Deze website maakt gebruik van Cookies.

De anatomie van de performance: Piotr Tolmachov

29.11’12
327
Piotr Tolmachov
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

Piotr Tolmachov brengt in OFFoff zijn werk Collapsing Radioforce Mantras. Deze klank- en video­per­for­man­ce onder­zoekt de hyp­no­ti­sche wer­king van ver­schil­len­de stem­men van mili­tai­re pilo­ten die van­uit hun gevechts­vlieg­tui­gen met elkaar com­mu­ni­ce­ren. Hierbij gebruikt de kun­ste­naar ori­gi­ne­le klank­re­gi­stra­ties die zijn broer Sergei eind de jaren tach­tig heeft opge­no­men tij­dens zijn leger­dienst voor de USSR Air Defence Forces. Hij had toen de opdracht de radio­com­mu­ni­ca­tie te beluis­te­ren en te decoderen.

Collapsing Radioforce Mantras bestaat uit 11 selec­ties van de stem­op­na­men. Piotr schrijft over de stem­op­na­men: It is real­ly dif­fi­cult to cate­go­ri­ze the way the­se peo­p­le com­mu­ni­ca­te: it is not a regu­lar talk, it is not sin­ging, it is not poe­try rea­ding, nor is it rap­ping. They belon­ged to a voi­ce sub­cul­tu­re” that was never expo­sed to the public, hen­ce aban­do­ned, for­got­ten, unknown. They repeat their call signs, enco­ded coo­r­di­na­tes, mes­sa­ges over and over again on a dai­ly basis through years, so the­se beco­me so polis­hed so fluid so musi­cal so rhythmi­cally accen­tu­a­ted and so hyp­no­tic that you can call it their dai­ly man­tras.” Naast de stem­men maakt hij gebruik van radio­ruis en stoor­ele­men­ten op de klank­ta­pes die hij ver­der heeft bewerkt met een synthesizer.

De klank­per­for­man­ce wordt bege­leid door een bij­zon­de­re video­film die is opge­bouwd uit frag­men­ten van kos­mi­sche en sci­en­ce fic­ti­on-films van de jaren twin­tig tot de jaren tach­tig, die de geschie­de­nis van de Sovjetunie samen­vat­ten in der­tig minuten.

Piotr Tolmachov (°1974) is een expe­ri­men­te­le klank- en videoar­tist van Russische ori­gi­ne, die al jaren woont en werkt in Antwerpen. Hij ver­kent het medi­um door ver­schil­len­de pro­ces­sen, con­cep­ten en the­o­rie­ën die niet recht­streeks gekop­peld zijn aan geluid, toe te pas­sen op klan­ken. In de prak­tijk brengt hij com­plexe pro­ces­sen in beeld door tij­de­lij­ke geluids­struc­tu­ren te cre­ë­ren via een algo­rit­mi­sche en kine­ti­sche aan­pak. In Antwerpen is hij bezig met ver­schil­len­de geluids- en muziek­pro­jec­ten en ‑idee­ën: hij schrijft er muziek en sounds­ca­pes voor films, dans, the­a­ter en geluidsinstallaties.

Tolmachov is in het bij­zon­der geïn­te­res­seerd in res­tora­tie, modi­fi­ca­tie en midi­fi­ca­tie van oude, ana­lo­ge Sovjetsynthesizers, die hij pro­beert te beheer­sen om te komen tot kine­ti­sche geluids­vel­den vol elek­tri­ci­teit. Als kun­ste­naar trad hij op in ver­schil­len­de inter­na­ti­o­na­le geluids­kunst­fes­ti­vals. Zijn wer­ken wor­den getoond op film- en media­kunst­fes­ti­vals, in musea en tij­dens con­fe­ren­ties in bin­nen- en buitenland.

Meer info: www​.behan​ce​.net/​p​i​o​t​r​t​o​l​m​achov en pio​tr​-tol​ma​chov​.com.

Piotr Tolmachov

Collapsing Radioforce Mantras

Performance