Deze website maakt gebruik van Cookies.

Spectral Presence – Expanded Cinema from Underground Britain and Beyond

23.10’15
Never a foot too far even

Vooruit – Theaterzaal
Sint-Pietersnieuwstraat 23
Gent

In het kader van het 42e Film Fest Gent focust Art Cinema OFFoff in samenwerking met Vooruit op de Britse expanded cinema. Voor één avond sluiten we de deuren van onze cinema en begeven we ons naar de Balzaal van Vooruit. We laten de klassieke projectie voor wat ze is en richten ons op die werken die uit het kader knallen; het kader van het scherm en het kader van de traditionele filmver- toning. De toeschouwer vergaapt zich aan meervoudige projecties op een scherm, promoveert tot hoofdrolspeler en wordt getrakteerd op iconische of (nog) onbekende performances uit de Britse underground. En dat alles uitsluitend in 16mm-film! Sally Golding combineert filmprojectie, licht en geluidscomposities in haar expanded cinema performances. Met gehackte en gemanipuleerde systemen en toestellen brengt ze pulsaties van licht, kleur en geluid tot een hypnotische intensiteit. In de programma’s die ze samenstelt voor haar Londense undergroundplatform Unconscious Archives, onderzoekt ze de ruimtelijke spanning tussen noise en projectie doorheen een serie live events. Voor de eerste keer organiseert Sally Golding een extra-muros event van Unconscious Archive en wij hebben de eer dit mee te mogen maken. Naast de performance van Golding worden we ook ondergedompeld in het werk van de Spaanse Esperanza Collado en het Berlijnse collectief OJOBOCA, bestaande uit Anja Dornieden en Juan David González. Gecureerd door Godart Bakkers en Julian Ross.

Anthony McCall

Line Describing a Cone

GB • 1973 • 30' • b&w • 16mm
De vroege films van de Britse avant-garde filmmaker Anthony McCall documenteren performances waarin hij minimaal gebruik maakt van de natuurelementen en vuur in het bijzonder. Ook nadat hij zich in 1973 in New York vestigde, ging hij op hetzelfde elan verder en ontwikkelde hij zijn solid light’ filmserie, waaronder Line Describing a Cone. Deze lichtkegel’ is wellicht het meest spraakmakende werk uit de Britse expanded cinema. De aandacht verschuift van het geprojecteerde naar het licht van de projector. In een ruimte gevuld met rook vormt een lichtstraal het onderwerp van de film en worden de toeschouwers de acteurs met dienst.

Daïchi Saïto

Never a Foot Too Far, Even

CA • 2012 • 14' • colour • 16mm
In Never a Foot Too Far, Even neemt de Japans-Canadese kunstenaar Daïchi Saïto een fragment van een oude Kung Fu film en transformeert het tot een intens samenspel van stasis en beweging, ritme en textuur. In de dubbele projectie lijkt elk beeld het andere te schaduwen waardoor de gesilhouetteerde protagonist veroordeeld wordt tot een eeuwige terugkeer.

Malcolm Le Grice

Neither Here Nor There

GB • 2001 • 8' • colour • bluray

Of Keys and Beauty

GB • 2006 • 2' • colour • bluray

Absinthe

GB • 2010 • 1' • colour • bluray
Malcolm Le Grice is een legendarische Britse kunstenaar, professor en schrijver over experimentele cinema. Hij was één van de oprichters van de London Film Maker’s Cooperative in 1968 en lid van Filmaktion, een groep filmmakers die performances deden met filmprojectors. Geïnspireerd door ambachtelijke filmpraktijken en vroege computerkunst experimenteerde Le Grice doorheen zijn carrière met diverse media, telkens vanuit een fascinatie voor de eigenheid en specifieke vormparameters van elk medium. In zijn expanded cinema speelt hij vooral met licht en schaduw als de essentie van de filmkunst. In zijn meer recente, digitale projecties verkent Le Grice aan- en afwezigheid in het gepixelde beeld.

Cordula Ditz

You’d Better Run

DE • 2013 • 54' • colour • digital
Een hysterisch meisje rent weg, moord en brand schreeuwend. Het is een vertrouwde scène in horrorfilms en meteen de enige scène in You’d Better Run, een video-installatie van de Duitse kunstenares Cordula Ditz. Deze bizarre collectie van huivermomenten is tegelijk een feministische kritiek en een hilarische trip, waarbij de schreeuwkoningin eindeloos de horror herbeleeft.

Greg Pope

Cipher Screen

GB • 2010 • 30' • colour • 16mm
Na omzwervingen in de punkrockscene richtte Greg Pope in 1986 Situation Cinema en in 1989 Loophole Cinema op. Met dat laatste, in Londen gevestigde, collectief toerde hij door Europa met Video‑, Super 8- en 16mm-performances. Vanaf eind jaren 90 richtte hij zich ook op experimentele filmproducties, het cureren van filmprogramma’s en zijn docentschap. Zijn oude liefde — de edgy performances vol noise, punk en destructie — is hij echter altijd trouw gebleven. Tijdens Spectral Presence zal Pope een nieuwe performance ten tonele’ brengen. Vanuit de destructie van de film wordt live het werk gemaakt. Ruw en in lijn met de structuralistische Britse traditie is niet enkel het beeld, maar ook de handeling die het beeld tot stand brengt veelbetekenend. Floris Vanhoof is ongetwijfeld één van Belgiës meest bekende en veelbelovende film- en videokunstenaars. Gekenmerkt door zijn noisy sound’ zoekt Vanhoof in zijn installaties en expanded werken de grenzen op van het beeld en het geluid. In de Vooruit sluit Vanhoof zich aan bij de destructieve performance van Pope, om vertrekkende van de abstractie en ruwheid in Cipher Screen op een gelijkaardige manier een soundtrack te creëren.
Cipherscreen

Lis Rhodes

Light Music

GB • 1975 • 25' • b&w • 16mm
Oorspronkelijk werd Light Music in 1975 als performance gebracht. Lis Rhodes uitte met dit werk haar frustratie over de gebrekkige aandacht voor vrouwelijke muziekcomponisten. De abstracte tekening is niet enkel op de film, maar ook op de geluidsband aangebracht. Klank en beeld zijn op die manier direct met elkaar verbonden. Dit iconische werk uit de Britse expanded filmtraditie creëert een centrale rol voor de toeschouwer doordat hij door de dubbele projectie loopt in de met rook gevulde ruimte. De kijkervaring wordt zo getransformeerd in een sociale beleving.

Anthony McCall

Line Describing a Cone

GB • 1973 • 30' • b&w • 16mm

Esperanza Collado

We Only Guarantee the Dinosaurs

Performance

Daïchi Saïto

Never a Foot Too Far, Even

CA • 2012 • 14' • colour • 16mm

OJOBOCA

Now I Want to Laugh A Home Inside

Performance

Malcolm Le Grice

Neither Here Nor There

GB • 2001 • 8' • colour • bluray

Of Keys and Beauty

GB • 2006 • 2' • colour • bluray

Absinthe

GB • 2010 • 1' • colour • bluray

Sally Golding

Light at the End of the Tunnel Ghost - Loud + Strong

Performance

Cordula Ditz

You’d Better Run

DE • 2013 • 54' • colour • digital

Greg Pope

Cipher Screen

GB • 2010 • 30' • colour • 16mm

Lis Rhodes

Light Music

GB • 1975 • 25' • b&w • 16mm