La flèche du Parthe

Mayhem © LUX

28.11
’22 20:00

20:00

Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14, Gent

Tickets

€8 / €5 (reductie) Bestel

RESERVEER door hierboven op ‘Bestel’ te klikken

Als onderdeel van ons najaar in het teken van film & taal, presenteert Art Cinema OFFoff het programma ‘La flèche du Parthe’ in samenwerking met uitgeverij het balanseer, die sinds 2007 (taal)vernieuwende literatuur, essayistiek, kunstenaarspublicaties en muziek uitgeeft.

 

De avond is opgebouwd rond de film La flèche (2021) van Vincent Geyskens en Jan Op de Beeck¹. Deze film werd vorig jaar voor het eerst vertoond in het kader van Vincent Geyskens’ tentoonstelling in M Leuven. De frenetieke en geconcentreerde montage van hoofdzakelijk gevonden beeld & geluid doet motieven oprispen van de gefascineerd-versteende blik, tragedie, kolder en spektakel, de schaduw van het Antieke, vrucht en pose, het vochtige en het droge, oeroude weemoed en steeds verse kietelingen.

Als eerste film in dit programma tonen we Mayhem (Abigail Child, 1987), deel zes van Is This What You Were Born For?, een zevendelige reeks die onze intieme gesitueerdheid intens verdraaiend bevraagt. “I used the film as an opportunity to explore noir lighting and to reshoot noir from a feminist, anarchist position. I had multiple heroines, impossible plots, and organized the “scenario” around the sound tracks from Mexican cable television soap operas, abetted with recordings of my own and, ultimately, a session with four downtown musicians: Shelley Hirsch, Christian Marclay, Charles Noyes, and Zeena Parkins. The work explored the film gaze, then the obsessive subject of theorists, pushing at the boundaries or contradictions of the contemporary discussion” (Child, 2005).

Vervolgens leest Veva Leye² vleeskersen/noordkrieken, poëzie die ze schreef bij La flèche. Het stompzinnige en geheimzinnige, zompigheid en kritiek worden innig vervlochten in een spel met de onpersoonlijke taal die tegelijk op eenieder een singuliere inslag heeft.

Na La flèche volgt Bassae (Jean-Daniel Pollet, 1964). Na Méditerranée (1963) – twee jaar geleden nog vertoond door OFFoff – keerde Pollet terug naar het Middellands Zeegebied, naar eigen zeggen geobsedeerd door de Griekse archeologische site Bassae, rond een Dorische tempel. De tekst van de stem in Bassae (1964) werd deze keer niet door Philippe Sollers maar door Alexandre Astruc geschreven. Ook hier articuleert geschiedenis zich in haar mythische, poëtische dimensie, niet zozeer getoond en verteld maar geëvoceerd en tastbaar gemaakt, een drukkende zwaarte die blijft verdwijnen.

Het programma sluit af met Ein Tag im Leben der Endverbraucher (1993), waarvoor Harun Farocki putte uit drie decennia reclamefilms. Farocki neemt de scenario’s en vooral de concrete beelden serieus die zich in de ogenschijnlijke maar constitutieve marge van het aangeprezen product afspelen. Hij traceert het spel van verdichting en verschuiving dat de ideologie van het burgerlijke leven doet oprijzen, articuleert het weefsel van de droom die het (consumenten)leven is.

 

In samenwerking met uitgeverij het balanseer

In aanwezigheid van Vincent Geyskens, Jan Op de Beeck en Veva Leye

 

¹Motril, vrucht en pose (beeldcollages Vincent Geyskens en tekst Jan Op de Beeck, het balanseer, 2012); Op stijgend vocht (poëzie Vincent Geyskens, met beeld van Jan Op de Beeck, het balanseer, 2015); Het geslacht van de paling (Vincent Geyskens, het balanseer, 2021).

²HAP AX LE GO ME NON (Veva Leye, het balanseer, 2018).

Op Sabzian vind je een gesprek met Abigail Child in een vertaling door Veva Leye & Jan Op de Beeck, alsook een tekst van Jan Op de Beeck over Mayhem.

 

Bassae © La Traverse
A Day in the Life of a Consumer © Harun Farocki, 1993
A Day in the Life of a Consumer © Harun Farocki, 1993

Abigail Child

Mayhem – Is This What You Were Born For? (Part 6)

US • 1987 • 17' • z/w • 16mm

Veva Leye

vleeskersen/noordkrieken

Performance

Vincent Geyskens & Jan Op de Beeck

La flèche

BE • 2021 • 10' • kleur • digitaal

Jean-Daniel Pollet

Bassae

FR • 1964 • 9' • kleur • digitaal • en ond

Harun Farocki

Ein Tag im Leben der Endverbraucher

DE • 1993 • 44' • kleur • digitaal • en ond