Kunstenaar, filmmaker en curator Joost Rekveld verzamelde de afgelopen jaren een grote hoeveelheid analoge computers, oscilloscopen en andere apparaten die vaak van militaire afkomst bleken. Hij gebruikte ze voor Mechanisms Common to Disparate Phenomena #59, een abstracte sciencefictionfilm, en tegelijkertijd zijn meest narratieve werk tot nu toe.
Joost Rekveld is een kunstenaar en onderzoeker die zich afvraagt wat mensen kunnen leren van een dialoog met de machines die ze gebouwd hebben. In een vorm van media-archeologie exploreert hij verschillende manieren om zich materieel te verhouden met apparaten uit vergeten uithoeken van de geschiedenis van wetenschap en technologie. De resultaten hiervan nemen vaak de vorm aan van abstracte films die werken als een ooggetuigenverslag van nog onbekende gebieden. In hun zintuigelijkheid zijn ze een poging om tot een intiem begrip van onze technologische wereld te komen.
Voorafgaand aan deze Belgische première is de film onder meer vertoond in competitie op het Ann Arbor filmfestival, Light Matter Film Festival in New York en in Anthology Film Archives tijdens het Prismatic Ground filmfestival.
De film is het artistieke resultaat van het doctoraal onderzoeksproject “Dialogues with Machines” dat Rekveld momenteel afrondt aan KASK en S:PAM in Gent onder promotorschap van Edwin Carels en Christel Stalpaert.
Gevolgd door een gesprek met Joost Rekveld over zijn praktijk en de nieuwe film
Lees hier Dana Linssens artikel over de film in De Filmkrant