Deze website maakt gebruik van Cookies.

Te Gast: Friedl Kubelka vom Gröller & Veronika Eberhart (II)

11.11’25
Filmstill 9is1and10isnone Veronika Eberhart 3 web

9 is 1 and 10 is none © Veronika Eberhart

Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
€ 8 / € 5 (Student) / € 1,6 (UiTPAS)

Art Cinema OFFoff is zeer ver­eerd om Friedl Kubelka vom Gröller en Veronika Eberhart te gast te heb­ben in Gent. 

Oostenrijks kun­ste­naar, muzi­kant en onder­zoe­ker Veronika Eberhart pre­sen­teert in OFFoff een twee­daags pro­gram­ma, paral­lel aan haar solo­ten­toon­stel­ling Alles pelt zich in KIOSK op Campus Bijloke (18.10 — 21.12).

Friedl Kubelka vom Gröller en Veronika Eberhart zijn te gast op maan­dag 10 novem­ber en dins­dag 11 novem­ber. Op dins­dag ver­to­nen we 9 is 1 and 10 is none (2022) van Veronika Eberhart in dia­loog met de Belgische klas­sie­ker Impatience (1928) van Charles Dekeukeleire. De the­ma’s en visu­e­le taal van deze film reso­ne­ren op een bij­zon­de­re manier met het werk van zowel Veronika als Friedl Kubelka vom Gröller.

Veronika Eberhart is een kun­ste­naar, muzi­kant en onder­zoe­ker die werkt op het snij­vlak van sculp­tuur, tekst, geluid en bewe­gend beeld. Haar prak­tijk ont­wik­kelt zich via spe­cu­la­tie­ve geba­ren en beweegt zich in de ruim­te tus­sen archief en fic­tie. Haar werk is gewor­teld in femi­nis­ti­sche en klas­sen­be­wus­te the­o­rie­ën en put uit haar ach­ter­grond in soci­o­lo­gie (Universiteit van Wenen en Kopenhagen) en beel­den­de kunst (Akademie der bil­den­den Künste Wenen). In Alles pelt zich pre­sen­teert Eberhart nieuw werk dat de gelaag­de rela­tie ont­vouwt tus­sen mate­ri­a­len zoals mas­sief hout, fineer en de machi­nes en gereed­schap­pen van het hout­be­wer­ken zelf. Onttrokken aan hun oor­spron­ke­lij­ke func­tie ver­schui­ven de getoon­de stuk­ken van gebruiks­voor­wer­pen naar auto­no­me enti­tei­ten, balan­ce­rend tus­sen object en sacra­le aanwezigheid.

Friedl Kubelka vom Gröller (geb. 1946, Londen) is een zeer invloed­rij­ke Oostenrijkse kun­ste­na­res wier veel­zij­di­ge oeu­vre con­cep­tu­e­le foto­gra­fie, expe­ri­men­te­le film, femi­nis­ti­sche kunst en Freudiaanse psy­cho­ana­ly­se omvat. Centraal in haar prak­tijk staat een voort­du­ren­de ver­ken­ning van de psy­cho­lo­gi­sche dimen­sies van por­tret­kunst, waar­in ze deze ver­schil­len­de dis­ci­pli­nes met elkaar ver­weeft. Naast haar artis­tie­ke werk is ze ook de opricht­ster van twee baan­bre­ken­de instel­lin­gen in Wenen: de School for Artistic Photography (1990) en de School for Independent Film (2006), die bei­de een cru­ci­a­le rol heb­ben gespeeld in de vor­ming van gene­ra­ties kun­ste­naars en filmmakers.


Charles Dekeukeleire

Impatience

BE • 1928 • 36' • b&w • digital

Vier motie­ven vor­men dit visu­e­le gedicht van licha­me­lijk ver­lan­gen: een naak­te vrouw klampt zich vast aan haar motor­fiets, het land­schap raast voor­bij, de motor trilt. Geometrische vor­men bar­sten los op het scherm.

