Te Gast: Lisa & Clara Spilliaert en Fairuz & El Moïz Ghammam
30.03
’23
’23
Minardschouwburg
Romain Deconinckplein 2
Gent
Romain Deconinckplein 2
Gent
Pay what you can (€6 / 9 / 12) / UiTPAS

Minardschouwburg
Romain Deconinckplein 2
Gent
Romain Deconinckplein 2
Gent
Pay what you can (€6 / 9 / 12) / UiTPAS
30.03
’23
’23
Minardschouwburg
Romain Deconinckplein 2
Gent
Romain Deconinckplein 2
Gent
Pay what you can (€6 / 9 / 12) / UiTPAS
Een programma als een dubbele ‘double bill’ met werk van zus en broer Fairuz & El Moïz Ghammam, en de zussen Lisa & Clara Spilliaert. Aftastende zoektochten in de complexe ruimtes die zich bevinden tussen verschillende culturen en verschillende generaties.
In aanwezigheid van Fairuz Ghammam & El Moïz Ghammam, Clara Spilliaert & Lisa Spilliaert
In samenwerking met Courtisane Festival
** Lees hieronder een interview met Lisa Spilliaert, afgenomen door Laura Mathijs en Rien Arblaster **
Fairuz Ghammam
cultuur
BE • 2022 • 15' • colour • digital • ar/nl • en sub
cultuur is een wandeling van de private naar de publieke ruimte (en weer terug) in een continue beweging. Hoeveel herinneringen, verhaallijnen en geluiden kunnen naast elkaar bestaan?

Lisa Spilliaert
INTERVIEW
Laura Mathijs: Eerst en vooral, bedankt dat je tijd wilde maken voor ons. Ik kan me voorstellen dat het vrij druk is aan de vooravond van de vertoning van je nieuwe film Spilliaert op Courtisane festival. Lisa Spilliaert: Nee. Laura: (haha) Oké, zoveel te beter. Als student Film- en televisiestudies ben ik bijzonder geïnteresseerd in het maakproces van een film als Spilliaert. Hoe is dit project precies tot stand gekomen? Lisa: Het idee ontstond eigenlijk al heel lang geleden, in 2015. Oorspronkelijk maakte ik het script samen met mijn zus Clara. Het vertrekpunt was het feit dat we in België zo vaak geconfronteerd worden met de vraag: “Zijn jullie familie van de schilder Léon Spilliaert?” Dat was de eerste motivatie om daar iets rond te maken. Tijdens de voltijdse productie van mijn andere film, N.P, verdween dit idee noodgedwongen wat op de achtergrond. Na de afwerking van N.P in 2020 zijn we er opnieuw in gevlogen, maar vanuit andere posities. Ik zou zelf meer het script en de regie dragen, terwijl volgens het oorspronkelijke plan Clara meer zou instaan voor het visuele. Rond 2015 – 2016 tekende zij vooral, dat was haar medium. In de daaropvolgende jaren was haar praktijk echter ook gegroeid naar keramiek. Zo hebben we de overweging gemaakt van wat de juiste posities waren. Het visuele gedeelte bleef bij Clara, maar dan met sculpturen die ook inhoudelijk een rol zouden spelen in de visuele explosie, de verbeelding van de stambomen. Dat resulteerde in een fysiek landschap dat een belangrijk visueel onderdeel is van de film. Zo is het begonnen. Laura: En de narratieve structuur is gebaseerd op rap. Hoe ben je daarbij gekomen? Lisa: Dat was eerder een ingeving. Dat is niet zo’n nuttig antwoord… Het klinkt misschien een beetje raar, maar voor mij was dat een manier om de tekst voor te dragen. Ik wilde dat de tekst echt is – ik meen die teksten. Dat praktiseren van de rap – ik had dat nog nooit gedaan – heeft echt jaren training gevergd. De Antwerpse rapper Benjamin Hertoghs, beter bekend onder de naam NAG, leerde mij rappen. Het gegeven van rap brengt boeiende zaken met zich mee, zoals de vrije identiteitsvorming van rap tegenover de geconstrueerde identiteit in de stambomen. Laura: Ja, mijn volgende vraag zou gaan over het leggen van die link. Wat vindt jij van deze interpretatie? Lisa: Dat is fantastisch. Ja, dat is net mooi eraan, denk ik. Rien Arblaster: Rap is ook vaak politiek geladen. Zit er voor jou ook een politieke impuls achter je eigen werk, in Spilliaert of in het algemeen? Lisa: Politiek? Ja, maar het ligt er zeker niet vingerdik op. Het was wat zoeken naar de grens, want een familiestamboom op zich en de hele traditie van je levensverhaal of antwoorden te zoeken in je voorouders, daar zit wel iets tricky in. Dat is de kern van mijn interesse, maar er is ook iets heel absurd aan. Dat weerspiegelt zich ook in de verschillende mensen die aan de filmstructuur hebben gewerkt, bijvoorbeeld de twee genealogen Bernard Legrand en Freddy Courtens van het centrum voor Familiekunde in Oostende. Hun interview was echt fantastisch. Toen ik naar hen stapte, was dat eigenlijk het startpunt van het project. Zij hielpen ons het stamboomonderzoek te voeren, want je moet heel