Deze website maakt gebruik van Cookies.

Els van Riel: ELLIPTIC

06.04’25
Undercurrents15 b elliptic

ELLIPTIC © Els van Riel

Sphinx Cinema
Sint-Michielshelling 3
B-9000 Gent

In samen­wer­king met Courtisane fes­ti­val, pre­sen­teert OFFoff de eer­ste voor­stel­ling van de nieu­we film van Els van Riel, ELLIPTIC (2025). Ze koos om de film samen met Retour d’un repè­re (1979) van Rose Lowder te vertonen. 

In aan­we­zig­heid van Els van Riel


Rose Lowder

Retour d’un repère

FR • 1979 • 19' • colour • 16mm

In Retour d’un repè­re wordt een bij­zon­de­re pro­ce­du­re ont­wik­keld waar­bij bepaal­de aspec­ten van een scè­ne geschei­den of weg­ge­no­men wor­den door de focus van een reeks opeen­vol­gen­de fra­mes in te delen vol­gens ver­schil­len­de orga­ni­sa­tie­pa­tro­nen. Terwijl de fil­mi­sche han­de­lin­gen gestruc­tu­reerd wor­den in rela­tie tot een beperk­te ruim­te (een tak boven een een­den­vij­ver), berust het fil­misch pro­ces op een visu­e­le trans­for­ma­tie van een pan­toum’, een aan de lite­rai­re reto­riek ont­leen­de dicht­vorm die zich­zelf gelei­de­lijk, voort­du­rend en op nauw­ge­zet­te wij­ze transformeert.

Retourdunrepere

Retour d'un repère © Light Cone

Els van Riel

ELLIPTIC

BE • 2025 • 30' • colour • 16mm

ELLIPTIC is een film­werk dat kijkt naar een beeld als reflec­te­rend licht, naar hoe fel een licht­straal afge­bo­gen wordt als die een rand raakt en het beeld trans­for­meert als het een lens bin­nen­komt. Een deli­caat tra­ge focus­ver­leg­ging voert deze bewe­ging mee in de kegel van het beeld­veld tot in een diep­te, en weer terug.

In ELLIPTIC is het de focus pul­ler die het beeld uit­diept, mani­pu­leert, de actie bepaalt, het rit­me aan­geeft en ver­ras­sin­gen vast­legt. Alsof het effec­tief moge­lijk zou zijn om met een came­ra en bewe­gend beeld in de lagen van een stuk­je rea­li­teit te gra­ven. Alsof het medi­um film een werk­tuig kan zijn om een stuk­je wer­ke­lijk­heid bloot te leg­gen, om het te ana­ly­se­ren en er bete­ke­nis voor te vin­den. Het beeld­ka­der is een cir­kel, een gat waar­door de film kijkt naar het gra­ven in een beeld. Door de bewe­ging in scherp­te naar de diep­te toe wordt dit uit­ge­sne­den kader een bol­vor­mi­ge sfeer, een volu­me waar­in details van voor­wer­pen en natuur een afge­lijn­de plaats vin­den, en weer ver­dwij­nen in de onscherpte.

De klank­band werd beeld per beeld aan­ge­reikt door com­po­nis­te Marie-Cécile Reber. Deze dia­loog tus­sen beeld en klank begon met de vraag hoe het dag­licht zelf, als golf of als een deel­tjes-ener­gie zou kun­nen klin­ken en hoor­baar wor­den in haar tran­si­ties. Het resul­taat is een audio-visu­eel essay, waar­in het luis­te­ren het kij­ken lijkt te ver­ster­ken. En vice ver­sa. De titel ELLIPTIC, ellip­tisch, ver­wijst naar het cir­kel­vor­mi­ge kader en krijgt tege­lij­ker­tijd de bete­ke­nis van raad­sel­ach­tig, vor­me­loos, vaag zig­zag­gend, excen­triek, vari­a­bel, indi­rect, onbe­paald, en mis­schien ook intrigerend.

ELLIPTIC 03

ELLIPTIC © Els van Riel

Rose Lowder

Retour d’un repère

FR • 1979 • 19' • colour • 16mm

Els van Riel

ELLIPTIC

BE • 2025 • 30' • colour • 16mm