Bloodlines: Still/moving images
’22
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’22
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Fotohistorica en kunstcritica Sofie Crabbé stelde een avondprogramma samen op het snijvlak tussen film en fotografie. Ze brengt audiovisueel werk samen van fotografen/filmmakers die vanuit een persoonlijk verhaal thema’s als familie, intimiteit en ouder-kind/kind-ouder relaties hebben verkend.
Welkom in het leven, lieve kleine is een zelfportret, familieportret en journalistiek portret. Ed van der Elsken brengt er het leven met zijn toenmalige vrouw Gerda van der Veen en hun dochtertje Tinelou onverbloemd in beeld: van de zwangerschap van Gerda en de Nieuwmarktbuurt, een typisch Amsterdamse volksbuurt waar ze woonden, tot de geboorte van hun zoon Daan Dorus. In tegenstelling tot veel collega’s cijfert Ed van der Elsken zich niet weg. Hij legt nadrukkelijk contact met de mensen voor zijn camera en laat zichzelf zien, begeleid door kleurrijk, zelf gesproken commentaar.
In Shades of Time brengt Annelies Štrba de intimiteit van haar privéleven in het ouderlijk huis in Melide, een gemeente in Zwitserland, in beeld. Aan de hand van archiefmateriaal en zelfgemaakte foto’s covert ze het dagelijkse leven, belangrijke gebeurtenissen en vertrouwde rituelen van vier generaties: haar moeder en tantes, zichzelf als kind met haar zussen, haar echtgenoot, dochters, zoon en kleinzoon. Deze familiebeelden combineert Štrba met foto’s van plaatsen die iets betekenen voor de mensen van wie ze houdt zoals Brontë Country, de pastorie van het dorpje Haworth in Yorkshire en de heidevelden van Wuthering Heights. Štrba is ook gefascineerd door plaatsen van catastrofe en lijden, waar de geschiedenis voelbaar aanwezig is, zoals Kobe, Hiroshima, Auschwitz, Birkenau en Tsjernobyl.
Bittersweet richt zich op het intieme gezinsleven, met name de relatie tussen Sohrab Hura’s moeder die aan acute paranoïde schizofrenie lijdt en haar hond Elsa. Wat voor de Indische Magnumfotograaf begon als een manier om aan zijn gezinssituatie te ontsnappen, veranderde in een methode om de realiteiten thuis onder ogen te zien. Gefotografeerd en gefilmd over een periode van tien jaar is Bittersweet een zoektocht naar betekenis en afsluiting waarbij Hura de banaliteiten van het dagelijkse leven thuis in vraag stelt en ontdekt.
Met het lied Our Life is Full of Sunshine wilde de Chinese overheid in de jaren ’80 de eenkindpolitiek introduceren bij de Chinese bevolking, als oplossing voor de overpopulatie. Cato Van Rijckeghem heeft een jongere zus die als baby uit China is geadopteerd als gevolg van de eenkindpolitiek. Haar werk Our Life is Full of Sunshine werpt een blik op het gedeelde verhaal van jonge Chinese vrouwen die zijn geboren in een land met een eenkindpolitiek. De cultuurspecifieke voorkeur voor een zoon vormde een uitdagende situatie voor de minder gewenste dochters. Via verschillende media (fotografie, sound, tekst) legt ze de maatschappelijke gevolgen van dit beleid treffend vast. In het kader van dit avondprogramma bereidt ze een projectie van beeldmateriaal voor die voor het eerst te zien zal zijn in Art Cinema OFFoff!
In Magic, a portrait of Joris brengt Chloë Delanghe videomateriaal samen dat in verschillende periodes gefilmd is door haar vader en door haarzelf. Vaak afgespeelde opnames op VHS-videobanden gemaakt door haar vader vermengt ze met 8mm-beelden die ze relatief recent zelf filmde. Onderwerp is haar broer Joris. Met haar vader deelt ze het verlangen om Joris te observeren en tegelijkertijd vast te leggen op beeld. Door beelden van vroeger en nu met elkaar te verbinden ontstaat een nieuw narratief van herinneren.
Don’t Get Too Comfortable is een aangrijpende, diepmenselijke film over intergenerationele trauma’s, migratie en het vinden van een thuis, aan de hand van een persoonlijke brief die Shaima Al-Tamimi richt aan haar overleden grootvader. De film combineert archiefbeelden, videomateriaal, tekst en animatie, en vestigt de aandacht op een collectief gevoel van staatloosheid van Jemenitische (en niet-Jemenitische) migranten.
Shades of Time en Our Life is Full of Sunshine worden als drievoudige projectie getoond.
In aanwezigheid van Chloë Delanghe en Cato Van Rijckeghem
Inleiding: Sofie Crabbé
Op haar website vind je extra beeldmateriaal bij het programma.