veel aktes en allerlei papieren doorzoeken om een link te vinden met Léon Spilliaert. Tijdens dat proces heb ik ze beter leren kennen en het zijn echt fantastische mensen. Rien: Ik ben literatuurstudent en onderzoek momenteel het lesbisch archief en de plaats hiervan binnen het algemene archief. Wilde jij met Spilliaert een soort archiefje bouwen van jouw familie en een plaats zoeken binnen het grotere of algemene ‘archief’? Lisa: Ja, de kritiek op stamboomonderzoek luidt vaak dat het alleen langs de mannelijke kant gaat. Je hebt echter verschillende manieren om je stamboom te onderzoeken, ook langs je moederlijke lijn. Toch is er heel weinig ruimte voor de vrouwelijke kant, die wordt op een manier wel genegeerd. Hoe het legitieme – de identiteit op papier – tot stand komt binnen de geschiedenis van de wet of van de rechten, dat interesseerde me enorm. Ik heb zelfs even familierecht gestudeerd aan de universiteit. Al deze aspecten probeerde ik ook in de raptekst te verwerken. Does that make sense?
Rien: Ja, zeker.
Laura: Op Courtisane festival maakt jullie filmvertoning deel uit van een soort dubbele ‘double bill’ met de broer en zus Ghammam. In de film Spilliaert zien we je samenwerken met je zus Clara, zoals voorheen bijvoorbeeld voor Hotel Red Shoes (2013) dat ook vertoond wordt. Lisa: En in N.P (2020) ook! Laura: Ja! Hoe is het om samen te werken met je zus? Lisa: Wel, Hotel Red Shoes was onze eerste echte samenwerking, als twee auteurs om het zo te zeggen. Daarna was het voor ons veel natuurlijker om de functies te verdelen. In N.P was Clara hoofdactrice, bijvoorbeeld, en in Spilliaert maakt ze de sculpturen. Ik denk dat het voor ons het best werkt op die manier. Clara heeft natuurlijk ook haar eigen praktijk als kunstenaar. Laura: Ja, dat sluit wat aan bij een terugkerend element in je werk, namelijk familie, genealogie of afkomst, bijvoorbeeld ook in je doorlopende reeks Growth Record die startte in 2014 en waarvan je in 2022 een vijfde episode presenteerde. Vanwaar komt die fascinatie? Lisa: Ja… Daar zou ik moeten kunnen op antwoorden. Laura: Het kan ook zijn dat er geen antwoord op bestaat? Lisa: Een groot deel van het antwoord zit in het maken zelf. Je wil iets maken omdat je iets niet weet. Al ben ik wel ergens dat hoofdstuk aan het afronden, want met N.P was ik heel lang met dat thema bezig en met Growth Record ook. Spilliaert is voor mij een beetje het afronden van dat thema. Ik heb alles wel gezegd met die drie werken, denk ik. Ik ben klaar voor iets nieuws. Ik denk dat de fascinatie voor genealogie komt – en dat is niet iets speciaals of zo – doordat ik met ouders die van twee andere plekken komen wat meer geconfronteerd ben met die vraag. Gewoon door zoiets simpel, denk ik. Laura: Je vertelde ooit in een interview dat hoewel je werk op de een of andere manier betrekking heeft op je achtergrond het daarom niet per se over jezelf gaat. Lisa: Ik hoop het. Laura: Kan je dat een beetje verduidelijken? Lisa: Ja, dat zou erg zijn. Ik denk dat ik toch graag probeer iets te betekenen voor andere mensen. Rien: Denk je dat dat moeilijk gaat als je echt een film over jezelf maakt? Lisa: Growth Record gaat bijvoorbeeld wel deels over mezelf, maar ik denk dat er wel gesteld mag worden dat het meer is. Anders staat een kijker daar niet voor open. Rien: Dat het werk niet in functie staat van jezelf? Lisa: Ja, zoiets, denk ik. Laura: Je zei al dat je vaak de vraag krijgt of je verwant bent met Léon Spilliaert. Lisa: Ja, maar nu is dat leuk. Nu kan ik zeggen: “Dan moet je naar de film kijken!” Laura: Want je antwoordt dan dat je met zo’n familienaam op een manier wel voorbestemd moet zijn om kunstenaar te worden. Lisa: Ja, dat is het standpunt van het personage dat ik speel in de film. Ik ben een beetje het fanatieke personage. Laura: Herken je jezelf dan ook ergens in Léon Spilliaerts werk? Lisa: Ik vind het mooi werk. Al weet ik het niet. Ik heb mij er door deze film te maken zeker in verdiept en hij is echt een heel goede kunstenaar, maar voor mij ging het meer over wat projecteer je eigenlijk op zo’n gegeven? Wat wordt er door andere mensen geprojecteerd en hoe verwerk je dat om je eigen verhaal te maken. Laura: Iets waar ik aan dacht, is dat Léon Spilliaert vaak wordt geassocieerd met het overstijgen van bepaalde genres en stijlen. Lisa: Ja, dat is waar. Laura: Ik zie dat jij je ook niet laat limiteren tot een bepaalde stijl of een bepaald genre in je werk.
