In Tracking Sounds tonen we (experimentele) muziekdocumentaires en audiovisuele creaties waarbij de muziek een sturend element is.
Twee jonge Japanse experimentele filmmakers!
Makino Takashi behoort tot de nieuwe generatie Japanse experimentele filmmakers. Tijdens zijn studie aan de Nippon-universiteit maakte hij een aantal super8 films. In 2001 ging Makino in de leer bij de Quay Brothers. Zijn explosieve kortfilm Generator won vorig jaar een Tiger Award op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam. Met een pelliculescanner als instrument ontwikkelde Takashi een muzikale manier van filmmaken. Opnames variëren van natuurbeelden tot een helikoptervlucht boven post-nucleair Tokyo met telkens een unieke hybride vorm tussen analoge film en digitale video. Zijn werkwijze is als volgt: met een analoog fototoestel maakt hij dubbelopnames, waarna deze 35 mm filmpjes worden gemonteerd tot een filmlus. Tijdens het scannen van de lus naar de computer worden de instellingen van zijn telecinema machine bespeeld. Indrukwekkende soundtracks (vaak door niemand minder dan Jim O’Rourke) maken deze vloeiende abstracte beeldtaal compleet.
Rei Hayama is geïnteresseerd in de interactie tussen mens en natuur. Als ze in een natuurreservaat betoverende beelden van een vogelnest filmt gaan deze beelden zowel over de bedreigde vogelsoorten zelf als over de observator. “Ik zie een filmbeeld als een stilstaand moment, en in essentie bevat elk daarvan het geheel; in één beeld zit al het begin en het einde.” zegt ze.
Rei is samen met Makino oprichter van [+], een platform voor experimentele film in Japan.