PASSAGES brengt tijdens het eerste weekend van de Gentse Feesten drie avonden gewijd aan genre-overschrijdend experiment.
Tijdens deze tweede avond presenteert pianist Marlies Cornelis voor de allereerste keer The Untempered Pianist (f.) –een recital met eigen werk – en Nuna, een creatie van Maya Verlaak.
Schrijver Dominique De Groen leest voor uit Aardbeimaan en Fata Morgana. OFFoff besluit met een filmprogramma dat resoneert met het artistieke universum van de dichter en muzikant.
In samenwerking met uitgeverij het balanseer, Kunsthal Gent, Muziekcentrum De Bijloke en Stad Gent
___________________
POËZIE
Dominique De Groen: Aardbeimaan en Fata Morgana
PIANO
Marlies Cornelis: The Untempered Pianist (f.):
- Feminine Endings – Ruth (2025)
Een compositie voor piano, elektronica en barbiepoppen. In dit stuk speelt Marlies Cornelis eindelijk met de barbies waar ze als kind niets van moest weten. Tegelijk klinkt in het stuk het verhaal van Ruth Handler, de bedenker van Barbie, die na haar borstkankerdiagnose borstprotheses begon te fabriceren. - Mon petit lapin sonore (2025)
In deze compositie voor kalimba, live electronics en vibrator onderzoekt pianist Marlies Cornelis op speelse wijze de relatie tussen muziek, seksualiteit en genderverwachtingen.
PAUZE
Marlies Cornelis: Nuna (Maya Verlaak, 2025) voor piano en electronics
- De solo pianocompositie Nuna richt zich op de una corda, sustain- en sostenutopedalen van de piano. Het werk is geïnspireerd op Leon Theremins onderzoek uit de jaren 60 naar het gebruik van pianopedalen. In Nuna gaat de uitvoerder een dialoog aan met haar eigen pedaaltechniek. De opnames vormen de basis voor een gelaagde compositie, waarin de pianiste moet leren communiceren met haar eerder opgenomen pedaalwerk. De componist heeft een vast begin en einde gegeven, terwijl de pianiste de reis tussen deze punten vormgeeft, geleid door de spelregels van de componist.
PELLICULE
In haar videogedicht, Breath Text: Love Poem, ademt de feministische performancekunstenares VALIE EXPORT, letter per letter, “Ich liebe Dich” op een vensterglas dat tegelijk dienstdoet als scherm.
De reeks Poemfields van Stan VanDerBeek vormt een soort voorloper van onze digitale popcultuur. De Amerikaanse mediakunstpionier visualiseerde acht zelfgeschreven gedichten met behulp van een specifieke computertaal en een IBM 7094 die de code op een ponskaart omzette in beelden van 252 bij 184 pixels. Woorden komen en gaan in kinetische mozaïeken van glinsterende geometrische graphics. VanDerBeeks collagepraktijk op basis van toeval en poëzie gaat terug op zijn opleiding aan het Black Mountain College bij dichter M.C. Richards en componist John Cage. Poemfield No. 2 heeft een soundtrack van de legendarische jazzpercussionist Paul Motian, bekend van zijn samenwerkingen met Bill Evans. We vertonen de in 2017 gerestaureerde versie op 16mm-film.
De avant-gardepionier Peter Kubelka assembleert als een jager-verzamelaar gevonden beelden. Poetry and Truth is samengesteld uit steeds terugkerende, afgedankte fragmenten uit drie reclamefilms. Ze tonen acteurs vlak voor ze beginnen te spelen. Kubelka’s montage wekt een bepaald gevoel van onheil op. Verrukking slaat om in afschuw. Deze stille film eindigt met een reeks duistere beelden van een griezelig glanzende vloer en een meisje met haar pop.