Tracking Sounds: Moana / Vasulka & Vasulka / Brand / Ashley / Padding
18.02
’13
’13
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent
Lange Violettestraat 237
Gent
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent
Lange Violettestraat 237
Gent
18.02
’13
’13
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent
Lange Violettestraat 237
Gent
In Tracking Sounds tonen we (experimentele) muziekdocumentaires en audiovisuele creaties waarbij de muziek een sturend element is.
Lieven Moana
Lieven Moana en Manuel Padding, makers van muzikale landschappen, werkten via cassettelabels en gezeefdrukte concertposters altijd al multimediaal. Ze vertellen in een eigen audiovisuele taal met gelaagde overhead projecties en de esthetiek van het VHS signaal. Het ritme van een videosynthesizer, pure kleuren uit de 16mm projector, en een opera voor videotape communiceren deze avond hun wereld. De composities van Lieven Moana roepen beelden op. Als Dolphins Into The Future maakte hij audiovisuele verkenningen van de Baai van Kealakekua (voor de westkust van het Hawaïaanse eiland Big Island) en van de Azoren archipel. De kleurenpaletten, de sublieme schoonheid en de sfeer van deze plekken worden in een nieuwe compositie voor overhead projector, bandopnemer en midi in OFFoff gepresenteerd.
Steina Vasulka & Woody Vasulka
Soundsize
US • 1974 • 4' • colour • digital
Soundsize, een video van Steina en Woody Vasulka is simpel maar zeer doeltreffend: een patroon van punten verandert van grootte en vorm door klanken uit een synthesizer. Dit duo leverde bijzondere bijdragen tot de evolutie van het medium video. Sinds het begin van de jaren 1970 verkennen ze de technieken van de videosynthesizer en vinden ze een elektronische beeldtaal uit. De Vasulka’s ontwikkelden zelf elektronische apparatuur voor analyse en deconstructie van video. Centraal in hun vroege werk staan de maakbaarheid van het beeld, de manipulatie van het elektronische signaal, en de relatie tussen beeld en geluid.
Manuel Padding
In Helbaard, de concertzaal en kunstenwerkplaats van Manuel Padding in Den Haag, passeerden tot enkele jaren geleden de meest vitale underground artiesten. Na het organiseren van honderd concerten, steeds aangekondigd met fantastische gezeefdrukte posters, focust Padding zich op zijn innerlijke muzikale reis. Met magneetbanden (audio en video), videoprojectoren en rookmachines dompelt hij in deze performance de toeschouwer onder in een wereld waar geen boven of onder bestaat.
Bill Brand
Circles of Confusion
US • 1974 • 15' • colour • 16mm
Circles of Confusion is een ritmische film gemaakt met een projector en kleurenfilters. Rode, groene en blauwe cirkels flikkeren over het scherm. Bij overlappingen zien we secundaire kleuren. Wanneer een lichtpunt onscherp gefilmd wordt en als een cirkel in beeld verschijnt, spreekt men in de optica over een “circle of confusion”. Hier verwijst de term echter naar Bill Brands eigen mentale en emotionele focus: hij filmde op verschillende dagen vanuit uiteenlopende emotionele toestanden. Tijdens de montage van dat materiaal werd Brand beheerst door irrationele gedachten. Dit leidde tot opperste verwarring, en uiteindelijk openbaring.
Robert Ashley
Atalanta Strategy
US • 1984 • 28' • colour • vhs
Robert Ashley is een vooraanstaande figuur in de Amerikaanse hedendaagse muziek. Hij bouwde een internationale reputatie op voor zijn pionierwerk in klanksynthese, nieuwe vormen van opera en multidisciplinaire projecten. Ashley zingt ons doorheen drie scènes van zijn multimedia opera Atalanta (Acts of God) waarin ruimtewezens vanuit hun vliegende schotel de vreemde gewoonten van de mens bespreken.
Lieven Moana
Performance
Performance
Steina Vasulka & Woody Vasulka
Soundsize
US • 1974 • 4' • colour • digital
Manuel Padding
Performance
Performance
Bill Brand
Circles of Confusion
US • 1974 • 15' • colour • 16mm
Robert Ashley
Atalanta Strategy
US • 1984 • 28' • colour • vhs