Westerns
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Lossless #3 © Rebecca Baron & Doug Goodwin
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Westerns maken deel uit van het collectieve geheugen van iedere filmkijker en ook experimentele filmmakers gaan graag met dat gegeven aan de slag. Alle filmmakers in dit programma nemen bestaande westerns of de iconografie van het genre als uitgangspunt om nieuwe betekenissen op te wekken. Soms leveren ze kritische deconstructies van het genre, maar vaak kunnen ze hun liefde voor de western ook moeilijk verbergen. Alle films worden op de originele drager vertoond – 16mm, 35mm en digitaal.
→ Programma en inleiding door theater- en filmwetenschapper Gijs Suy
Karl Lemieux
Western Sunburn
Western Sunburn is een herfilming in video van materiaal dat Karl Lemieux oorspronkelijk gebruikte in een performance waarin hij 16mm-film loops van een oude western beschilderde, bekraste en verbrandde. Sporen van een onmogelijke toekomst en verleden botsen met elkaar in een traject waarin het heden zich ontrafelt. Soundtrack door Radwan Ghazi Moumneh (Jerusalem in My Heart, Land of Kush).
Western Sunburn © Light Cone
Peter Tscherkassky
Instructions for a Light and Sound Machine
In Instructions for a Light and Sound Machine focust Peter Tscherkassky zich op enkele motieven uit Sergio Leone’s The Good, the Bad and the Ugly. Tscherkassky zoomt in op Eli Wallach terwijl hij zich een weg struikelt doorheen een begraafplaats en op het hoofd van de antiheld terwijl het aan de galg hangt. Dit laatste beeld wisselt Tscherkassky af met een aftelklok, waarmee hij op ironische wijze het reddende geweerschot van Clint Eastwood uitstelt. De film scheurt als gevolg open en verwordt plots tot een pure, geluidloze witheid. (Stefan Grissemann)
Instructions for a Light and Sound Machine © Light Cone
Rebecca Baron & Doug Goodwin
Lossless #3
Door belangrijke frames te verwijderen uit een digitale versie van John Fords The Searchers, vallen Rebecca Baron en Doug Goodwin de temporele structuur van de film aan om een kinetische, “geschilderde woestijn” te genereren. Het opgeschopte stof in de film is puur pixels, losgezongen van het fotografische realisme dat het ooit begrensde.
Lossless #3 © Rebecca Baron & Doug Goodwin
John Winn
Red River Nonsites
Ergens tussen de geschriften van land art-kunstenaar Robert Smithson en de westerns van Howard Hawks – dat “ergens” is het heden, tijdelijk opgehouden in een paar videofragmenten van het landschap. Een hier en een elders, een plek (zicht) en zijn niet-plek (niet-zicht). Stukjes informatie over de montage en demontage van Howard Hawks’ Red River (1948) worden afgespeeld en vooruitgespoeld tegen een achtergrond van herfstbladeren. Vee, cowboys en al het andere dat ooit deel uitmaakte van de filmische verbeelding.
Red River Nonsites © The Film-Makers' Cooperative
Maurice Lemaître
The Song of Rio Jim
Maurice Lemaître brengt hulde aan Thomas Ince en William S. Hart, de voorvaderen en grondleggers van de cowboyfilm. The Song of Rio Jim heeft een western-verhaal, een dat zich weliswaar niet in het beeld afspeelt – het scherm blijft van begin tot eind zwart – maar wel in het geluid. Tijdens de vertoning kan de toeschouwer zich alle mogelijke westerns en anti-westerns inbeelden.
The Song of Rio Jim © Light Cone
João César Monteiro
Passeio com Johnny Guitar
God mag weten waar João de Deus, het vaste alter ego van de filmmaker, heeft uitgehangen. Hij is thuisgekomen met een stukje van de soundtrack van Nicholas Ray’s Johnny Guitar (1954) in zijn hoofd. Op dit slapeloze uur breekt de ochtendschemering zachtjes aan boven de stad.
Passeio com Johnny Guitar © Paulo Branco