Deze website maakt gebruik van Cookies.

OFFoff-ON: Akerman / Piavoli

11.11’15
Lachambre 1 1 1
La Chambre © Chantal Akerman
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

In Chantal Akerman’s vroe­ge kort­film La cham­bre zien we het meu­bi­lair en de rom­mel van een klein appar­te­ment het onder­werp wor­den van een ont­roe­rend stil­le­ven – ter­wijl Akerman zelf naar ons terug­staart. Dit baan­bre­ken­de for­me­le expe­ri­ment is de eer­ste film die de regis­seur in New York maak­te. Een voor­stel­ling ter ere van de enke­le weken gele­den over­le­den Chantal Akerman.

Franco Piavoli’s visu­e­le gedicht pre­sen­teert een zach­te, medi­ta­tie­ve col­la­ge van omge­vings­beel­den en gelui­den die bedoeld zijn om eer­der te wor­den geab­sor­beerd dan beke­ken. Het is een idyl­lisch visi­oen van vre­de en over­vloed, gesyn­chro­ni­seerd met de cycli van de natuur, zon­der dia­loog, en op een kort moment na, geen geor­ke­streer­de muziek om de stroom van beel­den te onder­bre­ken. De set­ting is een Italiaanse boer­de­rij waar de vier sei­zoe­nen ver­strij­ken in de loop van een enke­le dag, maar er is een chro­no­lo­gie in Piavoli’s mon­ta­ge die een nog gro­te­re schaal van evo­lu­tie sug­ge­reert. Het effect is ver­ge­lijk­baar met het kij­ken naar smel­tend ijs of het groei­en van gras: een lang­za­me, kal­me­ren­de erva­ring die des­al­niet­te­min de ultie­me ver­ve­ling kan zijn voor kij­kers onvoor­be­reid zijn op wat ze kun­nen verwachten.

Gecureerd door Gawan Fagard.

Chantal Akerman

La Chambre

US • 1972 • 11' • colour • 16mm

Franco Piavoli

Il Pianetta Azzurro

IT • 1982 • 82' • colour • 35mm