Deze website maakt gebruik van Cookies.

Deimantas Narkevičius: Twittering Soul (3D)

17.10’24
Https www filmfestival be volumes general ae7bc7b1 7b52 4619 9ffa 6c2ee8fee49c

Twittering Soul © Just a Moment

Kinepolis Gent

Ter Platen 12

B-9000 Gent

€ 13 / € 11

Enkele sei­zoe­nen gele­den wijd­de Art Cinema OFFoff een focus­pro­gram­ma aan de films van de Litouwse kun­ste­naar Deimantas Narkevičius. In samen­wer­king met Film Fest Gent pre­sen­te­ren we nu zijn eer­ste lang­speel­film. Twittering Soul sluit aan bij ons sei­zoens­the­ma Fantasma en het expe­ri­men­te­le 3D-pro­gram­ma dat we op 28 novem­ber presenteren.

In Twittering Soul lopen wer­ke­lijk­heid, fan­ta­sie, dro­men en visi­oe­nen door elkaar. De film speelt zich af in een bos­rijk dorp­je in Zuid-Litouwen op een zomer­se namid­dag aan het ein­de van de negen­tien­de eeuw, maar de geest van de twin­tig­ste eeuw is altijd drei­gend aan­we­zig. De aard van aller­lei vreem­de gebeur­te­nis­sen en het ver­band ertus­sen blijft vaag. Met een schil­der­ach­tig oog voor licht kijkt deze 3D-film zowel naar het ver­le­den als de toe­komst. (Srikanth Srinivasan)

In zijn werk onder­zoekt Deimantas Narkevičius de rela­tie tus­sen per­soon­lij­ke her­in­ne­rin­gen en poli­tie­ke geschie­de­nis­sen, voor­al die van zijn geboor­te­land Litouwen. Zijn films onder­wer­pen his­to­ri­sche gebeur­te­nis­sen aan de nar­ra­tie­ve struc­tu­ren van ver­ha­len en cine­ma, waar­bij de geschie­de­nis zelf zowel mate­ri­aal als metho­do­lo­gie wordt.

Zoals het Duitse film­tijd­schrift Cargo schreef, sluit de nieu­we film – opge­no­men met ste­reo­sco­pi­sche len­zen – aan bij de ver­schil­len­de film- en vide­o­for­ma­ten die de kun­ste­naar al decen­nia­lang aan­wendt in zijn zoek­tocht naar ver­schil­len­de fysie­ke kwa­li­tei­ten en mate­ri­a­li­tei­ten. Zo expe­ri­men­teer­de hij de laat­ste jaren ook vaak met holo­gra­fie. Het leidt Narkevičius – beeld­hou­wer van oplei­ding – nu op gepas­te wij­ze naar de vroe­ge foto­gra­fie en haar bena­de­ring van het sculp­tu­ra­le, ruim­te­lij­ke beeld.

Het werk van Deimantas Narkevičius is wereld­wijd ten­toon­ge­steld in heden­daag­se kunst­in­stel­lin­gen, waar­on­der het Centre Pompidou (Parijs), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid), Tate Modern (Londen), Museum of Modern Art (New York) en het Stedelijk Museum (Amsterdam).

Met een inlei­ding door Wim Lambrecht (LUCA School of Arts Gent)


Deimantas Narkevicius

Twittering Soul

LT • 2023 • 70' • colour • digital • lt • en sub • 3D

The most sub­stan­ti­al of the recent 3D films, and my favo­ri­te, is Twittering Soul. It’s one of the pre­cious few ste­reo­sco­pic films that lies some­whe­re bet­ween the extre­mes of com­mer­ci­al fea­tu­res and the avant-gar­de.” (Alex Fields)

Magic, ima­ges, appe­a­ran­ces – who belie­ves who? Who sees what? Is film illu­si­on? If so, why not take the para­dox fur­ther? Perspective? Narkevicius cheer­ful­ly inverts it, playing with the impro­ba­ble sca­les of the charac­ters moving through the lands­ca­pe, thwar­ting the effects usu­al­ly sought from 3D. The cros­sover of enchant­ment tech­ni­ques is used to cre­a­te a poe­tics and poli­tics of the ima­ge. Twittering Souls ima­gery-fuel­led retel­ling of folk tales blends pre-modern thought and prac­ti­ce with tech­no­lo­gies past and pre­sent in a way that goes against the main­stream. Free of nos­tal­gia, in a mar­vel­lous tone, this fable about belief chal­len­ges moder­ni­ty using moder­ni­ty itself and its own tools, whilst con­ti­nuing to make use of what it thinks it’s shrug­ged off.” (FID Marseille)

From the very begin­ning, it was very clear that it had to be ste­reo­sco­py and only ste­reo­sco­py; the­re were never any other opti­ons. You’re not going to show it in 2D, no, that would be ano­ther film. Stereoscopic fil­ming uses a rig and it’s very sta­tic in a way becau­se you can­not fly with a dro­ne or have any fan­cy came­ra move­ments. It’s very sim­ple. It’s a film­ma­king [sty­le] from the 80s years ago: the came­ra can move up-down and left-right and tha­t’s it. No zoom [and no trac­king]. The ste­reo­sco­pic illu­si­on adds ano­ther dimen­si­on and per­cep­ti­on to how you see the film, how you arran­ge the sce­nes, and how you edit. But if shown in 2D, it would just look boring. What is this, a cos­tu­me dra­ma or wha­te­ver? Many would ques­ti­on why it is so slow too. Why is it so old-fas­hi­o­ned in a way? Stereoscopy is the only for­mat for Twittering Soul.” (Deimantas Narkevičius)

Artworks c Asu Lly3zeh QDX Gp s Z Qq Rg t500x500

Twittering Soul, stereoscopic rig

Https www filmfestival be volumes general ef2bf2bf 940e 44a8 80d6 c555434b19c3

Twittering Soul © Just a Moment

Deimantas Narkevicius

Twittering Soul

LT • 2023 • 70' • colour • digital • lt • en sub • 3D