Deze website maakt gebruik van Cookies.

Raúl Ruiz: Mémoire des apparences

21.11’22
Life dream vhs 0 41357
Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
€8 / €5 (reductie)

Raúl Ruiz’ barok­ke mix van revo­lu­ti­o­nai­re poli­tiek, pop­cul­tuur en semi­o­tiek is los­jes geba­seerd op het toneel­stuk La vida es sue­ño (Het leven is droom) van Pedro Calderón de la Barca. In deze 17e-eeuw­se klas­sie­ker leert een jon­ge prins dat het leven slechts een droom is waar­uit we ont­wa­ken als we ster­ven, en dat dro­men net zo echt kun­nen zijn als het leven.

De prins van Ruiz is een onder­ge­do­ken Chileense ver­zets­strij­der die zijn tijd door­brengt in een ver­val­len bios­coop en naar oude Flash Gordon-feuil­le­tons kijkt ter­wijl hij zich een gehei­me code pro­beert te her­in­ne­ren die hij ooit uit zijn hoofd heeft geleerd met Life is a Dream als geheugensteuntje.

Like many of his other films, Ruiz’s Mémoire des appa­ren­ces begins with a fixed set of pre­mi­ses – in this case, the Chilean resis­tan­ce, Calderon’s play, and a fruit salad of tras­hy movie gen­res (ves­ti­ges of sci­en­ce fic­ti­on, wes­tern shoot-outs, the swash­buckler or bour­geois melo­dra­ma) glim­psed in a pro­vin­ci­al cine­ma – and winds up some­whe­re left of the stra­to­sp­he­re, indul­ging in a kind of free-fall of the ima­gi­na­ti­on that puts the­se ini­ti­al pre­mi­ses through kalei­do­sco­pic transformations.

The impor­tant thing to keep in mind is that… Ruiz is basi­cally out to have fun, and as one of the supre­me visu­al sty­lists of con­tem­po­ra­ry cine­ma, he can gua­ran­tee more visu­al sur­pri­ses and bold poe­tic con­ceits than we are like­ly to find crow­ded together any­whe­re else. Cheerfully indif­fe­rent to the moder­nist noti­on of a mas­ter­pie­ce, he con­fla­tes the pro­found with the tac­ky in a libe­ra­ting man­ner that turns both into a wit­ty car­ni­val of attractions.

Ruiz’s films are hard­ly puzz­les to be sol­ved or stre­nuous exer­ci­ses to be mas­te­red, but eso­te­ric plea­su­re machi­nes that pro­vo­ke laugh­ter and reve­ries in rela­ti­on to Ruiz’s cam­py sen­se of iro­ny and metap­hy­si­cal flights of fan­cy.” (Jonathan Rosenbaum)

Watching Mémoire des appa­ren­ces, one is repe­a­ted­ly assai­led by the sus­pi­ci­on that, on a for­mal level, Raúl Ruiz is cur­rent­ly the most inven­ti­ve film­ma­ker wor­king any­whe­re.

This dude with the B‑movie monic­ker, Raúl Ruiz is the Godard of the 80s, Mister ear­ly-Borges plus midd­le-peri­od-Welles, a Barthesian Buñuel, the Edgar G. Ulmer of the European art film, a Third World H. Rider Haggard, the Garcia Marquez of French TV, and so forth.” (J. Hoberman, Village Voice)

Mémoire des appa­ren­ces ver­scheen enkel op een slech­te VHS-cas­set­te vele decen­nia gele­den en is tot op van­daag niet beschik­baar in goe­de kwaliteit. 
Een zeld­za­me 16mm-kopie van de film wordt live onder­ti­teld in het Engels!

Inleiding: Isolde Vanhee

Raúl Ruiz

Mémoire des apparences

FR • 1986 • 103' • colour • 16mm • en sub