Deze website maakt gebruik van Cookies.

Publiek Park: Jef Cornelis / Léonard Pongo

28.09’25
3 MDC PB25 02 PM 115 LR

Balatkas © Michiel De Cleene

Plantentuin Meise

Balat-serre

Nieuwelaan 38

B-1860 Meise

Gratis

Art Cinema OFFoff heeft de eer de der­de edi­tie van Publiek Park (27 juni — 28 sep­tem­ber) af te slui­ten met een film­pro­gram­ma in de unie­ke set­ting van de Balatkas in de Plantentuin van Meise.

De Balatkas is in 1854 ont­wor­pen door Alphonse Balat, de hof­ar­chi­tect van koning Leopold II, om reu­zen­wa­ter­le­lies te kwe­ken. De his­to­ri­sche ser­re is een van de meest ico­ni­sche struc­tu­ren van de plan­ten­tuin. Ze dien­de als vin­ger­oe­fe­ning voor de Koninklijke Serres in Laken die Balat later zou ontwerpen. 

In De Koninklijke Serres van Laken laat Jef Cornelis de came­ra lang­zaam Balats enor­me com­plex ver­ken­nen met zijn gla­zen koe­pels, lan­ge gale­rie­ën en monu­men­ta­le pavil­joe­nen, waar­on­der de Congoserre. Tales from the Source van Léonard Pongo kaatst de blik terug. Pongo woont en werkt tus­sen Brussel en Kinshasha en toont de land­schap­pen en flo­ra van de Democratische Republiek Congo als een tijd­lo­ze en intel­li­gen­te leven­de enti­teit. Twee beel­den­de films zon­der com­men­taar­stem of dia­lo­gen met een ori­gi­ne­le muzi­ka­le com­po­si­tie van res­pec­tie­ve­lijk André Laporte en Bear Bones, Lay Low. 

Publiek Park is een noma­disch heden­daags kunst­pro­ject dat open­ba­re stads­par­ken en tui­nen als ten­toon­stel­lingslo­ca­ties ver­kent. Het is onze der­de samen­wer­king na ana­lo­ge open­lucht­ver­to­nin­gen tij­dens de eer­ste en twee­de edi­ties in Gent (2021) en Antwerpen (2023).

Tijdschema

  • 17:00 Laatste kans om de ten­toon­stel­ling te bezoe­ken met een rond­lei­ding door de cura­to­ren en schrijf­ster Lana Jones – Ingang Plantentuin Meise, Nieuwelaan 38
  • 19:00 Bar en eten aan de Balatkas
  • 20:00 Filmvertoning in de Balatkas (60′)
  • 22:00 Sluitingsuur van de plantentuin

Jef Cornelis

De Koninklijke serres van Laken 1877-1902

BE • 1974 • 23' • colour • digital

De Koninklijke Serres van Laken bestaan uit een enorm com­plex van ver­schil­len­de ver­warm­de ser­res in glas en staal met een koe­pel­vor­mig dak. Ze zijn onder­ge­bracht in het­zelf­de park dat ook het neo­klas­sie­ke Koninklijk Paleis van Laken her­bergt. De monu­men­ta­le pavil­joe­nen, gla­zen koe­pels en lan­ge gale­rie­ën vor­men een van de pronk­stuk­ken van het gou­den tijd­perk van de Belgische archi­tec­tuur onder het bewind van koning Leopold II (18651909). Het com­plex werd ont­wor­pen door de Belgische archi­tect Alphonse Balat (18181895) en door het gebruik van nieu­we mate­ri­a­len en de intro­duc­tie van deco­ra­tie­ve motie­ven, is het een eer­ste stap op weg naar de Art Nouveau die later ver­der zou ont­wik­keld wor­den door Victor Horta, die ooit in dienst was bij Balat. 

In zeke­re zin lijkt Jef Cornelis in zijn film Balats mot­to toe te pas­sen: Maak de din­gen een­vou­di­ger, doe dat keer op keer, en eens alles ver­een­vou­digd is, zal het nog niet een­vou­dig genoeg zijn.” Cornelis lijkt in fei­te terug te keren naar de stijl die hij han­teer­de voor zijn eer­ste archi­tec­tuur­tri­lo­gie (Alden Biezen, 1964; Abdij van Park Heverlee, 1964; Plus d’Honneur que d’Honneurs, 1965). Langzaam ver­kent de came­ra de sil­hou­et­ten van de Koninklijke Serres, ter­wijl de com­po­si­tie en de muzi­ka­le uit­voe­ring van André Laporte (1931) tege­lijk miniem en con­creet over­komt. Laporte werk­te ove­ri­gens even­eens voor de BRT van 1979 tot 1989: hij was eerst muziek­pro­du­cer, ver­vol­gens pro­gram­ma­co­ör­di­na­tor en ten slot­te werd hij in 1989 pro­duc­tie­di­rec­teur van het BRT Filharmonisch Orkest. 

Tot slot toont Cornelis samen met sce­na­rist Geert Bekaert de ser­res als een eco­sys­teem van een rus­tig woe­ke­ren­de flo­ra, een per­fect com­plex van beton, glas en metaal dat ooit een inspi­ra­tie­bron zou wor­den voor een nieu­we archi­tec­tu­ra­le beweging.

Dekoninklijkeserres 003

De Koninklijke serres van Laken © VRT, courtesy Argos centre for audiovisual arts

Léonard Pongo

Tales from the Source

BE/CD • 2024 • 39' • colour • digital

Tales from the Source biedt een blik op de land­schap­pen van de Democratische Republiek Congo om een gevoel van hun onpeil­ba­re kracht, diver­si­teit en ken­nis te ver­tol­ken. Het land­schap wordt gepre­sen­teerd als een per­so­na­ge dat fun­geert als een leven­de enti­teit en dat bewoond wordt door de sym­bo­lie­ken van Congolese tra­di­ties. De visu­e­le bena­de­ring leent tech­nie­ken van de mul­ti­spec­tra­le beeld­vor­ming, wat resul­teert in een bui­ten­aard­se erva­ring met sur­re­a­lis­ti­sche lich­ten en kleu­ren. In com­bi­na­tie met een ori­gi­ne­le muzi­ka­le com­po­si­tie van Bear Bones, Lay Low, gaan we een zin­tuig­lij­ke dia­loog aan met het land­schap, een intel­li­gent, tijd­loos wezen in con­stan­te trans­for­ma­tie dat onze per­cep­tie uitdaagt.

TFTS still006

Tales from the Source © Auguste Orts

Dekoninklijkeserres 11116 300dpi

De Koninklijke serres van Laken © VRT, courtesy Argos centre for audiovisual arts

Balat x

Balatkas in de 19de eeuw met de reuzenwaterlelie Victoria Regia, archieffoto eigendom van de Belgische Staat, in permanente bruikleen aan Plantentuin Meise.

Balat y

Archieffoto eigendom van de Belgische Staat, in permanente bruikleen aan Plantentuin Meise.

Jef Cornelis

De Koninklijke serres van Laken 1877-1902

BE • 1974 • 23' • colour • digital

Léonard Pongo

Tales from the Source

BE/CD • 2024 • 39' • colour • digital