Hippocampus
’25
Monelle © Diego Marcon. Courtesy the Artist and Sadie Coles HQ, London
’25
Met de tentoonstelling Hippocampus (13.09 — 02.11) brengt ELDERS Collectief werk samen van binnen- en buitenlandse kunstenaars die de relatie tussen ruimte, tijd, geheugen en perceptie verkennen.
De titel, Hippocampus, verwijst tweeledig naar de historische, industriële site van de tentoonstelling. Op enkele gevels prijkt nog steeds het blauwe zeepaardje dat de Vlaamse kunstenaar Octave Landuyt in 1950 ontwierp als embleem voor Van Marcke, het bedrijf dat jarenlang actief was op de site. Hippocampus is de Latijnse naam voor ‘zeepaardje’, maar verwijst tegelijk naar een mysterieus deel van onze hersenen dat een sleutelrol speelt in het vormen en ophalen van herinneringen en daarmee ook in onze ruimtelijke oriëntatie.
Art Cinema OFFoff werd uitgenodigd om een filmprogramma samen te stellen dat in dialoog treedt met het industriële karakter van de site, de thematiek van de tentoonstelling, alsook de monumentale, opblaasbare corridor van kunstenaar Elsemarijn Bruys die zich in de projectieruimte bevindt. Twee van de films worden op 16mm-film vertoond.
In samenwerking met ELDERS Collectief en Kunstencentrum BUDA. Het filmprogramma valt samen met de derde editie van Kortrijk Art Weekend.
LandMarck bevindt zich op wandelafstand van het treinstation van Kortrijk.
Diego Marcon
Monelle
In Monelle belicht Diego Marcon, letterlijk en figuurlijk, de emotionele en psychische impact die een ruimte kan hebben. Casa del Fascio — het modernistische icoon dat werd ingehuldigd als hoofdkwartier van de Italiaanse fascistische parij — is in Monelle in complete duisternis gehuld. Als een historische geest dwaalt Marcons 35mm-camera door het labyrint van ruimtes die, op onregelmatige tijdstippen, via felle lichtflitsen oplichten. De rigide structuren van het paleis vormen de achtergrond waartegen onheilspellende taferelen zich ontvouwen: figuren, echt en onecht, verschijnen in verschillende gedaantes en poses. De lichtflitsen zijn te vluchtig om de situaties te registreren, en de kijker probeert zich doorheen licht, donker en dreigende omgevingsgeluiden te navigeren in de historische constellatie die doorleeft in het heden.
Monelle © Diego Marcon. Courtesy the Artist and Sadie Coles HQ, London
Vincent Grenier
Light Shaft
In Light Shaft toont Vincent Grenier zich met een vroeg werk al een meester van visuele ambiguïteit. Een donkere ruimte met een klein venster vormt de setting waarin Grenier de transformatieve kracht van de mobiele camera onderzoekt. Het venster neemt steeds andere gedaanten aan: geometrische vorm, symbool, mediator en referentiepunt. Het is de mobiliteit van de camera — die eerst voornamelijk diagonale lijnen aftekent, maar steeds volatieler wordt — die de ruimte analyseert. De contouren van het venster fungeren daarbij als een ontdubbeling van de grenzen van de lens en het projectiescherm. Net als de camerabewegingen wordt ook het licht in de ruimte steeds dynamischer en straalt het uiteindelijk tot voorbij de contouren van het filmische apparaat, zonder daarbij de mogelijkheid van duisternis te verliezen.
Light Shaft © Light Cone
Standish Lawder
Corridor
In Corridor transformeert Standish Lawder een mondaine doorgang tot een desoriënterend en psychedelisch spookhuis. Op de tonen van Terry Riley’s A Rainbow in Curved Air is Lawders langste film half angstaanjagend en half speels. De simpele handeling van het doorkruisen van de doorgang (waar bij momenten ook een naakte vrouw opduikt) verliest doorheen de eindeloze repetities en beeldmutaties elke ruimtelijke grond. De muren worden kneedbaar tot ze uiteindelijk verworden tot pure lichtzuilen die in sterk contrast staan met het pikzwarte vlak op het einde van de tunnel. De effecten die Lawder met zelfgemaakte printers verwezenlijkt, bieden, in zijn woorden, “an occasion for meditative speculation,” wat je normaal enkel bereikt via meditatie, drugs of directe elektrische signalen in het brein.
Corridor © The Film-Makers' Cooperative
Richard Serra
Railroad Turnbridge
Richard Serra’s Railroad Turnbridge is naar eigen zeggen een reflectie op de overgang van gelaste ijzerconstructies naar klinknagel, wat leidde tot de vroege, massieve staalstructuren in de eerste decennia van de 20e eeuw. Serra bezocht de brug over de Willamette River in Oregon, Portland zes keer over een periode van een jaar in een poging te ontleden wat ‘bridgeness’ voor hem betekende. Serra plaatst de camera op een roterend onderdeel van de draaibrug en laat het onzichtbare systeem aan het werk. De inherente bewegingsmogelijkheden van de camera zorgen voor verwarring over wat precies beweegt en wat stilstaat. Kadreert de camera de draaibrug of andersom? Serra’s film voert op die manier de noties van mechaniek, technologie en materialiteit terug op de camera en de lens. Serra hield zich weg van discussies over de ‘sculpturale film’ die zijn filmwerk met zijn sculpturen trachten te verenigen. Railroad Turnbridge is voornamelijk doordrongen van een fascinatie voor de mogelijkheden en beperkingen van film: de vlakke presentatie van een subliem en bij uitstek perspectivisch fenomeen.
Railroad Turnbridge © Richard Serra/Artists Rights Society (ARS). Courtesy of Electronic Arts Intermix (EAI).
Will Hindle
Chinese Firedrill
Chinese Firedrill is op verschillende vlakken een film van eerstes voor Will Hindle. De filmmaker die bekend staat om zijn uitzonderlijke technische vaardigheden gaf hier voor een stuk artistiek de touwtjes uit handen. William Hunter en John Schofill namen een deel van het camerawerk op zich zodat Hindle zich voor het eerst kon toeleggen op acteren. In een magazijn van een vriend ontwierp Hindle voor het eerst een filmset en legde hij in vier dagen het overgrote deel van de beelden vast. Nieuw voor Hindle is ook het grote aantal mensen dat hij in Chinese Firedrill laat voorbijkomen, “but briefly, as gashes of memories or visions.”
Chinese Firedrill is een enigma, zelfs binnen zijn eigen oeuvre. De film is zelden vertoond geweest, waardoor hij voornamelijk doorleeft in de superlatieven van gerenommeerde critici. Amos Vogel beschrijft het werk in Film as a Subversive Art als “a claustrophobic, oppressive study of a man in a room or cell or universe”. Gene Youngblood spreekt in Expanded Cinema dan weer over “a romantic, nostalgic film. Yet its nostalgia is of the unknown, of vague emotions, haunted dreams, unspoken words, silences between sounds.” In Hindle’s eigen woorden draait de film rond “the maelstrom in a room, cell or universe inhabited by a Hungarian-Gypsy type.”
Chinese Firedrill © Light Cone
Chinese Firedrill © Light Cone
Hal D, LandMarck © Aaron Lapeirre