Vier motieven vormen dit visuele gedicht van lichamelijk verlangen: een naakte vrouw klampt zich vast aan haar motorfiets, het landschap raast voorbij, de motor trilt. Geometrische vormen barsten los op het scherm.
Impatience bestaat, luidens een inleidende titelkaart, uit vier beeldenreeksen: de motorfiets, de vrouw, de bergen en abstracte blokken. Op basis van deze bouwstenen heeft Dekeukeleire zijn film geconstrueerd volgens zeer strikte parameters. Het ritme wordt aangegeven door een mathematische verdeling van de speeltijd in temporele segmenten waarin de vier elementen elkaar opvolgen in iedere mogelijke combinatie, zonder dat hier een melodische lijn of dramatische opbouw aan ten grondslag ligt. Behalve een onderzoek naar de opeenvolging van beelden in de tijd is de film ook een studie met betrekking tot beeldgrootte en inhoud van beelden: centraal in Impatience staan close-ups en gefragmenteerde beelden, die het getoonde van zijn werkelijkheidsgehalte beroven en het een meer abstracte functie verlenen. Dit werk is dan ook een van de films die, wars van iedere emotionele of esthetische verleidingskracht, het puur fundamentele onderzoek het verst tegemoet is gekomen. (Avila)
“In mijn nieuwe film ben ik uitgegaan van de opvatting dat het beeld op zichzelf niets betekent, cinematografisch beschouwd, maar dat de geringste eenheid voor het begrijpen een korte opeenvolging van beelden is: hetzij van hetzelfde beeld onder verschillende vormen, andersom gezet bijvoorbeeld, of uit een lichtelijk verschillende gezichtshoek opgenomen, hetzij van beelden die niets met elkaar gemeen hebben. Ik meen op deze wijze de twee cinematografische ontroeringen te kunnen verenigen, dat wil zeggen te kunnen genieten van de opeenvolging der beelden zonder dat de waarde van het beeld – dat immers in lichtelijk gewijzigde vorm telkens terugkomt – voor mij verloren gaat. Het publiek zal mij waarschijnlijk een zekere eentonigheid verwijten, herhalingen, enzovoort. Het is mij om het even, omdat ik weet wat ik beoogd heb. De rest lijkt mij, voor het ogenblik, bijzaak.” — Charles Dekeukeleire
“Looking at Dekeukeleire again, Impatience is so much about the machine and female sexuality. And all of a sudden I see so many parallels to my film, although it is very different at the same time.” — Veronika Eberhart