Deze website maakt gebruik van Cookies.

Processing: Casimir Geelhoed

20.11’25
Casimir Geelhoed

Processing Music. Album design by Mathieu Serruys & Joris Verdoodt

Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
€ 8 / € 5 (Student) / € 1,6 (UiTPAS)

Art Cinema OFFoff ver­wel­komt het Gentse pla­ten­la­bel B.A.A.D.M. voor de relea­se show van Processing Music, het debuut­al­bum van de Nederlandse com­po­nist en elek­tro­ni­sche muzi­kant Casimir Geelhoed. Aansluitend op het con­cert pre­sen­te­ren we een pro­gram­ma met vier ana­lo­ge films waar­in pro­ces­sing’ even­eens de artis­tie­ke of psy­cho­lo­gi­sche kern van het cre­a­tie­pro­ces vormt.

Processing Music is het resul­taat van een reeks van live per­for­man­ces waar­in Casimir Geelhoed de poë­ti­sche kracht van geluids­trans­for­ma­ties onder­zoekt via sig­naal­be­wer­kin­gen. Een terug­ke­ren­de aan­pak die Geelhoed gebruikt, is het her­haal­de­lijk toe­pas­sen van een digi­taal pro­ces op een geluid, tot het oor­spron­ke­lij­ke geluid zelf onher­ken­baar is gewor­den en het pro­ces zelf hoor­baar wordt. In Processing Music uit dat poë­ti­sche poten­ti­eel van geluids­trans­for­ma­ties zich als een meta­foor voor psy­cho­lo­gi­sche en emo­ti­o­ne­le ver­wer­king. Processing Music bevindt zich op het snij­vlak van over­sti­mu­la­tie, intro­spec­tie en kwets­baar­heid, en ont­vouwt zich als een diep­gaan­de per­soon­lij­ke verkenningstocht.


Casimir Geelhoed

In plaats van een vas­te struc­tuur te han­te­ren, volgt Processing Music een bottom-up bena­de­ring, waar­bij de vorm orga­nisch voort­komt uit de inter­ac­tie van gelui­den. Digitale sig­naal­be­wer­king wordt hier niet gebruikt als lou­ter tech­nisch hulp­mid­del, maar als poë­tisch mid­del: trans­for­ma­tie als ver­haal, ver­tra­ging als her­in­ne­ring, ver­vor­ming als spanning. 

Door mid­del van lang­zaam ero­de­ren­de loops, zacht­jes instor­ten­de tex­tu­ren en ver­schui­ven­de lagen van klank­kleur en ruim­te cre­ëert Geelhoed een deli­ca­te klank­we­reld die gela­den is met wrij­ving. Wat in eer­ste instan­tie abstract lijkt, ont­hult gelei­de­lijk een emo­ti­o­ne­le kern. 

Casimir Geelhoed

Casimir Geelhoed © Marysia Swietlicka

Phil Solomon

Twilight Psalm II: Walking Distance

US • 1999 • 23' • colour • 16mm

Twilight Psalm II: Walking Distance is het resul­taat van Phil Solomons expe­ri­men­ten met de Mordançage-tech­niek, een pro­ces dat zil­ver­ge­la­ti­ne-afdruk­ken aan­tast en ver­weert. De metho­de drijft Solomons foto­che­mi­sche trans­for­ma­ties van found foot­a­ge tot het uiter­ste. De con­tou­ren van het figu­ra­tie­ve bron­ma­te­ri­aal sla­gen er in Walking Distance slechts spo­ra­disch in zich door­heen het abstrac­te land­schap van che­mi­ca­li­ën te tonen. Een obscuur nar­ra­tief weeft zich als een nau­we­lijks zicht­ba­re draad tus­sen, rond en door de tex­tu­ren heen. 

Twilight Psalm II: Walking Distance

Twilight Psalm II: Walking Distance © Light Cone

Emmanuel Lefrant

Parties visible et invisible d’un ensemble sous tension

FR • 2007 • 7' • colour • 35mm

Emmanuel Lefrant onder­zoekt de rela­tie tus­sen geheu­gen en ver­gan­ke­lijk­heid door een beeld van een Afrikaans land­schap te ver­smel­ten met een door ero­sie aan­ge­tast stuk­je film­ne­ga­tief dat hij op dezelf­de plek had begra­ven. Het samen­bren­gen van de ver­schil­len­de beeld­la­gen ont­hult een rea­li­teit waar­in mate­rie en her­in­ne­ring, het zicht­ba­re en het niet-zicht­ba­re voort­du­rend in elkaar overvloeien.

42424

Parties visible et invisible d'un ensemble sous tension © Light Cone

Carl E. Brown

Quiet Chaos of Desire

CA • 2007 • 4' • colour • 35mm

De film­ma­ni­pu­la­ties van de Canadese film­ma­ker Carl E. Brown dra­gen de spo­ren van per­soon­lij­ke ver­wer­kings­pro­ces­sen. Het expres­sie­ve kleu­ren­pa­let in Quiet Chaos of Desire baadt in de melan­cho­lie van de kun­ste­naar die gecon­fron­teerd werd het ver­lies van zijn schoon­va­der. Portretten rij­zen vluch­tig op door de stil­le cha­os van che­misch bewerk­te en hand­be­schil­der­de pellicule.

1157

Quiet Chaos of Desire © Light Cone

Esther Urlus

Konrad & Kurfurst

NL • 2014 • 7' • colour • 16mm

Konrad & Kurfurst is een fic­tie­ve recon­struc­tie van een voor­val tij­dens de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn waar­bij Konrad van zijn paard Kurfurst viel. Konrad & Kurfurst werd onder­wa­ter gefilmd met vijf super8-came­ra’s en gemaakt met een zelf­be­rei­de emul­sie als kwets­ba­re meta­foor voor het hel­den­dom van Konrad en zijn paard Kurfurst. 

10536

Konrad & Kurfurst © Light Cone

Casimir Geelhoed

Processing Music

Concert

Phil Solomon

Twilight Psalm II: Walking Distance

US • 1999 • 23' • colour • 16mm

Emmanuel Lefrant

Parties visible et invisible d’un ensemble sous tension

FR • 2007 • 7' • colour • 35mm

Carl E. Brown

Quiet Chaos of Desire

CA • 2007 • 4' • colour • 35mm

Esther Urlus

Konrad & Kurfurst

NL • 2014 • 7' • colour • 16mm