Deze website maakt gebruik van Cookies.

Te Gast: Mathias Bracke - handgeschilderde films & live sound

03.11’25
Vastness 1

Vastness © Mathias Bracke

Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
€ 8 / € 5 (Student) / € 1,6 (UiTPAS)

Art Cinema OFFoff is ver­eerd om de Gentse kun­ste­naar Mathias Bracke te ver­wel­ko­men. Voor het eerst toont hij een selec­tie van zijn hand­ge­schil­der­de films op het gro­te scherm. Bracke begon in 2020 te expe­ri­men­te­ren met het schil­de­ren op pel­li­cu­le en deelt nu, vijf jaar later, zijn werk met het publiek. Voor elk van zijn films maakt Mathias een sound­track die eigen muziek­op­na­mes, field recor­dings en gevon­den gelui­den com­bi­neert. Voor deze pre­mi­è­re zal Mathias zijn films zelf muzi­kaal bege­lei­den met tape­loops en zelf­ge­maak­te mecha­ni­sche constructies.

Mathias Bracke over zijn inspi­ra­ties om recht­streeks op pel­li­cu­le te gaan wer­ken en het ont­staans­pro­ces van zijn hand­ge­schil­der­de films: 

Het was tij­dens mijn werk voor CINEMATEK – toen ik de film Le canard géo­mé­tri­que (1966) van Louis Van Maelder in han­den kreeg – dat ik voor het eerst de magie ont­dek­te van het wer­ken op film­ma­te­rie zon­der came­ra. Als stu­dent had ik al frag­men­ten van Stan Brakhage en Norman McLaren gezien, maar hun artis­tie­ke impact was toen nooit echt tot me door­ge­dron­gen. Misschien was ik er nog te jong voor of gewoon niet rijp genoeg.

Na het zien van het werk van Louis Van Maelder open­de zich voor mij ech­ter een enor­me rab­bit hole” naar aller­lei vor­men van expe­ri­men­te­le film. In 2020 ben ik zelf begin­nen expe­ri­men­te­ren met pel­li­cu­le. Eerst maak­te ik klei­ne test­jes met ver­schil­len­de mate­ri­a­len en tech­nie­ken tot ik een manier vond om er lang­du­ri­ger en die­per mee te werken.

De mees­te van mijn films zijn over een lan­ge­re peri­o­de tot stand geko­men. Soms werk ik heel intens en maak ik meer­de­re films in één jaar, waar­na ik het manu­e­le, ana­lo­ge werk weer even opzij­leg of een film her­werk waar ik niet hele­maal tevre­den over was. Nadat ik ze heb laten inscan­nen, blij­ven de digi­ta­le bestan­den vaak nog een hele tijd lig­gen voor ik er opnieuw mee aan de slag ga. Ik vind het vaak een uit­da­ging om te bepa­len wat ik er pre­cies mee wil doen.

Toen ik voor het eerst digi­taal begon te wer­ken met mijn hand­ge­schil­der­de films, voel­de het als­of de magie van het maken deels ver­lo­ren ging. Plots kon alles nog aan­ge­past wor­den – de moge­lijk­he­den met kleu­ren of con­tras­ten leken ein­de­loos. Na een lan­ge peri­o­de van zoe­ken, heb ik ech­ter beslist om zo wei­nig moge­lijk” digi­ta­le ingre­pen te doen: enkel aan­pas­sin­gen in snel­heid, lagen en klanktoevoeging.

Toen de vraag kwam om de films live muzi­kaal te bege­lei­den, was ik in het begin wat terug­hou­dend. De films had­den immers alle­maal al een zelf­ge­maak­te klank­band. Maar hoe meer ik erover nadacht, hoe meer het klop­te. De ori­gi­ne­le klank­ban­den zijn sowie­so een mon­ta­ge van eigen muziek­op­na­mes, field recor­dings en gevon­den gelui­den. De live­be­ge­lei­ding zal dus anders klin­ken, maar blijft trouw aan dezelf­de geest.

Momenteel werk ik voor­al met ana­lo­ge en mecha­ni­sche ele­men­ten – een com­bi­na­tie van live­op­na­mes op tape­loops en een­vou­di­ge, zelf­ge­maak­te mecha­ni­sche con­struc­ties. Zo ont­staat een sounds­ca­pe van medi­ta­tie­ve, asyn­chro­ne, onvoor­spel­ba­re rit­mes en soms cha­o­ti­sche klan­ken. Ik hou wel van de fra­gi­li­teit en de acci­dents” die tape mij biedt.

In dia­loog met de films van Mathias Bracke tonen we drie mees­ter­wer­ken uit de geschie­de­nis van de hand­ge­schil­der­de cine­ma die hem inspi­reer­den bij het maken van zijn eigen werk.


Mathias Bracke

Aarde

BE • 2024 • 5' • colour • digital

Live Soundtrack: Mathias Bracke

Aarde ver­trok van­uit found foot­a­ge. Ik deed ver­schil­len­de pogin­gen om er iets mee te maken, maar was nooit tevre­den met het resul­taat. Uiteindelijk heb ik de film behan­deld met bleek­wa­ter en her­werkt op de res­te­ren­de, bij­na blan­co pel­li­cu­le. Nu en dan dui­ken nog res­tan­ten van het oor­spron­ke­lij­ke mate­ri­aal op – flar­den waar ik nu juist heel blij mee ben dat ze aan­we­zig bleven.