Impatience bestaat, lui­dens een inlei­den­de titel­kaart, uit vier beel­den­reek­sen: de motor­fiets, de vrouw, de ber­gen en abstrac­te blok­ken. Op basis van deze bouw­ste­nen heeft Dekeukeleire zijn film gecon­stru­eerd vol­gens zeer strik­te para­me­ters. Het rit­me wordt aan­ge­ge­ven door een mathe­ma­ti­sche ver­de­ling van de speel­tijd in tem­po­re­le seg­men­ten waar­in de vier ele­men­ten elkaar opvol­gen in iede­re moge­lij­ke com­bi­na­tie, zon­der dat hier een melo­di­sche lijn of dra­ma­ti­sche opbouw aan ten grond­slag ligt. Behalve een onder­zoek naar de opeen­vol­ging van beel­den in de tijd is de film ook een stu­die met betrek­king tot beeld­groot­te en inhoud van beel­den: cen­traal in Impatience staan clo­se-ups en gefrag­men­teer­de beel­den, die het getoon­de van zijn wer­ke­lijk­heids­ge­hal­te bero­ven en het een meer abstrac­te func­tie ver­le­nen. Dit werk is dan ook een van de films die, wars van iede­re emo­ti­o­ne­le of esthe­ti­sche ver­lei­dings­kracht, het puur fun­da­men­te­le onder­zoek het verst tege­moet is geko­men. (Avila)

In mijn nieu­we film ben ik uit­ge­gaan van de opvat­ting dat het beeld op zich­zelf niets bete­kent, cine­ma­to­gra­fisch beschouwd, maar dat de gering­ste een­heid voor het begrij­pen een kor­te opeen­vol­ging van beel­den is: het­zij van het­zelf­de beeld onder ver­schil­len­de vor­men, anders­om gezet bij­voor­beeld, of uit een lich­te­lijk ver­schil­len­de gezichts­hoek opge­no­men, het­zij van beel­den die niets met elkaar gemeen heb­ben. Ik meen op deze wij­ze de twee cine­ma­to­gra­fi­sche ont­roe­rin­gen te kun­nen ver­e­ni­gen, dat wil zeg­gen te kun­nen genie­ten van de opeen­vol­ging der beel­den zon­der dat de waar­de van het beeld – dat immers in lich­te­lijk gewij­zig­de vorm tel­kens terug­komt – voor mij ver­lo­ren gaat. Het publiek zal mij waar­schijn­lijk een zeke­re een­to­nig­heid ver­wij­ten, her­ha­lin­gen, enzo­voort. Het is mij om het even, omdat ik weet wat ik beoogd heb. De rest lijkt mij, voor het ogen­blik, bij­zaak.” — Charles Dekeukeleire

Looking at Dekeukeleire again, Impatience is so much about the machi­ne and fema­le sexu­a­li­ty. And all of a sud­den I see so many paral­lels to my film, alt­hough it is very dif­fe­rent at the same time.” — Veronika Eberhart

Impatience 9

Impatience © CINEMATEK

Veronika Eberhart

9 is 1 and 10 is none

AT • 2022 • 22' • colour • digital

Twee raad­sel­ach­ti­ge ver­zen uit een hek­se­rij­hand­boek ves­ti­gen de aan­dacht op de figuur van de heks. In een ver­la­ten hout­be­wer­king­s­a­te­lier wer­ken naast draai­en­de machi­nes vier per­for­mers, allen uit queer-femi­nis­ti­sche ach­ter­gron­den, met een cho­re­o­gra­fie van geba­ren die zijn afge­leid van vroe­ge­re werk­prak­tij­ken, over­ge­le­ver­de vroeg­mo­der­ne hek­sen­po­ses en ele­men­ten van heden­daag­se dans. Scènes rond een ver­la­ten grens­post ver­wij­zen naar vroe­ge afba­ke­nin­gen en het daar­mee gepaard gaan­de ver­zet tij­dens de mid­del­eeu­wen. In haar tijd­lo­ze film 9 Is One and 10 Is None ver­wijst Veronika Eberhart naar een publi­ca­tie van Silvia Federici, Caliban and the Witch (2004), die onder­zoekt hoe het vrou­we­lijk lichaam van­af de late mid­del­eeu­wen, en nadien tij­dens de over­gang naar het kapi­ta­lis­me, werd gedis­ci­pli­neerd en vernietigd.

Filmstill 9is1and10isnone Veronika Eberhart 1 web

9 is 1 and 10 is none © Veronika Eberhart

Filmstill 9is1and10isnone Veronika Eberhart 4 web

9 is 1 and 10 is none © Veronika Eberhart

Charles Dekeukeleire

Impatience

BE • 1928 • 36' • b&w • digital

Veronika Eberhart

9 is 1 and 10 is none

AT • 2022 • 22' • colour • digital