De Franse filmessayist Chris Marker zou deze zomer op 29 juli 100 jaar geworden zijn. Zijn werk ligt Art Cinema OFFoff na aan het hart. Als geen ander toonde Marker in zijn films zelf aan dat herinnering onmogelijk is zonder beelden, de twee zijn onlosmakelijk verbonden. Ter ere van zijn eeuwfeest presenteren we een openluchtvoorstelling van twee van Markers weinig vertoonde films: Le Mystère Koumiko (1965) en Si j’avais quatre dromadaires (1966), twee opeenvolgende reisdagboeken.
Onbezorgd reizen is nu reeds twee zomers onmogelijk of erg moeilijk. Chris Marker was een ‘cinéaste voyageur’ bij uitstek: andere landen, culturen of tijden vormden vaak de aanzet voor zijn werk. Met deze avond vieren we dan ook niet alleen Marker maar ook de terugkeer van cinema als collectieve ervaring en middel om te reizen en zich te verplaatsen. Marker zette het medium ook specifiek in als een manier van tijdreizen. Ongetwijfeld het bekendste voorbeeld daarvan is La Jetée (1962), dat de kijker meevoert tussen heden, verleden en toekomst door middel van een filmische opeenvolging van stilstaande beelden. Si j’avais quatre dromadaires bedient zich van hetzelfde vormelijke procedé.
Net zoals dit jaar vonden de Olympische Zomerspelen in 1964 plaats in Tokio. Het was de aanleiding voor Le Mystère Koumiko, Markers eerste film in Japan – het enige land waar deze eeuwige reisfilmer/filmreiziger steeds opnieuw naar zou terugkeren. De bijzondere fascinatie die hij voor de plek en cultuur koesterde zou bijna twintig jaar later culmineren in een van zijn bekendste filmessays, Sans Soleil (1983).
Marker bleef zelf een mysterieus figuur die schuilging achter tientallen pseudoniemen, weinig publiek verscheen en liever geen interviews of foto’s toestond. Zelfs over zijn geboorteplaats en –dag hield hij graag bewust mythes in stand. Zo schoof hij ooit 21 juli en Ulaanbaatar, Mongolië naar voor, en verzon hij in de biografie van zijn eerste en enige roman, Le coeur net (1950), geboren te zijn op 22 juli op het Franse Île aux Moines of “monnikeneiland”. We vertonen de films in een setting die wel lijkt aan te sluiten bij de persoon van Marker: de fantastische, weinig gekende binnentuin van onze buren van Het Pand, vlak naast de traditionele ingang van OFFoff. Dit grote ‘eiland in de stad’ maakt deel uit van het Caermersklooster en wordt momenteel bezet door de Pandemisten.
Deuren: 21:00, start film: 22:00