Elena Brys + Femke Gelas: In Time
’24
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’24
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Een programma samengesteld rond de eerste publieke vertoning van de afstudeerfilms van Elena Brys (Beeldende Kunsten) en Femke Gelas (Mixed Media) van LUCA School of Arts Gent. Met een live ambient noise soundtrack en werk van de found footage-virtuoos Peter Tscherkassky (16mm) en de Litouws-Amerikaanse herinneringsfilmer en meester-chroniqueur Jonas Mekas.
Peter Tscherkassky
Get Ready
In Sidney J. Furie’s feature film The Entity (1982), Barbara Hershey is violently attacked by a presence with no physicality. Before his masterful and playful reworking of this original footage in Outer Space (2000) and Dream Work (2002), Peter Tscherkassky already utilized it for Get Ready (1999).
From an idyllic scene at the sea, slowed down like a memory or a dream, Tscherkassky moves to a speedy car driving by night.
Elena Brys
Soft Machine
Live Soundtrack: Aaron Milliau
Found footage stream of consciousness-montage die de fragmentarische, chaotische en destructieve aard van het bewustzijn weerspiegelt. Over systemen en vatbaarheid, over perceptie en toevlucht.
“Cut word lines — Cut music lines — Smash the control images — Smash the control machine — Burn the books — Kill the priests — Kill! Kill! Kill!” (William S. Burroughs, The Soft Machine)
Jonas Mekas
Velvet Underground’s First Public Appearance
Psychiatrists Convention, January 14, 1966: Velvet Underground’s first public appearance. A dance party at Stephen Shore’s apartment follows the concert footage.
Femke Gelas
Long Distance
Wat is een thuis? Bij het ontvangen van een officiële staatsbrief uit Litouwen start een bevraging over identiteit, thuisvoelen en tijdservaring. We gaan heen en weer tussen twee plekken die je thuis noemt. In de film zoeken we met beelden naar antwoorden. Langzaamaan sijpelen tijd en herinneringen binnen in het heden en veranderen deze onze perceptie.
Peter Tscherkassky
Freeze Frame
Super 8‑to-16mm blow-up
Footage is repeatedly re-filmed – workers at a construction site, an incineration plant, industrial graveyards, an antenna-like object resembling an illegible and continually collapsing cipher. Elaborate multiple exposures render an unambiguous reading of the images impossible, let alone their integration into a fictional space. This drives Tscherkassky to a point of no return – the filmstrip stops or ‘freezes’ at the projector gate (hence the title), and burns up.
“The idea of the “frozen picture” (freeze frame) taken seriously.” (Peter Tscherkassky)
“The visual background material for Freeze Frame consists of shots taken in a “redevelopment area” in Berlin, i.e. old buildings shortly before their demolition, filmed through a loo window which repeatedly slides in front of the houses like a shutter. These pictures are set in contrast to pictures of visitors and participants at a neighborhood street festival, the kind where the city attempts to conceal itself behind a poor imitation of village charm.” (Peter Tscherkassky)