Deze website maakt gebruik van Cookies.

Te gast: Bernard Van Eeghem

26.05’13
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

All-round kun­ste­naar Bernard Van Eeghem brengt voor OFFoff een gloed­nieu­we per­for­man­ce waar­in het schil­de­ren en de ver­tel­ling simul­taan gebeu­ren. Op de koop toe leidt een film tot de ont­kno­ping. Tijdens dit bij­zon­de­re live gebeu­ren wordt het scherm als het ware een schilderij.

In zes­tig ultra­kor­te epi­so­des gaat Bernard Van Eeghem op zoek naar de ijse­lij­ke hart­slag van de vluch­ti­ge dader die het gedaan heeft want wie anders? Iemand moet het doen. In een voch­ti­ge ver­lo­ren hoek vindt hij de pijn­lijk ver­scheur­de foto van een bot sla­gers­mes dat fier recht­op staat in licht gezou­ten plat­te­lands­bo­ter. Tegen de muur leunt een onvol­was­sen lad­der­tje, op het bed slaapt stil een gesto­len schil­de­rij. Op dat schil­de­rij komen lij­nen samen die sche­ma­tisch een berg­land­schap voor­stel­len. Alle lam­pen bran­den en de ramen staan open. Het is bar­koud en de zon scheert schuch­ter over de roze­vin­ge­ri­ge dage­raad. Op het bal­kon waait de kil­le och­tend­wind hem blij­moe­dig in het gezicht. Bernard Van Eeghem tuurt over de reling in de diep­te. Die diep­te is don­ker en grijs. Hij ziet niets, hele­maal niets. Tot plot­se­ling iemand hem over de reling duwt. Nu, als in een flits, ziet hij het wer­ke­lij­ke aan­ge­zicht van de dader. Hij her­kent hem maar kan niet op zijn naam komen. Dit alles in vrije val. De diep­te is heel diep. Onmetelijk. En geen grap­jes. De natuur lacht niet. Plots wordt de val gestopt.

Bernard Van Eeghem ligt op de don­zi­ge kruin van een late loof­boom. Langs de prik­ke­len­de tak­ken daalt hij de boom af tot onder­aan de glad­de wor­tels. Tussen het opgroei­end mos ligt her en der wat bejaar­de sneeuw. De lucht is ijl. Het struik­ge­was kraakt onder zijn voe­ten. Zacht dwar­relt ver­se sneeuw tus­sen de kort opeen­staan­de stam­men van de dui­zend bomen en eikels in dit onder­maan­se bos dat elke zon ont­beert. Bernard Van Eeghem kijkt omhoog maar kan niet meer zien waar hij van­daan komt. Er is geen weg terug noch vlak­ke grond om met rus­ti­ge vast­heid door te stap­pen. Ook moet hij zich een weg banen door de war­rig ineen­ge­groei­de plan­ten­weel­de. Met een dik stuk stok slaat hij het ver­wil­der­de opgroei­en­de onkruid van zich af. Na een kor­te onrus­ti­ge tijd komt hij op een vier­kan­te open plek. Het geurt naar ver­brand en ook dood hout. De aar­de is ver­schraald en dor en zwart­ge­ba­kerd. Angst ont­mant hem. De ran­den van het bos zijn gevels waar­ach­ter de vij­and schuil­gaat en zich ver­bor­gen houdt.

Bernard Van Eeghem steekt niet de leeg­te over maar volgt de rand van het bos tot pre­cies aan de over­kant van de plek waar hij aan het ein­de van zijn bos kwam. In het nieu­we bos is geen struik­ge­was en staan de bomen ver uit elkaar. Het bos is klein en aan het eind staat een huis. Uit de schouw op het dak stijgt rook op. In de ver­te daar­ach­ter een berg­land­schap. Hij klopt aan maar hoort niets en tikt de deur open. Een haard­vuur knis­pert smeu­lend. Boven is er wat gestom­mel. Op de tip­pen loopt hij de trap op en opent de deur van de kamer. Een vrouw kijkt over de reling van een bal­kon naar de ver­re ber­gen met de besneeuw­de top­pen. Traag stapt hij op de vrouw toe en met een snel­le ruk duwt hij haar over de reling. Hierna belt hij de politie.

Bernard Van Eeghem (Comines, F., 1953) woont en werkt in Brussel.

Bernard Van Eeghem

SAME AS IT EVER WAS

Performance