Rien: Ik merk ook wel een soort interdisciplinariteit, bijvoorbeeld door rap te verwerken. Lisa: Dat is wel sterker bij mijn zus. Bij mij is het meer echt ‘film film’ geworden. Ik heb nochtans nooit film gestudeerd, maar fotografie. Ik heb die vraag over Léon Spilliaert nog gekregen en ik viel echt uit de lucht toen iemand me tijdens een ander interview vroeg: “Wat is je favoriete werk van Léon Spilliaert?” Laura: Dat is niet zo gemakkelijk. Lisa: Niet dat dit mij niet interesseert, maar in de film heb je naast mijn stem nog een tweede belangrijke stem, die van de échte nazaat. We probeerden een dans te maken tussen twee stemmen: de fanatieke genealoog/kunstenaar/rapper die zo geobsedeerd is en de zachte, mannelijke vertelling van de echte nazaat die subtiel en ingetogen is. In de montage mengden we deze dialoog met de twee stamboomkundigen en Anne Adriaens-Pannier, de Léon Spilliaert-specialist. Laura: In Léon Spilliaerts werk gaat het vaak over het weergeven van een realiteit, maar dan vanuit zijn eigen standpunt – een soort van droomachtige vervorming van zijn realiteit. Herken jij jezelf daar ook in? Lisa: Nee. Ik vind het heel mooi werk. Het doet iets met mij, maar het is niet zo dat ik mij er echt in herken. Bij de anonieme nazaat kan je dat wel heel mooi horen, de manier waarop hij die band voelt. Voor mij is bloedverwantschap als thema een heel interessant gegeven wegens de spanning tussen het absurde en de schoonheid ervan. Hoe maak je je leven leefbaar door zo’n verhaal te maken? Laura: Hoe dingen hadden kúnnen zijn en de grens tussen feit en fictie is ook iets dat terugkomt in je werk. Hoe zie jij die verhouding tussen feit en fictie in Spilliaert? Lisa: Ik denk dat dat in Spilliaert heel sterk aanwezig is in die legitimiteit van identiteit, van wat zogezegd op papier staat, van wat door de staat geconstrueerd is. Je moeder is zogezegd die persoon en je vader is zogezegd die persoon. Dat is al een gegeven waar heel veel fictie in kan kruipen. De narratieve structuur van de film heeft een vrije vorm. Daarin zit die verhouding tussen feit en fictie, denk ik. Rien: Was je doel met de film om echt een familiegeschiedenis te reconstrueren of was het eerder een persoonlijke zoektocht? Lisa: De zoektocht was eigenlijk al afgerond in 2015. Het is een beetje een spoiler, maar dan zijn we dus te weten gekomen dat we eigenlijk pas in de achttiende eeuw een gemeenschappelijke voorvader hebben met Léon Spilliaert. Dat is eigenlijk zo ver dat we met een andere willekeurige persoon ook “familie” zouden kunnen zijn. Toen dachten Clara en ik: “Hé? Zijn we ontgoocheld of wat is dit gevoel?” Dus dat vreemde aspect van de zoektocht was er al bij het vertrekpunt. Rien: Probeerde je dan ook vooral de gevoelens die je kreeg bij die zoektocht weer te geven in de film? Lisa: Ik denk dat dat onderdeel is van die absurditeit van een legitieme constructie van je familie of familiegeschiedenis. Daar zit veel fictie in. Rien: Ja, dat is in feite allemaal heel arbitrair. Lisa: Mm-hmm. Die dingen probeerde ik samen met de rapper Benjamin Hertoghs (Nag Toekomst) in de rapteksten te gieten. Laura: In de film zegt de kunsthistorica op een gegeven moment ook dat kunstenaars constant evolueren en dat je dat sterk ziet in Léon Spilliaerts werk. Zie je ook in jouw werk al een soort evolutie? Is dat iets dat jou bezighoudt? Lisa: Ze zegt dat je kunstenaars niet mag vastpinnen op een bepaalde periode. Ze vertelt dit binnen een kunsthistorische context. Ik ben nog niet zo oud, maar ook niet meer zo jong. Ik denk dat ik dat misschien pas over vijf jaar zal ontdekken. Wanneer je tien of vijftien jaar bezig bent, dan krijg je waarschijnlijk dat soort commentaren. Over Léon Spilliaert heeft men vaak bewondering