Deze website maakt gebruik van Cookies.

Mona Hatoum

29.11’21
7 Measures of Distance courtesy Mona Hatoum
© Mona Hatoum
Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
€ 8 / € 5 (reductie)

Het poë­ti­sche en poli­tie­ke oeu­vre van Mona Hatoum wordt gepre­sen­teerd in een geva­ri­eer­de en vaak oncon­ven­ti­o­ne­le reeks media, waar­on­der instal­la­tie­kunst, beeld­houw­kunst, video, foto­gra­fie en wer­ken op papier. Mona Hatoum werd in 1952 in Beiroet gebo­ren in een gezin van Palestijnse afkomst. In 1975, tij­dens een bezoek aan Groot-Brittannië, brak de Libanese bur­ger­oor­log uit en werd ze gedwon­gen in Londen te blijven

In So Much I Want to Say ont­vouwt zich een reeks stil­staan­de beel­den (één om de 8 secon­den), die in clo­se-up het gezicht van een vrouw ont­hul­len en zo het scherm vult. Twee man­nen­han­den ver­stren­ge­len de vrouw her­haal­de­lijk en ver­ber­gen delen van haar gezicht, soms zelfs vol­le­dig. Op de sound­track die keer op keer wordt her­haald, wor­den de woor­den So much I want to say” uit­ge­spro­ken door een vrou­wen­stem. So Much I Want to Say, werd gefilmd in Vancouver en werd naar Wenen ver­zon­den tij­dens Wiencouver IV 1983, een slow­s­can live video-uit­wis­se­ling. In de con­text van satel­liet­trans­mis­sie was dit werk bedoeld om het idee van een gemak­ke­lij­ke infor­ma­tie­stroom door elek­tro­ni­sche media te onder­mij­nen en om de mythe van de glo­bal vil­la­ge te doorbreken.

Changing Parts is een geper­so­na­li­seerd por­tret en een meta­foor voor twee ver­schil­len­de rea­li­tei­ten die naast elkaar bestaan. Een deel ver­wijst naar een geor­ga­ni­seer­de, dui­de­lijk gede­fi­ni­eer­de, bevoor­rech­te en geor­den­de rea­li­teit en het ande­re naar een rea­li­teit van wan­or­de, cha­os, oor­log en ver­nie­ti­ging. Maar deze tegen­stel­ling blijkt vol tegen­strij­dig­he­den, aan­ge­zien deze twee ruim­tes inwis­sel­baar wor­den en er in de wan­or­de ook een uit­druk­king van geboor­te en de zin­tuig­lijk­heid van het leven te zien is. Het werk is gemaakt op basis van opna­men die zijn gemaakt in het huis van Mona Hatoum in Beiroet (Libanon) en wat beeld­ma­te­ri­aal uit de docu­men­ta­tie van een live-uit­voe­ring geti­teld Under Siege (uit­ge­voerd in mei 1982 in de London Film Makers Co-op). De sound­track maakt gebruik van Bachs Cellosuite nr. 4 die over­gaat in een gelaagd spoor van gelui­den, druk­ke straat­ge­lui­den en twee ver­schil­len­de lagen nieuwsberichten …

Measures of Distance is opge­bouwd uit een reeks kor­re­li­ge stills van Hatoums moe­der in de dou­che van het ouder­lijk huis in Beiroet, in extre­me clo­se-up. De afbeel­din­gen zijn bedekt met een maas­werk van Arabisch schrift, zoals een gor­dijn of een slui­er, die de brie­ven van haar moe­der uit Beiroet aan Hatoum in Londen voor­stel­len. Op de sound­track is een gea­ni­meerd gesprek tus­sen Hatoum en haar moe­der te horen, waar­op Hatoums stem een ver­ta­ling van de brie­ven in het Engels voor­leest. De video gaat over Hatoums schei­ding van haar Palestijnse fami­lie en in het bij­zon­der over de rela­tie met haar moe­der. Het per­soon­lij­ke en poli­tie­ke zijn onlos­ma­ke­lijk met elkaar ver­bon­den in een ver­haal dat iden­ti­teit en sek­su­a­li­teit ver­kent tegen een ach­ter­grond van trau­ma­ti­sche soci­a­le breuk, oor­log, bal­ling­schap en ontheemding.

Mona Hatoum

So Much I Want to Say

GB • 1983 • 5' • b&w • digital

Changing Parts

CA/GB • 1984 • 25' • b&w • digital

Eyes Skinned

CA/GB • 1988 • 4' • colour • digital

Measures of Distance

GB • 1988 • 16' • colour • digital