Te Gast: Robert Beavers x Eva Claus
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent

Dedication: Bernice Hodges © Robert Beavers
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
We zijn vereerd Robert Beavers en Eva Claus te mogen verwelkomen voor een programma rond hun nieuwe films, Dedication: Bernice Hodges en To Be A Day.
Al vijf decennia lang onderscheidt Robert Beavers zich als een van de belangrijkste Amerikaanse experimentele filmmakers. Zijn oeuvre behoort tot de meest bewonderde in de canon van de avant-garde cinema. Beavers’ films zijn uitzonderlijk vanwege hun visuele schoonheid, klanktextuur en emotionele diepgang. Hoewel hij geboren en getogen is in de Verenigde Staten, verhuisde hij in 1967 naar Europa met de Amerikaanse filmmaker Gregory J. Markopoulos, die zijn levensgezel bleef tot diens overlijden in 1992. De noties van portretkunst, zelfreflexiviteit en handwerk staan centraal in Beavers’ cinema. De dialoog tussen het gereedschap en de hand is een terugkerend thema in zijn werk, al zichtbaar in Early Monthly Segments (1968). Beavers’ aandacht voor de fysieke aspecten van het filmmedium komt ook naar voor in zijn montage, een volledig handmatig proces dat resulteert in een unieke vorm van frasering. De criticus Harry Tomicek noemt het een vorm van “filmische ademhaling,” een uitwisseling van spreken en stilte, verschijnen en verhullen.
Eva Claus is een audiovisuele kunstenaar uit Brussel die voornamelijk met 16mm-film werkt. To Be A Day is vertoond in Zürich en Bangkok; dit is de eerste voorstelling in België. Naast haar artistieke praktijk maakt Eva Claus deel uit van de toegewijde kring van filmmakers en vrienden die Robert Beavers bijstaan in de restauratie van Gregory Markopoulos’ 80 uur durende magnum opus, Eniaios. Sinds 2014 worden de gerestaureerde cycli van Eniaios gepresenteerd tijdens openluchtvoorstellingen op een door Markopoulos gekozen site in Arcadia, op de Peloponnesos, die hij Temenos noemde. Deze maand bereikten ze de mijlpaal van de voltooiing van de restauratie van het volledige werk!
Na de vertoning volgt een gesprek met Robert Beavers en Eva Claus.
Rebekah Rutkoffs nieuwe boek Double Vision: The Cinema of Robert Beavers (2024) wordt op deze avond aangeboden met een speciale korting.
Eva Claus
To Be A Day
Een venster op de buitenwereld, net als het kader van de camera. Door dit venster kijk ik naar de zonsopgang. To Be a Day vangt het moment waarop de zon haar licht werpt over een uitgestrekt zeegezicht op Fogo Island, Canada. Tussen zonsopgang en zonsondergang verschijnt een reeks witte stippen. Deze witte cirkels weerspiegelen het maanlicht en begeleiden de vissers terwijl ze in de vroege ochtend over de pier naar hun schuren en boten lopen. (EC)

To Be A Day © Eva Claus
Robert Beavers
Early Monthly Segments
Beavers maakte Early Monthly Segments in zijn late tienerjaren, nadat hij met zijn partner, filmmaker Gregory Markopoulos, vanuit de VS naar Zwitserland was verhuisd. Het is een zelfbewust, gestileerd homo-erotisch dagboek, gemaakt met vroeg ontwikkeld vakmanschap. De film viert het huiselijk leven en de omgeving van de twee filmmakers.

Early Monthly Segments © Robert Beavers
Robert Beavers
Pitcher of Colored Light
Ik heb het huis en de tuin van mijn moeder gefilmd. Een stem in de film spreekt het geheugen aan. We ervaren een plaats door het perspectief van waar we komen en horen andermans stem door onze eigen akoestiek. Het gevoel van plaats staat nooit los van het moment. (RB)

Pitcher of Colored Light © Robert Beavers
Robert Beavers
Dedication: Bernice Hodges
Ik was zeven toen ik in de tuin van Bernice Hodges vroeg of ze me wilde voorlezen. Zij was midden de zeventig. Hieruit ontstond een belangrijke vriendschap. In 1966 probeerde ik haar te filmen. Het was misschien de tweede keer dat ik een filmrolletje in de Bolex-camera stopte en ik was erg nerveus. Een deel van de tijd liet ik per ongeluk de lensdop zitten tijdens het filmen. Ik was zo teleurgesteld dat ik de opnames heb weggegooid, op twee korte filmstroken na. Tientallen jaren later, tijdens het maken van The Sparrow Dream (2022), heb ik deze twee filmstroken opnieuw gefilmd op mijn montagetafel, alsook voorwerpen die met haar geassocieerd worden, zoals een houten dienblad dat ze had bewerkt. Zij was de eerste die me deed inzien wat een kunstenaar kan zijn. Door me te leren hoe ik hout moest snijden, ontdekte ik hoe je met of tegen de richting in kunt werken.” (RB)

Dedication: Bernice Hodges © Robert Beavers

Robert Beavers © Adam Bartos