly never have wor­ked for a TV com­pa­ny.” (Derek Jarman, dag­boek 10 novem­ber 1983)

Whereas the broad ran­ge of films that fall under the rubric of slow cine­ma” con­ti­nues to be fra­med through the work of male auteurs, it is in the his­to­ry of women’s film­ma­king (Chantal Akerman and Marguerite Duras, among others) that some of the most daring uses of slow­ness can be found. Nightshifts drifts can be added to this alter­na­te his­to­ry of expe­ri­men­ta­ti­on with cine­ma­tic time, ancho­red as they are to women’s occlu­ded labors, befo­re and behind the came­ra.” (Elena Gorfinkel)

Voorafgegaan door Housekeeper (2025), de nieu­we kort­film van Aaron Denolf (KASK) die inte­graal is opge­no­men in de Holiday Inn in Gent. De maker ging ook in een hotel wer­ken als onder­zoek voor de film. Housekeeper is een sen­so­risch por­tret van een gezin, ont­heemd in de ano­ni­mi­teit van een hotel­ka­mer, waar rou­ti­ne een fra­gie­le daad van ver­zet wordt. De film werd gese­lec­teerd voor Film Fest Gent en Kortfilmfestival Leuven.

X3x T Okb Nr DF Kj CDY

Housekeeper © Aaron Denolf

Nightshift Still040

Nightshift © Cinenova

Robina Rose

Robina Rose, 1982 © Pierre St-Arnault

Aaron Denolf

Housekeeper

BE • 2025 • 19' • colour • digital

Robina Rose

Nightshift

GB • 1981 • 68' • colour • digital • en