Samen met de aanstaande avond rond Christoph Schlingensief kadert deze vertoning in het tweeluik ‘Kluge/Schlingensief’ dat Art Cinema OFFoff op 4 en 11 oktober organiseert in Sphinx Cinema en Kunsthal Gent.
Alexander Kluge (1932) is één van de grondleggers van de ‘Neuer Deutscher Film’, een beweging die de confrontatie met het onthutsende Duitse verleden niet uit de weg gaat. Hij werd een mentor voor onder meer regisseur en kunstenaar Christoph Schlingensief (1960−2010) die zich in deze traditie schaarde, maar de inspiratie was wederzijds. Kluges praktijk bij het maken van films of televisieprogramma’s – waarin Schlingensief vaak te gast was – is onlosmakelijk verbonden met zijn theoretische opvattingen over het bewegend beeld. Dit vertaalt zich in een disparate stijl die een zeer divers palet aan beeldmateriaal – zowel documentair en fictief als historisch en actueel – koppelt aan een ambivalente soundtrack, samengebracht in een niet-lineair narratief en bestaande uit korte en middellange scènes die abrupt starten en eindigen. Kluge wil geen passieve kijker. Hij faciliteert de betekenisvorming bij het publiek door een open en intuïtieve benadering van de eigen verbeelding aan te spreken, hetgeen hij ‘phantasie’ noemt.
Orphea is Kluges meest recente film in samenwerking met de Filipijnse filmmaker Khavn. De film is een 21e-eeuwse interpretatie van de mythe van Orpheus. Hij maakt de keuze om het geslacht van de twee hoofdrolspelers van de oorspronkelijke Griekse mythe om te draaien en Orphea in tegenstelling tot Orpheus tot het centrale personage te maken. De focus ligt in de film bijna volledig op Orphea’s zoektocht naar haar geliefde Euridiko (Eurydice in het origineel). De centrale rol van muziek in de mythe blijft bewaard, al transformeert het duo het stuk tot een rock-opera in groteske settings. Het surrealistisch oppervlak dient als framework om een politiek en sociaal geladen totaalwerk te presenteren voor het nieuwe millennium.