Jeune cinéma!
’23
Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’23
Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Van 1965 tot 1983 bood de Franse badplaats Hyères onderdak aan het mythische Festival International du Jeune Cinéma. Volledig op basis van archiefmateriaal van toen, schetst filmmaker en programmator Yves-Marie Mahé het verhaal van deze rebelse en experimentele Côte d’Azur-tegenhanger van Cannes. Het ordeloze publiek en de filmmakers provoceerden er allebei op los. De discussies na (of tijdens) de films duurden vaak langer dan de films zelf. Maakten er hun opwachting: Chantal Akerman, Marguerite Duras, Werner Schroeter, Philippe Garrel, Leos Carax, Joris Ivens, Pierre Clémenti, Guy Gilles, Bulle Ogier, Bernadette Lafont, Sami Frey en André Delvaux, naast veel onterecht vergeten en te (her)ontdekken namen.
Eén van de opmerkelijkste films van de editie van 1969 vertonen we integraal: La Fée sanguinaire van Roland Lethem (1942), een grootheid uit de Belgische experimentele cinema. Geïnspireerd door Buñuel, Cocteau, de surrealisten en de Japanse cinema van Suzuki, Honda en Wakamatsu, maakte deze Brusselse filmmaker en schrijver samen met Noël Godin (de beroemde entarteur), Jean-Marie Buchet en Patrick Hella deel uit van de beweging van libertaire filmmakers uit de hoogdagen van Belgische cinema in de jaren 1960 en 1970.
We willen niet nostalgisch in het verleden blijven hangen. Het festival in Hyères vindt sinds 1999 een erfgenaam in het Festival des cinémas différents et expérimentaux de Paris (FCDEP), georganiseerd door het Collectif Jeune Cinéma (CJC) — een coöperatieve die in 1971 werd opgericht naar het model van The Film-Makers’ Cooperative in New York. Xavier García Bardón zetelde er tijdens de afgelopen, vijfentwintigste editie (11−15 oktober 2023) in de jury en bracht voor ons een van de bekroonde films mee: Turtleneck Phantasies van Gernot Wieland, die dit jaar ook een hoofdprijs won op het filmfestival van Oberhausen en nog tot 28 januari 2024 een solotentoonstelling heeft lopen in Argos, Brussel dat zijn filmwerk verdeelt.
Er is een korte pauze na de eerste film.
In aanwezigheid van Xavier García Bardón.
Xavier García Bardón is docent aan de ULB en ERG (École de Recherche Graphique, Brussel), onafhankelijk filmcurator en lid van het Oostendse nomadische filmplatform Monokino. Als voormalig filmcurator bij BOZAR (2004−2020) werkte hij samen met talrijke kunstenaars en instellingen. Hij heeft uitgebreid onderzoek verricht naar de geschiedenis van het Knokke EXPRMNTL filmfestival, een onderwerp waaraan hij zijn doctoraat in de filmstudies aan de Université Paris 3 Sorbonne Nouvelle heeft gewijd.
Yves-Marie Mahé
Jeune cinéma
Van 1965 tot 1983 bood Hyères, parel aan de Côte d’Azur, onderdak aan het Festival International du jeune cinéma. Een evenement dat precies op tijd kwam: de jaren 60 gaven een internationale explosie van producties te zien met het etiket ‘jong’, die een eigen omgeving nodig hadden voor verspreiding en distributie, omdat slechts een deel het bracht tot een algehele release of een vertoning op een groot festival. Het festival is grondig gedocumenteerd, van de eerste tot de laatste editie, zodat Yves-Marie Mahé dit verhaal over verloren illusies uitsluitend met behulp van archiefmateriaal kan vertellen. En wat een fresco van pracht en ellende ontvouwt zich hier. Ze komen allemaal langs, de beroemdheid en de eendagsvlieg, het ordeloze publiek, de cynische klootzakken van de pers, en de verwarde, onschuldige omstanders die zich verwonderen over al dat tumult. Bewonder het vertoon van oprechte vriendschap tussen grootmeesters, en de beledigingen die mensen naar elkaars hoofd slingeren! Geniet van de glimpjes genialiteit en drek die getoond worden! En realiseer je dat dit niet het verhaal is van één festival, maar van een hele cultuur. (Olaf Möller)
Roland Lethem
La Fée sanguinaire
A voluptuous nude fairy attacks law, order and religion by choking a nun with her cross (after first arousing her by fondling her breasts), beating a uniformed official, gouging out a boy’s eyes for threatening her with a toy gun (she licks off her bloody fingers afterwards) and, finally, methodically castrating a student because he studies law. A pan along a shelf reveals the meticulously bottled penises of Ngô Đình Diệm, Martin Luther King, Kennedy, Johnson and De Gaulle. At the end, two angels deliver her in a barrel to a new destination: the Belgian Royal Palace. The swastika that opened the film changes into Nixon. (Amos Vogel)
Van Roland Lethem verscheen in 1968 de schokkende kortfilm La Fée sanguinaire, waarin een vrolijke, exhibitionistische fee behendig en geestdriftig enkele politici van dubieus allooi ontmant. Ze bewaart haar trofeeën in formaline en gaat onverstoorbaar over op nieuwe, kleine ingrepen, eenieder die haar missie in de weg staat onder de voet lopend: een fascistoïde jochie, een non, een rijkswachter. (Anne-Françoise Lesuisse)
Gernot Wieland
Turtleneck Phantasies
Turtleneck Phantasies is a poem that comes to us in fragments. This work is dedicated to the murmuring, the illegible, the unspeakable, the sketches and doodles, fragments of childhood memories, the absurd moments. In other words, all the little forms that are so central to our relationship with the world, but are given relatively little attention. The film tells the story of a German writer who spent over 30 years in psychiatric institutions tattooing words and (mostly illegible) texts and drawings on the skin of his fellow inmates.