Publiek Park: Jef Cornelis / Léonard Pongo
’25
Plantentuin Meise
Balat-serre
Nieuwelaan 38
B-1860 Meise
Balatkas © Michiel De Cleene
Plantentuin Meise
Balat-serre
Nieuwelaan 38
B-1860 Meise
’25
Plantentuin Meise
Balat-serre
Nieuwelaan 38
B-1860 Meise
Art Cinema OFFoff heeft de eer de derde editie van Publiek Park (27 juni — 28 september) af te sluiten met een filmprogramma in de unieke setting van de Balatkas in de Plantentuin van Meise.
De Balatkas is in 1854 ontworpen door Alphonse Balat, de hofarchitect van koning Leopold II, om reuzenwaterlelies te kweken. De historische serre is een van de meest iconische structuren van de plantentuin. Ze diende als vingeroefening voor de Koninklijke Serres in Laken die Balat later zou ontwerpen.
In De Koninklijke Serres van Laken laat Jef Cornelis de camera langzaam Balats enorme complex verkennen met zijn glazen koepels, lange galerieën en monumentale paviljoenen, waaronder de Congoserre. Tales from the Source van Léonard Pongo kaatst de blik terug. Pongo woont en werkt tussen Brussel en Kinshasha en toont de landschappen en flora van de Democratische Republiek Congo als een tijdloze en intelligente levende entiteit. Twee beeldende films zonder commentaarstem of dialogen met een originele muzikale compositie van respectievelijk André Laporte en Bear Bones, Lay Low.
Publiek Park is een nomadisch hedendaags kunstproject dat openbare stadsparken en tuinen als tentoonstellingslocaties verkent. Het is onze derde samenwerking na analoge openluchtvertoningen tijdens de eerste en tweede edities in Gent (2021) en Antwerpen (2023).
Tijdschema
- 17:00 Laatste kans om de tentoonstelling te bezoeken met een rondleiding door de curatoren en schrijfster Lana Jones – Ingang Plantentuin Meise, Nieuwelaan 38
- 19:00 Bar en eten aan de Balatkas
- 20:00 Filmvertoning in de Balatkas (60′)
- 22:00 Sluitingsuur van de plantentuin
Jef Cornelis
De Koninklijke serres van Laken 1877-1902
De Koninklijke Serres van Laken bestaan uit een enorm complex van verschillende verwarmde serres in glas en staal met een koepelvormig dak. Ze zijn ondergebracht in hetzelfde park dat ook het neoklassieke Koninklijk Paleis van Laken herbergt. De monumentale paviljoenen, glazen koepels en lange galerieën vormen een van de pronkstukken van het gouden tijdperk van de Belgische architectuur onder het bewind van koning Leopold II (1865−1909). Het complex werd ontworpen door de Belgische architect Alphonse Balat (1818−1895) en door het gebruik van nieuwe materialen en de introductie van decoratieve motieven, is het een eerste stap op weg naar de Art Nouveau die later verder zou ontwikkeld worden door Victor Horta, die ooit in dienst was bij Balat.
In zekere zin lijkt Jef Cornelis in zijn film Balats motto toe te passen: “Maak de dingen eenvoudiger, doe dat keer op keer, en eens alles vereenvoudigd is, zal het nog niet eenvoudig genoeg zijn.” Cornelis lijkt in feite terug te keren naar de stijl die hij hanteerde voor zijn eerste architectuurtrilogie (Alden Biezen, 1964; Abdij van Park Heverlee, 1964; Plus d’Honneur que d’Honneurs, 1965). Langzaam verkent de camera de silhouetten van de Koninklijke Serres, terwijl de compositie en de muzikale uitvoering van André Laporte (1931) tegelijk miniem en concreet overkomt. Laporte werkte overigens eveneens voor de BRT van 1979 tot 1989: hij was eerst muziekproducer, vervolgens programmacoördinator en ten slotte werd hij in 1989 productiedirecteur van het BRT Filharmonisch Orkest.
Tot slot toont Cornelis samen met scenarist Geert Bekaert de serres als een ecosysteem van een rustig woekerende flora, een perfect complex van beton, glas en metaal dat ooit een inspiratiebron zou worden voor een nieuwe architecturale beweging.
De Koninklijke serres van Laken © VRT, courtesy Argos centre for audiovisual arts
Léonard Pongo
Tales from the Source
Tales from the Source biedt een blik op de landschappen van de Democratische Republiek Congo om een gevoel van hun onpeilbare kracht, diversiteit en kennis te vertolken. Het landschap wordt gepresenteerd als een personage dat fungeert als een levende entiteit en dat bewoond wordt door de symbolieken van Congolese tradities. De visuele benadering leent technieken van de multispectrale beeldvorming, wat resulteert in een buitenaardse ervaring met surrealistische lichten en kleuren. In combinatie met een originele muzikale compositie van Bear Bones, Lay Low, gaan we een zintuiglijke dialoog aan met het landschap, een intelligent, tijdloos wezen in constante transformatie dat onze perceptie uitdaagt.
Tales from the Source © Auguste Orts
De Koninklijke serres van Laken © VRT, courtesy Argos centre for audiovisual arts
Balatkas in de 19de eeuw met de reuzenwaterlelie Victoria Regia, archieffoto eigendom van de Belgische Staat, in permanente bruikleen aan Plantentuin Meise.
Archieffoto eigendom van de Belgische Staat, in permanente bruikleen aan Plantentuin Meise.