Figures in motion
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent

stone or waterfall © Chloé Op de Beeck
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
We verwelkomen Chloé Op de Beeck met een programma rond haar nieuwe film stone or waterfall (2024).
Uniek wordt ongetwijfeld de heropvoering van Walking Dance for Any Number van de Amerikaanse choreograaf en filmmaker Elaine Summers (1925−2014) in de oorspronkelijke vorm met vier simultane projecties en live dansers. Deze originele versie is sinds vele decennia niet meer te zien geweest en brengen we terug naar aanleiding van het honderdste geboortejaar van de danseres in samenwerking met de Artistic Estate van Elaine Summers.
De twee acteurs uit stone or waterfall keren terug in het programma: Marita Schwanke als danser bij Walking Dance for Any Number en Rien Schellemans met een eigen film, Ornitholagus Kino (2025).
→ Programma: Chloé Op de Beeck & OFFoff-coördinator Ruben Demasure
→ In aanwezigheid van Chloé Op de Beeck, Marita Schwanke en Rien Schellemans
→ Lees hier de tekst van Alicja Melzacka over stone or waterfall
Elaine Summers
Walking Dance for Any Number
Vier simultaanprojecties met live dansers
Ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar van Elaine Summers voeren we haar Intermedia-performance Walking Dance for Any Number uit 1969 voor het eerst opnieuw op in de originele versie met vier schermen en live dans.
Met dit werk nodigt de Amerikaanse choreograaf en filmmaker Elaine Summers het publiek uit om een basiselement van dans te verkennen – wandelen – en van film – zwart-witbeeld zonder geluid. De voorstelling combineert vier simultaanprojecties van vier verschillende montages van dezelfde beelden, gedanst door Summers en gefilmd door Phill Niblock. Een dansnotatie begeleidt twee tot tien dansers in hoe ze mogen stappen, van wandelwijze mogen veranderen en met elkaar mogen interageren. De witte werkpakken die de dansers dragen, maken van hen mobiele projectievlakken, terwijl hun beweging een verkenning is van de talloze manieren waarop men kan wandelen, omgezet in dans.
Dansers: Thomas Körtvélyessy, Marita Schwanke en Yuna Masson-Cariou

Walking Dance for Any Number © Artistic Estate of Elaine Summers
Babette Mangolte
Calico Mingling
Cameravrouw en filmmaker Babette Mangolte filmde Lucinda Childs’ dansopvoering ‘Calico Mingling’ in 1973 op Robert Moses Plaza bij Fordham University in New York en verkent daarbij de complexe patronen die ontstaan door de simpele handeling van het wandelen.
‘Calico Mingling’ bestaat uit een reeks loopvormen van zes stappen, op een lijn of een halve cirkel, vooruit of achteruit. Elk van de vier dansers heeft veertig herhalingen van zes stappen, of een frase van 240 tellen, met elk hun eigen individuele patroon in de ruimte.
‘Calico Mingling’ was een van Childs’ eerste choreografieën voor haar eigen dansgezelschap. In de jaren 1960 ontwikkelde ze de meeste van haar stukken voor het Judson Dance Theater, de groep waarvan Elaine Summers een van de oprichters was.

Calico Mingling © Arsenal, Babette Mangolte
Eve Heller
Astor Place
Voorbijgangers laten zwijgend hun verhalen weerkaatsen in het spiegelende oppervlak van een restaurantraam op Astor Place in New York. Ik wilde de spontane choreografie van de straat vastleggen, de dans van blikken en het raadsel van identiteiten. Deze film is geïnspireerd door het werk van de gebroeders Lumière, het bevragen van de autoriteit van een statische camera en wie naar wie kijkt. (Eve Heller)
16mm-filmkopie: sixpackfilm

Astor Place © sixpackfilm, Eve Heller
Noor Abuarafeh
Am I the Ageless Object at the Museum?
De Palestijnse kunstenaar Noor Abuarafeh verweeft beelden van dierentuinen in Palestina, Zwitserland en Egypte met afbeeldingen van opgezette dieren en vastgepinde insecten uit natuurhistorische musea. Ze toont hoe dierentuinen een scenario hanteren dat lijkt op dat van musea, waarbij dieren verzameld en gepresenteerd worden.

Am I the Ageless Object at the Museum? © Noor Abuarafeh
Chloé Op de Beeck
stone or waterfall
Een vrouw en een man wandelen door de stad. Samen kijken ze naar de omgeving en staan ze stil bij scènes die ze onderweg tegenkomen. De beelden van de omgeving vermengen zich met gebaren en herinneringen aan observaties uit het verleden. stone or waterfall is een film over kijken, taal en representatie, verteld door de choreografie van twee lichamen in een stedelijk omgeving.
“Being attentive to what the other pays attention to, leads to inventing together.”
- Yves Citton, The ecology of attention

stone or waterfall © Chloé Op de Beeck
Rien Schellemans
Ornitholagus Kino
In Filosofische onderzoekingen (1953) besprak Ludwig Wittgenstein figuren die op twee verschillende manieren kunnen worden gezien en begrepen. Vaak kun je iets op een eenvoudige manier zien, door te zien dat het een konijn is, bijvoorbeeld. Maar op andere momenten merk je een bepaald aspect op, waardoor je het als iets ziet. Een voorbeeld dat Wittgenstein gebruikt, is het “eend-konijn”, een dubbelzinnig beeld dat zowel als een eend als een konijn kan worden gezien. Deze video onderzoekt in een eerste speelse poging het gevolg van een nieuwe laag toe te voegen aan dit specifieke beeld: het gehoor, het horen. Zender en ontvanger zijn onderling afhankelijk en bevinden zich in een cyclus in hetzelfde beeld, van snavel tot oor.

Ornitholagus Kino © Rien Schellemans