Deze website maakt gebruik van Cookies.

Eye on Palestine: Basma al-Sharif (Te Gast) + De Palestijnen

09.12’24
DEEP SLEEP 4

Deep Sleep © Basma Alsharif

In het kader van Eye on Palestine orga­ni­seert Art Cine­ma OFF­off een film­pro­gram­ma en dis­cus­sie met als uit­gangs­punt het recen­te arti­kel van Reem Shil­leh en Gawan Fag­ard, Op zoek naar het Palestijnse mili­tan­te beeld. De tekst is geschre­ven in opdracht van het film­kri­tisch tijd­schrift Fantômas (NL) en gepu­bli­ceerd in samen­wer­king met MUBI Notebook (EN).

In aan­we­zig­heid van Basma al-Sharif, een kun­ste­naar en film­ma­ker van Palestijnse afkomst, gebo­ren in Koeweit en opge­groeid tus­sen Frankrijk, de VS en de Gazastrook.

Gevolgd door een dis­cus­sie tus­sen Basma al-Sharif, Reem Shilleh en Gawan Fagard

Reem Shilleh is onder­zoe­ker, cura­tor, redac­teur en kun­ste­naar. Ze woont en werkt tus­sen Brussel en Ramallah. Gawan Fagard is onder­zoe­ker en docent (Universiteit Zürich, Universiteit Antwerpen, ULB & RITCS).

Met dank aan EYE Filmmuseum Amsterdam voor de Engels onder­ti­tel­de 16mm-kopie van Johan van der Keukens De Palestijnen (1975).


Johan van der Keuken

De Palestijnen

NL • 1975 • 45' • b&w • 16mm • en sub

In 1975, aan de voor­avond van de Libanese bur­ger­oor­log, trok Johan van der Keuken in opdracht van het Nederlands Palestina Comité naar Zuid-Libanon. Hij filmt de plat­te­lands­be­vol­king tus­sen twee vuren: de Israëlische artil­le­rie en de plaat­se­lij­ke feo­da­le heer­sers. Van der Keuken toont de strijd van de Palestijnen als een klas­sen­strijd. Hij ziet paral­lel­len tus­sen de klas­sen­te­gen­stel­lin­gen in Europa die nazis­me en anti­se­mi­tis­me een kans gaven en die in de Arabische wereld van de Palestijnen, als nieu­we bezit­lo­zen, een explo­sie­ve situ­a­tie maken. De Palestijnse strijd, gericht op terug­keer naar hun land, werd door Van der Keuken in 1975 gezien in het per­spec­tief van een demo­cra­tisch Palestina, waar Joden en Palestijnen samen kun­nen leven en werken.

Palestijnen2

De Palestijnen, Johan van der Keuken © Noshka van der Lely, EYE

Basma al-Sharif

O, Persecuted

PS/GB • 2014 • 12' • colour & b&w • digital • ar • en sub • 16mm-to-digital

O, Persecuted maakt van het res­tau­re­ren van Our Small Houses, de Palestijnse mili­tan­te film van Kassem Hawal uit 1974, een per­for­man­ce die enkel moge­lijk is via film. Snelheid, licha­men en de bewe­ging van het ver­le­den naar een toe­komst waar ide­o­lo­gie met esca­pis­me botst.

Snapinsta app 449028395 778784114422878 2166782589883673932 n 1080

O, Persecuted © Basma Alsharif

Basma al-Sharif

Deep Sleep

GR/PS/ML • 2014 • 13' • colour • digital • S8-to-digital

In de onmo­ge­lijk­heid ver­ke­rend om naar Palestina te rei­zen, gebruikt Basma al-Sharif in Deep Sleep zelf­hyp­no­se en meer­de­re beeld­la­gen als een manier om op twee plaat­sen tege­lijk te zijn en haar vader­land te berei­ken, al is het dan ook maar via het medi­um film.

DEEP SLEEP 5

Deep Sleep © Basma Alsharif

Basma8

Deep Sleep © Basma al-Sharif

FOT315397 Palestijnen

De Palestijnen, Johan van der Keuken © Noshka van der Lely, EYE

IMG 0522

Eye on Palestine (21 Nov. - 20 Dec.). Image by Laila Shawa, courtesy the Estate of Laila Shawa and October Gallery, London.

United

Johan van der Keuken

De Palestijnen

NL • 1975 • 45' • b&w • 16mm • en sub

Basma al-Sharif

O, Persecuted

PS/GB • 2014 • 12' • colour & b&w • digital • ar • en sub • 16mm-to-digital

Basma al-Sharif

Deep Sleep

GR/PS/ML • 2014 • 13' • colour • digital • S8-to-digital