Processing: Casimir Geelhoed
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Processing Music. Album design by Mathieu Serruys & Joris Verdoodt
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Art Cinema OFFoff verwelkomt het Gentse platenlabel B.A.A.D.M. voor de release show van Processing Music, het debuutalbum van de Nederlandse componist en elektronische muzikant Casimir Geelhoed. Aansluitend op het concert presenteren we een programma met vier analoge films waarin ‘processing’ eveneens de artistieke of psychologische kern van het creatieproces vormt.
Processing Music is het resultaat van een reeks van live performances waarin Casimir Geelhoed de poëtische kracht van geluidstransformaties onderzoekt via signaalbewerkingen. Een terugkerende aanpak die Geelhoed gebruikt, is het herhaaldelijk toepassen van een digitaal proces op een geluid, tot het oorspronkelijke geluid zelf onherkenbaar is geworden en het proces zelf hoorbaar wordt. In Processing Music uit dat poëtische potentieel van geluidstransformaties zich als een metafoor voor psychologische en emotionele verwerking. Processing Music bevindt zich op het snijvlak van overstimulatie, introspectie en kwetsbaarheid, en ontvouwt zich als een diepgaande persoonlijke verkenningstocht.
Casimir Geelhoed
In plaats van een vaste structuur te hanteren, volgt Processing Music een bottom-up benadering, waarbij de vorm organisch voortkomt uit de interactie van geluiden. Digitale signaalbewerking wordt hier niet gebruikt als louter technisch hulpmiddel, maar als poëtisch middel: transformatie als verhaal, vertraging als herinnering, vervorming als spanning.
Door middel van langzaam eroderende loops, zachtjes instortende texturen en verschuivende lagen van klankkleur en ruimte creëert Geelhoed een delicate klankwereld die geladen is met wrijving. Wat in eerste instantie abstract lijkt, onthult geleidelijk een emotionele kern.
Casimir Geelhoed © Marysia Swietlicka
Phil Solomon
Twilight Psalm II: Walking Distance
Twilight Psalm II: Walking Distance is het resultaat van Phil Solomons experimenten met de Mordançage-techniek, een proces dat zilvergelatine-afdrukken aantast en verweert. De methode drijft Solomons fotochemische transformaties van found footage tot het uiterste. De contouren van het figuratieve bronmateriaal slagen er in Walking Distance slechts sporadisch in zich doorheen het abstracte landschap van chemicaliën te tonen. Een obscuur narratief weeft zich als een nauwelijks zichtbare draad tussen, rond en door de texturen heen.
Twilight Psalm II: Walking Distance © Light Cone
Emmanuel Lefrant
Parties visible et invisible d’un ensemble sous tension
Emmanuel Lefrant onderzoekt de relatie tussen geheugen en vergankelijkheid door een beeld van een Afrikaans landschap te versmelten met een door erosie aangetast stukje filmnegatief dat hij op dezelfde plek had begraven. Het samenbrengen van de verschillende beeldlagen onthult een realiteit waarin materie en herinnering, het zichtbare en het niet-zichtbare voortdurend in elkaar overvloeien.
Parties visible et invisible d'un ensemble sous tension © Light Cone
Carl E. Brown
Quiet Chaos of Desire
De filmmanipulaties van de Canadese filmmaker Carl E. Brown dragen de sporen van persoonlijke verwerkingsprocessen. Het expressieve kleurenpalet in Quiet Chaos of Desire baadt in de melancholie van de kunstenaar die geconfronteerd werd het verlies van zijn schoonvader. Portretten rijzen vluchtig op door de stille chaos van chemisch bewerkte en handbeschilderde pellicule.
Quiet Chaos of Desire © Light Cone
Esther Urlus
Konrad & Kurfurst
Konrad & Kurfurst is een fictieve reconstructie van een voorval tijdens de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn waarbij Konrad van zijn paard Kurfurst viel. Konrad & Kurfurst werd onderwater gefilmd met vijf super8-camera’s en gemaakt met een zelfbereide emulsie als kwetsbare metafoor voor het heldendom van Konrad en zijn paard Kurfurst.
Konrad & Kurfurst © Light Cone