Te Gast: Gautam Valluri
’24
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’24
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Gautam Valluri is een kunstenaar die met film werkt. Zijn werk verkent de relatie tussen architecturale ruimtes en persoonlijke geschiedenissen via de materialiteit van celluloid. Hij heeft een master in experimentele film van Kingston University in Londen en Université Paris VIII.
Zijn werk is vertoond bij ICA London, L’Âge d’Or in Brussel, CCCB (Xcèntric) in Barcelona, European Media Arts Festival (EMAF), Festival des cinémas différents et expérimentaux de Paris (FCDEP), Fracto Berlin, Braquage in Paris (La Lumière Collective), Lightfield Film Festival in San Francisco, S8 Mostra de Cinema Periférico in A Coruña en Alchemy Film and Moving Image Festival in Hawick, naast andere internationale festivals en plekken. Hij was een resident in het atelier van Light Cone.
Gautam Valluri woont en werkt in Paris waar hij lid is van het artist-run filmlab L’Abominable/Navire Argo. Hij brengt zijn eigen 16mm-kopijen mee.
“One of the most exciting new voices in analog cinema” – Chicago Film Society
In samenwerking met LUCA School of Arts Gent – Atelier Mixed Media
Gautam Valluri
Buried in Light
Ergens in de bossen van het onderbewuste reist een slaapwandelaar door de overblijfselen van een verloren stad. De mensen en dieren zijn hier een deel van de architectuur geworden; de fijnere details daarvan worden onthuld door het bewegende licht van de zon. Echo’s van een mogelijk verleden hoor je in alle hoeken. Vandaag is deze plaats een archeologische site verloren in het niemandsland tussen droom en herinnering.
Gautam Valluri
Midnight Orange
Deze op de begraafplaats van de familie Paigah in Haiderabad gedraaide film vertelt over de traditie van het architecturaal aftroeven van voorouders: tot in de dood. Midnight Orange laveert daarbij tussen herrie en stilte, flikkerende beelden en rust. Een film over onvoltooide crescendo’s, verijdelde hoop en ongecontroleerde escalaties aan de hand van ontspoorde architectuur.
Gautam Valluri
Durbaar
Een moodboard voor het Deccan Sultanaat van Zuid-India. Een tapijt van beelden neemt ons mee langs weelderige kroonluchters van het hof van de laatste Nizam van Haiderabad tot de verluchte memoires van Babur, de stichter van de Mughal-dynastie. Een onderstroom van verdwijnende sonische crescendo’s herinnert aan een vergane grandeur. De film is een ode aan het verfijnde en majestueuze door mijmering en voyeurisme.
Gautam Valluri
ul-Umra
In 1887 liet de edelman Viqar-ul-Umra in Haiderabad een moskee bouwen op basis van zijn herinneringen aan de Moorse moskeeën die hij zag op een reis in Andalusië. De film is een poging om ul-Umra’s moskee te herinneren door middel van beweging en verstilling, beelden en de afwezigheid ervan.
Gautam Valluri
Night Scene Charminar
Een slaapwandeling door de nachtelijke bazaars van het oude Haiderabad.
Gautam Valluri
The Noble Mansion
Een verkenning van de dissonantie tussen Engelstaligen en ongeletterden in het India van Indira Gandhi aan de hand van beelden uit het nu verdwenen Illustrated Weekly of India en echo’s van de eerste tv-reclames in het land.