Nacht van de Experimentele Film 2021
’21
’21
Art Cinema OFFoff presenteert i.s.m. Ancienne Belgique de Nacht van de Experimentele Film. Na een gedwongen stilte is de Nacht helemaal terug. Deze nieuwe editie focust op de Franse filmmaker Philippe Garrel (°1948) en zijn connecties met de Parijse en New Yorkse underground. Duits model, zangeres en actrice Christa Päffgen (1938 – 1988), beter bekend als Nico, komt voor in alle films en is de muze van deze Nacht.
De Nacht combineert traditiegetrouw films op de originele drager met (inter)nationale livemuziek en nieuwe soundtracks. Het Gentse platenlabel B.A.A.D.M., gerund door de grafisch ontwerpers Joris Verdoodt en Mathieu Serruys, cureerde het programma, waarin Serruys ook zelf een muzikale rol zal vervullen naast enkele artiesten uit de hedendaagse Zweedse elektronische scene: Maria W. Horn, Mats Erlandsson en Linus Hillborg.
Centraal staan twee zelden vertoonde films uit de underground-periode van Philippe Garrel: Athanor (1972) en Le Berceau de cristal (1975). OFFoff kreeg de unieke toestemming van de regisseur om ze te laten zien. Samen met La Cicatrice intérieure (1972), dat OFFoff in 2012 vertoonde, vormen ze een drieluik gewijd aan zijn geliefde Nico. Een drieluik waarover Garrel opmerkte: “C’était sans doute l’influence de Warhol”. Na hun ontmoeting in 1969 neemt Nico Garrel datzelfde jaar nog mee naar de Factory waar zij toen reeds vier jaar samenwerkte met Andy Warhol als een van zijn Superstars. Garrel toonde er Warhol zijn pas afgewerkte Le Lit de la vierge (1969) en Warhol liet hem Imitation of Christ (1967) zien, z’n laatste film met Nico. De twee dandy’s hielden van elkaars werk. Garrel was verleid door zijn autonome producties over en met een kleine gemeenschap van vrienden. Garrel verklaarde: “Après cette rencontre, ma manière a changé”, en hij noemde Warhol zelfs “un ciné-père”. Nico Crying, één van Warhols mooiste odes aan haar, kan dus niet op het programma ontbreken. Warhol gebruikte deze reel ook als einde voor Chelsea Girls (1966), een film die Garrel – hoewel hij hem pas in 1975 zag – bestempelde als “le seul film de ce genre qui m’ait vraiment marqué”. Garrel maakte uiteindelijk in totaal zeven films met Nico.
De Franse acteur en filmmaker Pierre Clémenti had in 1967 al een tijd in de Factory doorgebracht. Clémenti zat ooit met Garrel in een rockband, was eind de jaren ‘60 met hem betrokken bij het radicale filmmakerscollectief van de Zanzibargroep en acteerde in zijn films – waaronder Le Berceau de cristal. Ze maakten deel uit van “la bande de la Coupole”, genoemd naar de gelijknamige brasserie in Montparnasse waar eind de jaren ’60 heel wat acteurs, kunstenaars, film- en theatermakers samenkwamen – zowat het equivalent van Max’s Kansas’ City voor Warhol en de Factory. Met Positano maakte Clémenti een mooi, psychedelisch portret van de belangrijkste artistieke vriendengroep rond Philippe Garrel tijdens de reis waarop hij Nico had leren kennen.
Hier leest u een ode aan Nico, die ooit samen met Philippe Garrel afzakte naar Gent, geschreven door dichteres, docent en voormalig artistiek leider van OFFoff, Sofie Verdoodt.