voor zijn periode van zelfportretten, maar meer moeite met de rest. De specialiste weerlegt dat op haar manier. Laura: Ja, dat vond ik wel mooi in de film. Lisa: Haar aandeel is eigenlijk veel compacter geworden dan oorspronkelijk gepland. Al hoop ik wel dat het mensen motiveert om zijn werk te (her)ontdekken, want internationaal is Léon Spilliaert nog niet zo bekend, zeker niet onder filmliefhebbers. Ik vond het belangrijk dat alle personages of alle figuren, inclusief Léon Spilliaert, op de meest respectvolle manier werden weergegeven. Dat was een bewuste focus, want je zou er heel gemakkelijk een satire van kunnen maken. Laura: Ik denk dat dat zeker gelukt is. Ben je op dit moment aan een ander project bezig of is er nog iets dat jij wil vertellen of delen? Lisa: Ik denk dat Spilliaert zeker in België nog op verschillende plaatsen zal spelen. Ik heb mezelf een klein jaar vakantie gegeven. Ik heb dus veel rust gehad en denk dat ik nu klaar ben om een nieuw script te schrijven. Mijn zus Clara heeft haar eerste solotentoonstelling in België, vanaf september bij Lichtekooi Artspace in Antwerpen. Interview afgenomen door Laura Mathijs en Rien Arblaster op 29 maart 2023 in de Minardschouwburg.
Ons vorige interview met Lisa Spilliaert, afgenomen door Liesbeth Garrammone naar aanleiding van de première van N.P (2020), kan u hier lezen.

Fairuz & El Moïz Ghammam
Oumoun
BE/TN • 2017 • 14' • colour • digital • ar • en sub
“Beste grootmoeder, je zal verrast zijn mijn stem te horen in jouw taal…” Dit zijn de eerste woorden van een vooraf op tape ingesproken brief die nooit is verstuurd. In plaats daarvan wordt hij in real time luidop afgespeeld door de Brusselse filmmaker voor haar grootmoeder in Mahdia, Tunesië. In het gezelschap van de camera veranderen de zinnen in een voice-over die, door aandachtig te luisteren en te kijken, op zijn beurt geleidelijk transformeert in een dialoog over talen, culturen en generaties heen.

Lisa & Clara Spilliaert
Hotel Red Shoes
BE • 2013 • 15' • colour • digital • ja • en sub
Deze video was een eerste samenwerking tussen de zussen Lisa en Clara Spilliaert en functioneert als een dubbele overgang. Enerzijds een culturele heroriëntatie van Japan naar België en anderzijds een transitie van kind naar adolescent met referenties aan de opkomst van seksueel bewustzijn. De emotionele intensiteit van het verlaten van een bepaalde plaats of toestand wordt getranscendeerd door rituele gebaren van zingen, knippen en verbranden. In 2023 vieren we de 10de verjaardag van dit werk als een cruciaal punt op het artistieke pad van beide zussen.

Lisa Spilliaert
Spilliaert
BE • 2022 • 29' • colour • digital • nl/fr • en sub
In Spilliaert onderzoekt filmmaker Lisa Spilliaert haar bloedverwantschap met de gerenommeerde Belgische kunstenaar Léon Spilliaert (1881−1946). Is ze door deze verwantschap, die al dan niet fictief is, voorbestemd tot een kunstenaarsleven? Wordt het kunstenaarschap genetisch doorgegeven? Ze ontpopt zich als een rappende, fanatieke genealoog die de oorsprong van haar artistieke identiteit aan een onderzoek onderwerpt. Spilliaert bezoekt archieven en musea in haar hopeloze zoektocht naar documenten en aanwijzingen over haar afkomst. Uiteindelijk belandt ze middenin haar genealogische fantasieën, voorgesteld in een keramieken sculptuur van een stamboom ontworpen en gemaakt door haar zus Clara.


Fairuz Ghammam
cultuur
BE • 2022 • 15' • colour • digital • ar/nl • en sub
Lisa Spilliaert
Interview
Interview
Fairuz & El Moïz Ghammam
Oumoun
BE/TN • 2017 • 14' • colour • digital • ar • en sub
Lisa & Clara Spilliaert
Hotel Red Shoes
BE • 2013 • 15' • colour • digital • ja • en sub
Lisa Spilliaert
Spilliaert
BE • 2022 • 29' • colour • digital • nl/fr • en sub