Deze website maakt gebruik van Cookies.

Te Gast: Robert Beavers x Eva Claus

31.03’25
Bernice hodges beavers 1

Dedication: Bernice Hodges © Robert Beavers

We zijn ver­eerd Robert Beavers en Eva Claus te mogen ver­wel­ko­men voor een pro­gram­ma rond hun nieu­we films, Dedication: Bernice Hodges en To Be A Day.

Al vijf decen­nia lang onder­scheidt Robert Beavers zich als een van de belang­rijk­ste Amerikaanse expe­ri­men­te­le film­ma­kers. Zijn oeu­vre behoort tot de meest bewon­der­de in de canon van de avant-gar­de cine­ma. Beavers’ films zijn uit­zon­der­lijk van­we­ge hun visu­e­le schoon­heid, klanktex­tuur en emo­ti­o­ne­le diep­gang. Hoewel hij gebo­ren en geto­gen is in de Verenigde Staten, ver­huis­de hij in 1967 naar Europa met de Amerikaanse film­ma­ker Gregory J. Markopoulos, die zijn levens­ge­zel bleef tot diens over­lij­den in 1992. De noties van por­tret­kunst, zelf­re­flexi­vi­teit en hand­werk staan cen­traal in Beavers’ cine­ma. De dia­loog tus­sen het gereed­schap en de hand is een terug­ke­rend the­ma in zijn werk, al zicht­baar in Early Monthly Segments (1968). Beavers’ aan­dacht voor de fysie­ke aspec­ten van het film­me­di­um komt ook naar voor in zijn mon­ta­ge, een vol­le­dig hand­ma­tig pro­ces dat resul­teert in een unie­ke vorm van fra­se­ring. De cri­ti­cus Harry Tomicek noemt het een vorm van fil­mi­sche adem­ha­ling,” een uit­wis­se­ling van spre­ken en stil­te, ver­schij­nen en verhullen. 

Eva Claus is een audio­vi­su­e­le kun­ste­naar uit Brussel die voor­na­me­lijk met 16mm-film werkt. To Be A Day is ver­toond in Zürich en Bangkok; dit is de eer­ste voor­stel­ling in België. Naast haar artis­tie­ke prak­tijk maakt Eva Claus deel uit van de toe­ge­wij­de kring van film­ma­kers en vrien­den die Robert Beavers bij­staan in de res­tau­ra­tie van Gregory Markopoulos’ 80 uur duren­de mag­num opus, Eniaios. Sinds 2014 wor­den de geres­tau­reer­de cycli van Eniaios gepre­sen­teerd tij­dens open­lucht­voor­stel­lin­gen op een door Markopoulos geko­zen site in Arcadia, op de Peloponnesos, die hij Temenos noem­de. Deze maand bereik­ten ze de mijl­paal van de vol­tooi­ing van de res­tau­ra­tie van het vol­le­di­ge werk!

Na de ver­to­ning volgt een gesprek met Robert Beavers en Eva Claus.

Rebekah Rutkoffs nieu­we boek Double Vision: The Cinema of Robert Beavers (2024) wordt op deze avond aan­ge­bo­den met een spe­ci­a­le korting.


Eva Claus

To Be A Day

BE/CA • 2025 • 8' • colour • 16mm

Een ven­ster op de bui­ten­we­reld, net als het kader van de came­ra. Door dit ven­ster kijk ik naar de zons­op­gang. To Be a Day vangt het moment waar­op de zon haar licht werpt over een uit­ge­strekt zee­ge­zicht op Fogo Island, Canada. Tussen zons­op­gang en zons­on­der­gang ver­schijnt een reeks wit­te stip­pen. Deze wit­te cir­kels weer­spie­ge­len het maan­licht en bege­lei­den de vis­sers ter­wijl ze in de vroe­ge och­tend over de pier naar hun schu­ren en boten lopen. (EC)

Eva Claus To Be A Day still01

To Be A Day © Eva Claus

Robert Beavers

Early Monthly Segments

CH • 2002 • 33' • colour • 16mm • 1968–70/2002

Beavers maak­te Early Monthly Segments in zijn late tie­ner­ja­ren, nadat hij met zijn part­ner, film­ma­ker Gregory Markopoulos, van­uit de VS naar Zwitserland was ver­huisd. Het is een zelf­be­wust, gesti­leerd homo-ero­tisch dag­boek, gemaakt met vroeg ont­wik­keld vak­man­schap. De film viert het hui­se­lijk leven en de omge­ving van de twee filmmakers.

Early Monthly Segments 2

Early Monthly Segments © Robert Beavers

Robert Beavers

Pitcher of Colored Light

US • 2007 • 23' • colour • 16mm • 2000–2007

Ik heb het huis en de tuin van mijn moe­der gefilmd. Een stem in de film spreekt het geheu­gen aan. We erva­ren een plaats door het per­spec­tief van waar we komen en horen ander­mans stem door onze eigen akoes­tiek. Het gevoel van plaats staat nooit los van het moment. (RB)

Pitcher 2n

Pitcher of Colored Light © Robert Beavers

Robert Beavers

Dedication: Bernice Hodges

US • 2024 • 5' • colour • 16mm

Ik was zeven toen ik in de tuin van Bernice Hodges vroeg of ze me wil­de voor­le­zen. Zij was mid­den de zeven­tig. Hieruit ont­stond een belang­rij­ke vriend­schap. In 1966 pro­beer­de ik haar te fil­men. Het was mis­schien de twee­de keer dat ik een film­rol­le­tje in de Bolex-came­ra stop­te en ik was erg ner­veus. Een deel van de tijd liet ik per onge­luk de lens­dop zit­ten tij­dens het fil­men. Ik was zo teleur­ge­steld dat ik de opna­mes heb weg­ge­gooid, op twee kor­te film­stro­ken na. Tientallen jaren later, tij­dens het maken van The Sparrow Dream (2022), heb ik deze twee film­stro­ken opnieuw gefilmd op mijn mon­ta­ge­ta­fel, als­ook voor­wer­pen die met haar geas­so­ci­eerd wor­den, zoals een hou­ten dien­blad dat ze had bewerkt. Zij was de eer­ste die me deed inzien wat een kun­ste­naar kan zijn. Door me te leren hoe ik hout moest snij­den, ont­dek­te ik hoe je met of tegen de rich­ting in kunt wer­ken.” (RB)

Bernice hodges beavers2

Dedication: Bernice Hodges © Robert Beavers

R Beavers by A Bartos

Robert Beavers © Adam Bartos

Eva Claus

To Be A Day

BE/CA • 2025 • 8' • colour • 16mm

Robert Beavers

Early Monthly Segments

CH • 2002 • 33' • colour • 16mm • 1968–70/2002

Robert Beavers

Pitcher of Colored Light

US • 2007 • 23' • colour • 16mm • 2000–2007

Robert Beavers

Dedication: Bernice Hodges

US • 2024 • 5' • colour • 16mm