Philippe Garrel
Le Berceau de cristal
Pierre Clémenti
Positano
Live Soundtrack: Linus Hillborg
Positano is een eiland aan de Italiaanse Amalfikust dat Neptunus volgens de legende schiep uit liefde voor een nymf. En het is liefde waar deze film vooral over gaat, een totale en solaire liefde. Het huis van Frédéric Pardo en actrice Tina Aumont op de rotsen van het eiland was een ontmoetingsplaats voor de underground. In 1969, na het draaien van Garrels Le Lit de la vierge in Marrakech en Grottaferrata, gaat de ploeg daar een tijd verpozen. Acteur en filmmaker Pierre Clémenti legde er deze idylle vast in psychedelische, meervoudig belichte beelden van een oogverblindende sensualiteit. We zien Factory superstars Viva en Nico, die Garrel toen nog maar net had leren kennen in Rome en met wie hij meteen was meegereisd. Naast de intieme en liefdevolle blik van Clémenti voor de gezichten en lichamen in dit mediterrane landschap onthult de film de ontroerende schoonheid van een utopie waar samenleven gepaard gaat met voortdurende artistieke creatie. Nico schreef er nummers voor haar volgende soloalbum.
Ingeleid door Balthazar Clémenti die met zijn ouders Pierre en Margareth Clémenti in de film te zien is als kind. Zijn moeder duikt onder meer ook op in Le Berceau de cristal en hij speelde eveneens mee in La Cicatrice intérieure.
De Zweedse componist / sound artist Linus Hillborg (SE) is op verschillende vlakken actief, gaande van experimentele muziek en audiovisuele installaties tot post-punk en noisebands. Zijn solowerk focust op de “tijdelijkheid” van geluid. Hij combineert modulaire analoge synthese met zijn eigen geprogrammeerde digitale synthese, evenals akoestische instrumentatie, geïmproviseerde elementen en verschillende taperecorder-technieken. Op zijn nieuw album Magelungsverket (Moloton, 2021), neemt hij de luisteraars mee door wanhopige soundscapes van elektro-akoestische orkestrale arrangementen die doorsijpelen in rijke harmonische synthese.
Philippe Garrel
Athanor
Live Soundtrack: Mathieu Serruys
Nico, bewaker van het vuur, tussen graftombes, in spiegels en kastelen. Athanor bestaat uit dertien intense sequenties met verschillende statische composities van Nico en het model Musky. Een athanor is de smeltkroes van de alchemisten. Naast Le Révélateur (1968), Les Hautes solitudes (1974) en Le Bleu des origines (1978) is dit één van Garrels stille filmexperimenten.
Het werk van Mathieu Serruys (BE) wordt gekenmerkt door filmische en landschappelijke tapeloops en geërodeerde synthpartijen. Zijn meest recente album, Skin/Glove (B.A.A.D.M., 2019) bouwt verder op de fysieke intensiteit, korrelige tapetexturen en emotievolle melodieën van zijn debuut. Het vormt een uitgerijpte conceptplaat die niet alleen zijn muzikale, maar ook zijn persoonlijke zoektocht naar zelfverwerkelijking op indringende wijze evoceert.
Andy Warhol
Nico Crying
Live Soundtrack: Maria W Horn & Mats Erlandsson
In 1966, Andy Warhol filmed Nico for an hour while brilliant coloured lights and psychedelic patterns danced rhythmically over her face. Similar light shows and projections were typical of the Exploding Plastic Inevitable multimedia shows that Warhol put together with the Velvet Underground and Nico that year. Nico herself becomes a screen, her face a mask and surface. When Warhol began his second film roll, Nico broke down in tears. We screen this second half of Nico/Nico Crying (1966, 66’) that Warhol recombined as the ending for Chelsea Girls (1966). He zooms in and out on her upturned face, lips, heavily made up lashes and bleached fringe. Warhol shrouds the superstar in a veil of psychedelic mystery. Nico is silent, sits nicely, and looks around while Warhol makes her portrait.
Maria W Horn (SE) is a composer from the north of Sweden. She is interested in the manipulation of time and space through sonic extremes, , utilizing both digital and analog synthesis as well as acoustic instruments and audiovisual components. Her work examines aspects of human perception – how audiovisuality and overload/loss of perceptual stimuli can conspire to transcend everyday life and invoke alternate mental states. She is a part of Sthlm Drone Society – an association working to promote slow and gradually evolving timbral music, and co-operates the label XKatedral.
Mats Erlandsson (SE) is an electroacoustic composer and sound artist based in Sweden, predominantly composing using modular synthesis. He is part of the vibrantly reemerging field of drone music in Stockholm and is associated with practices characterized by the extensive use of sustained sound.
Erlandsson and Horn collaborated before, performing a set on pipe organ at the Elevate Festival in Graz (2021).