OFFoff’s 40′ (forty minutes) brengt dagboekfilms van kunstenaars, live begeleid door een solomuzikant. Deze filmische notities vertellen over wie we zijn en over de tijd waarin we leven. Het zijn geen documentaires die willen verklaren, uitpakken met dramatische onthullingen of mikken op louter human interest. De films ontstaan vanuit de autonomie van de filmmaker, die in een eigenzinnige signatuur presenteert wat hij of zij in het dagelijkse leven tegenkomt. In die zin worden de makers de ‘protagonisten’ van het werk: hun kijken en denken staan centraal. Soms zijn de films opgebouwd uit instinctieve stukjes opname, op het onbezonnene af, dan weer is de montage een cryptische, hybride collage. Telkens zijn het boeiende tijdsdocumenten.
In de forty minutes wordt tegelijk de stroom van beeld en geluid binnen het audiovisuele medium zelf onderzocht. Een traditionele filmzaal dompelt de toeschouwers onder in beeld en geluid om hen mee te sleuren in het verhaal van de film. In het solistenexperiment treedt de muzikant echter via improvisatie in dialoog met de beelden op het witte doek. De narratieve betrokkenheid tussen beeld en geluid wordt losgekoppeld, waardoor beide media ter plekke een andere relatie tot elkaar zoeken.
Deze keer is het de beurt aan Annelein Pompe, documentairemaakster en schrijfster van proza. In haar werk met de titel De grote zoektocht naar Fabienne van Lomberghen zien we hoe na een bijzondere ontmoeting in een winkel tussen de klant en verkoopster, de verkoopster, die tevens de filmmaker is, een filmische zoektocht start naar een onvindbaar persoon. De vertoning wordt begeleid met live improvisatie door Tina Fux, een pianiste op hoog niveau.
Annelein Pompe (1988) woont en werkt in Gent en Brussel. Zij maakt documentaires en schrijft dierenverhalen en autobiografisch proza. Dit jaar is zij deelneemster aan het SIC, Sound Image Culture programma voor filmakers en antropologen te Brussel. In Amsterdam studeerde zij Beeld en Taal aan de Gerrit Rietveld Academie.
Tina Fux behaalde haar Meesterdiploma als uitvoerend musicus met grote onderscheiding aan het Koninklijk Conservatorium van Gent. Daarnaast volgde zij masterclasses op hedendaags klassieke werken bij de Britse pianist Jonathan Powell en bij Eliane Rodrigues aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Ze nam lessen aan de Hanns Eisler Hochschüle te Berlijn bij de Vietnamese pianiste Ton Nu Nguyet Minh. Zij studeert Kunstwetenschappen aan Universiteit Gent om zo ook in projecten linken te leggen naar andere kunsttakken. In samenwerking met Marc Michael de Smet (Aquarius) creëerde ze twee muziektheaterproducties: Who Killed Louis de Meester – een provocerende productie over de Belgische, vergeten modernist Louis de Meester –, en in 2015 De Lokstem der verten met muziek van Charles Koechlin. In haar concertcyclus Fux on the Road voert deze pianist tijdens elke ’trip’ werken uit van hedendaagse componisten zoals Morton Feldman, Robert Nasveld, Charles Halka, …. Momenteel verdiept ze zich ook in de muzikale materie van Belgisch componist Louis de Meester met als culminatie in 2016 een cd van zijn pianomuziek bij het label ETCETERA. Daarnaast specialiseert ze zich in (Vlaamse) moderne componisten met de cyclus oeioeioeioeioei.