Met grote eer verwelkomen we Philippe Garrel (1948) in OFFoff! De Franse filmmaker verplaatst zich nog slechts uiterst zelden om zijn werk te presenteren, maar maakt voor OFFoff een uitzondering.
Bovendien is de film die we tonen, La Concentration, sinds de release in 1968 zeer zelden te zien geweest, met uitzondering van een unieke vertoning tijdens grotere retrospectieves in New York of Parijs. Eind 2024 werd een geremasterde HD-versie van de film gemaakt. Wij vertonen de 35mm-print van de Cinémathèque française.
Voor onze Nacht van de Experimentele Film stemde de regisseur in 2021 in met een projectie van Athanor (1972) en Le Berceau de cristal (1976). Voor deze film zakte Philippe Garrel in ’76 nog af naar Gent, samen met actrice en zangeres Nico, zijn geliefde. Reeds in 2012 vertoonden we La Cicatrice intérieure (1972), ook deel van het drieluik gewijd aan haar. Het is fijn Philippe Garrel nu persoonlijk te mogen ontvangen.
* * *
Philippe Garrel is een sleutelfiguur binnen de Franse post-Nouvelle Vague cinema. Zijn vroege, experimentele werk kwam tot stand in de kringen van de dandyeske Zanzibar-groep, en anticipeerde zowel het vuur als de mislukking van mei ’68. In 1969 ontmoette hij Nico, voormalig model, muze van Warhol en zangeres van The Velvet Underground, die in zeven van zijn films speelde en wiens geest en herinnering tot op vandaag in zijn werk aanwezig blijft. Na Le Révélateur (1968) – een film die door Film Fest Gent en VIDEODROOM recent nog van een nieuwe live score werd voorzien – zijn Garrels films uit de jaren zeventig vaak stil, of gemaakt met resten afgedankte pellicule. Vanaf 1979 werden zijn films narratiever van aard. Leven en kunst zijn voor Garrel onlosmakelijk verbonden. Steeds opnieuw grijpt hij terug naar episodes uit zijn eigen leven: de liefde, of liever de dialectiek tussen man en vrouw, relatiecrisissen, scheiding en nieuwe liefdes, gemis en verlies, eenzaamheid, de band tussen politiek en emoties, de invloed van drugs, het motief van zelfmoord, kunst als vorm van overleven, de relatie met zijn vader – de acteur Maurice Garrel – en zijn kinderen Louis en Esther Garrel, die respectievelijk zes en tien waren toen ze voor het eerst verschenen in zijn films Les Baisers de secours (1989) en Sauvage Innocence (2001) en blijven meespelen tot in zijn meest recente film, Le Grand Chariot (2023).