VAF Wildcards Filmlab: KASK meets LUCA
’24
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’24
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Elk jaar reikt het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) Wildcards uit aan afstuderende filmmakers. In de categorie Filmlab, die het meer experimentele werk vertegenwoordigt, werden veertien films voorgelegd. De jury – dit jaar bestaand uit Ruben Demasure, Sofie Verdoodt en Lázara Rosell Albear – kende de prijs toe aan Le tarantole dormono sotto le pietre van Giada Cicchetti, maar oordeelde tegelijk dat de nieuwe lichting in de breedte met sterk en bijzonder werk uit de hoek komt.
Art Cinema OFFoff presenteert een persoonlijke selectie van de afstudeerfilms Filmlab, afkomstig van KASK School of Arts Gent en LUCA School of Arts Brussel. Maak kennis met een nieuwe generatie die het experiment opzoekt.
In aanwezigheid van alle filmmakers: Loes Vanneste (KASK), Sirine Jendoubi (LUCA), Arnaud Casier (LUCA) en Max Ferguson (LUCA). Giada Cicchetti (KASK) vervoegt ons online vanuit Italië.
Loes Vanneste
Between Places
Ergens in de diepte van de ruimte dwarrelen de gedachten en herinneringen van wat ooit was. Daar is het paleis der stof, dat bewoond wordt door een transparant beest dat alle deeltjes stof herschikt, verschuift en verorbert. “Waar ben ik?” klinkt er in de open ruimte. In een koortsdroom neemt het beest een slapende vrouw mee door de ruimtes van het paleis en laat haar ‘als door een donkere spiegel’ of door het donkere stof op een imperfecte, obscure manier naar de wereld kijken.
“We always used to call it dirt, blind to this whole universe. Only now do we realize how privileged dust mites actually are. They live in palaces of amazing beauty and it has never once crossed their minds to vanish into a cloud of dust.” – Josef Haslinger & Klaus Pichler (Dust, 2015)
Sirine Jendoubi
To my future child,
Beschrijf ik de wereld enkel als iets lichts en veilig?
Of doen we een poging –
Opnieuw.
Beschrijf ik de wereld als iets licht?
Beschrijf ik de wereld als iets veilig?
Of ga ik een poging doen om eerlijker te zijn?
Durven wij eerlijk zijn?
En waar starten we dan?
Aan mijn toekomstig kind,
Giada Cicchetti
Le tarantole dormono sotto le pietre
Tarantulas Sleep Under the Stones is geïnspireerd op een ritueel dat in de Middeleeuwen in Zuid-Italië ontstond: tarantismo. Een traditionele, magisch-religieuze praktijk voor de genezing van mensen, voornamelijk vrouwen, die last hadden van krampachtige bewegingen die worden toegeschreven aan de beet van een vogelspin. De maker filmt haar moeder en verweeft een dialoog tussen verschillende generaties over moederschap, dochterschap en vrouwelijkheid. Tegelijk speurt ze in Zuid-Italië naar sporen van het oude ritueel en de sporen ervan tot op vandaag.
Arnaud Casier
La Mer
Bij flikkerend kaarslicht creëert La Mer een vlechtwerk van herinneringen waarbij de grenzen tussen heden en verleden vervagen. Vanuit een etherische familiedynamiek dansen en vervloeien emoties als een weerspiegeling van de vergankelijke aard van de tijd zelf. Als de kaarsen doven, verdwijnen ook onze herinneringen en blijven we achter met een indringende gedachte aan de vluchtige momenten van het leven.
Max Ferguson
You Are the Truck and I Am the Deer
Geboren uit een persoonlijke ervaring en een poëtische tekst geschreven door de kunstenaar, duikt de film in de gevoelens van verlies, hulpeloosheid en overweldiging tijdens het proces van het accepteren van de pijn die anderen hebben toegebracht. Deze emotionele wonden worden visueel vertaald in een fysieke en pulserende aanwezigheid die een donker en verontrustend beeld van vrouwelijkheid vertegenwoordigt.