Aarde 1

Aarde © Mathias Bracke

Mathias Bracke

Impermanence

BE • 2025 • 4' • colour • digital

Live Soundtrack: Mathias Bracke

Impermanence begon met het idee om voor­al kleur­rijk te wer­ken, met fris­se tin­ten geel. Het resul­taat viel mij ech­ter tegen. In een impuls van frus­tra­tie heb ik de film onder­ge­dom­peld in zwar­te eco­li­ne. Dat lever­de onver­wacht een resul­taat op waar ik uit­ein­de­lijk erg tevre­den over ben – geluk­kig, want ik had het pro­ject eigen­lijk bij­na opgegeven.

Impermanence 2

Impermanence © Mathias Bracke

Mathias Bracke

Vastness

BE • 2025 • 9' • colour • digital

Live Soundtrack: Mathias Bracke

De eer­ste film waar­in ik met oli­ën werk­te, in com­bi­na­tie met Chinese inkt. Door de olie ont­staan in het beeld minus­cu­le details die onzicht­baar zijn voor het blo­te oog, maar pas echt tot leven komen wan­neer ze gepro­jec­teerd worden.

Vastness 2

Vastness © Mathias Bracke

Mathias Bracke

Smashing Salvation

BE • 2024 • 9' • colour • digital

Live Soundtrack: Mathias Bracke

Een film waar­bij ik lang heb gezocht naar de juis­te vorm van pre­sen­ta­tie. Het was ook een van de eer­ste pro­jec­ten waar­bij ik echt aan de slag ging met mon­ta­ge. Mijn ach­ter­grond ligt in de nar­ra­tie­ve film, waar­in de maker altijd een ver­haal ver­telt. Daarvan los­ko­men was voor mij een groot proces.

Smashing Salvation 2

Smashing Salvation © Mathias Bracke

Stan Brakhage

Chartres Series

US • 1994 • 9' • colour • 16mm • stil

Op aan­ra­den van Nathaniel Dorsky bezocht Stan Brakhage de kathe­draal van Chartres tij­dens een reis naar Frankrijk. Brakhage, die jaren­lang de glas-in-lood­ra­men, beeld­houw­wer­ken en archi­tec­tuur van de kathe­draal had bestu­deerd, spen­deer­de er uren en de erva­ring trans­for­meer­de zijn esthe­tiek meer dan wel­ke ande­re. Chartres Series is een sui­te van vier kor­te films die Brakhage maak­te als ode aan zijn bezoek aan de kathe­draal en aan Wendy Jull, de zus van zijn vrouw Marilyn die over­leed in dezelf­de periode. 

Chartres Series

Chartres Series © The Film-Makers' Cooperative

Mary Beth Reed

Moon Streams

US • 2000 • 6' • colour • 16mm • stil

De film bouwt een span­ning op die aan de opper­vlak­te rots­ach­tig en soli­de aan­voelt. Gaandeweg begint dit opper­vlak af te brok­ke­len. Een brui­sen van stof­fig goud komt op gang en door­breekt de span­ning. Het opper­vlak van verf en rit­me stroomt mee met het water. Alles bin­nen het lichaam van het werk vloeit naar bui­ten tot­dat elek­tri­sche, cre­a­tie­ve ladin­gen zich men­gen met het vloei­ba­re goud en gesteen­te. Uit deze storm ont­staat plots een explo­sie van rood en geel, warm­te en cre­a­ti­vi­teit, die zich als een lava­stroom over het lichaam uit­stort. (Courtney Hoskins)

Moon Streams 2

Moon Streams © The Film-Makers' Cooperative

Jennifer Reeves

Landfill 16

US • 2011 • 9' • colour • 16mm

Landfill 16 ont­stond na het afwer­ken van de dub­bel­pro­jec­tie When It Was Blue (2008). Jennifer Reeves schrok van de hoe­veel­heid onge­bruik­te opna­mes die nor­maal gezien op de vuil­nis­belt zou­den belan­den. Reeves begroef het film­ma­te­ri­aal tij­de­lijk, zodat enzy­men en schim­mels in de bodem het beeld kon­den afbre­ken. Vervolgens beschil­der­de ze de film met de hand om hem nieuw leven in te bla­zen. Deze vorm van recy­cling” is een reflec­tie op het ver­dwij­nen van 16mm-pel­li­cu­le en op de ver­lo­ren strijd van de natuur om de over­blijf­se­len van onze ver­la­ten tech­no­lo­gie­ën en pro­duc­ties af te breken.

Landfill 16 3

Landfill 16 © The Film-Makers' Cooperative

Mathias Bracke

Aarde

BE • 2024 • 5' • colour • digital

Live Soundtrack: Mathias Bracke

Mathias Bracke

Impermanence

BE • 2025 • 4' • colour • digital

Live Soundtrack: Mathias Bracke

Mathias Bracke

Vastness

BE • 2025 • 9' • colour • digital

Live Soundtrack: Mathias Bracke

Mathias Bracke

Smashing Salvation

BE • 2024 • 9' • colour • digital

Live Soundtrack: Mathias Bracke

Stan Brakhage

Chartres Series

US • 1994 • 9' • colour • 16mm • stil

Mary Beth Reed

Moon Streams

US • 2000 • 6' • colour • 16mm • stil

Jennifer Reeves

Landfill 16

US • 2011 • 9' • colour • 16mm