Deze website maakt gebruik van Cookies.

Drieluik Manon de Boer (1)

14.03’22
Avond1 lead Md B Dissonant a 1

In de films van Manon de Boer vor­men per­soon­lij­ke ver­tel­lin­gen en muzi­ka­le inter­pre­ta­ties zowel onder­werp als metho­de. Ze onder­zoekt op indrin­gen­de wij­ze de wis­sel­wer­king tus­sen beeld en geluid en wij­zigt sub­tiel onze klas­sie­ke waar­ne­ming van film. Zo stelt ze de macht van beel­den in vraag en hun aan­spraak op waar­heid. Haar films, die in wezen ook steeds een soort por­tret­films zijn, tonen veel­al acteurs en actri­ces, musi­ci, dan­sers of intel­lec­tu­e­len. De per­so­na­ges krij­gen gelei­de­lijk een defi­ni­tie­ve vorm naar­ma­te hun her­in­ne­rin­gen zich ont­vou­wen en zelfs het vol­le­dig gevorm­de beeld ver­bergt min­stens zoveel als het onthult.

In Presto, Perfect Sound speelt com­po­nist en vio­list George van Dam, die mee instond voor alle muziek in dit pro­gram­ma, Béla Bartoks gelijk­na­mi­ge sona­te voor solo­vi­ool. Uit zes film­op­na­mes knip­te en plak­te van Dam de per­fec­te’ sound­track, een cou­ran­te muziek­prak­tijk, maar de Boer syn­chro­ni­seer­de die ver­vol­gens met de ver­schil­len­de bij­be­ho­ren­de beel­den. We zien klei­ne spron­gen in het beeld, maar horen ze niet.

De tra­di­ti­o­ne­le domi­nan­tie van beeld over geluid wordt ook omge­keerd in Dissonant waar­in dan­se­res Cynthia Loemij impro­vi­seert op drie sona­tes voor solo­vi­ool van Eugène Ysaÿe – een stuk dat voor haar leven­di­ge her­in­ne­rin­gen met zich mee­draagt. De Boer her­laadt drie keer de came­ra nadat de 16mm-spoel is afge­lo­pen, ter­wijl dans en geluid door­gaan. Een zwart scherm daagt de toe­schou­wer in die kor­te tus­sen­tijd uit om net zoals de dan­se­res de lege ruim­te zelf in te vul­len of het beeld zelf te pro­jec­te­ren. Dissonant is net zozeer als Presto een por­tret van een kun­ste­naar tij­dens een moment van vol­le­di­ge cre­a­tie­ve con­cen­tra­tie, bij­na out of sync’ met de wereld rond­om zich.

In Attica weer­spie­gelt de lang­za­me draai­be­we­ging van de came­ra de des­o­ri­ën­te­ren­de cir­kel­struc­tuur van de gelijk­na­mi­ge com­po­si­tie uit 1972 van de Amerikaanse com­po­nist Frederic Rzewski. Net als Coming Together’, dat de film opent, is deze com­po­si­tie geschre­ven naar aan­lei­ding van revol­tes in de New Yorkse staats­ge­van­ge­nis Attica, meer bepaald de vrij­la­ting van een van de gevangenen.

Sylvia Kristel – Parijs en Resonating Surfaces zijn twee por­tret­films waar­in niet enkel een ster­ke’ vrouw cen­traal staat, res­pec­tie­ve­lijk de Nederlandse actri­ce Sylvia Kristel en de Braziliaanse psy­cho­a­na­ly­ti­ca Suely Rolnik, maar tege­lijk ook hun ste­den, intel­lec­tu­e­le mili­eus en levens­hou­ding. We horen hun stem enkel wan­neer ze zelf uit het beeld ver­dwij­nen of omge­keerd. Nooit komt het tot een exac­te con­ver­gen­tie van hun beel­te­nis en ver­haal. Op het eer­ste gezicht lij­ken de super 8‑beelden van Parijs opge­no­men te zijn in de peri­o­de waar­over Kristel spreekt in twee ses­sies die met een tus­sen­tijd van een jaar plaats­von­den en waar­van de Boer de meest recen­te en minst gede­tail­leer­de eerst plaatst. Bepaalde incon­sis­ten­ties in het opha­len van her­in­ne­rin­gen komen aan het licht. Voor De Boer zijn de ver­schui­vin­gen en ver­an­de­rin­gen die bij her­ha­lin­gen optre­den het veel­zeg­gendst, of ze nu met een muziek­stuk werkt of een per­soon­lijk verhaal.

• In aan­we­zig­heid van Manon de Boer

• Het pro­gram­ma bestaat uit twee delen met een pau­ze na de der­de film.

• Uitzonderlijk wor­den alle films uit de selec­tie ver­toond op de ori­gi­ne­le dra­ger waar­op ze zijn afge­werkt! Een unie­ke kans dus om enke­le van de Boers 16mm- en 35mm-films op pel­li­cu­le te zien.

• Dit is de eer­ste van drie avon­den die OFFoff wijdt aan de films van Manon de Boer naar aan­lei­ding van de ten­toon­stel­ling Blindsight – Manon de Boer in dia­loog met Latifa Laâbissi en Laszlo Umbreit’ in Museum Dhondt-Dhaenens (13 febru­a­ri – 22 mei) te Deurle. De ande­re avon­den vin­den plaats op maan­dag 11 april en zon­dag 15 mei.

• De drie filmprogramma’s zijn gra­tis op ver­toon van een tic­ket van de ten­toon­stel­ling. Omgekeerd kan u met een film­tic­ket gra­tis de ten­toon­stel­ling bezoeken.

Manon de Boer

Presto, Perfect Sound

GB • 2006 • 6' • colour • 35mm

Dissonant

BE • 2010 • 11' • colour • 16mm

Sylvia Kristel - Paris

BE • 2003 • 39' • colour • digital

Attica

BE • 2008 • 10' • b&w • 16mm

Resonating Surfaces

BE • 2005 • 39' • colour • digital