A Searching Eye – Karl Kels retrospectieve (I)
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Haystacks © Karl Kels
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Art Cinema OFFoff presenteert een volledig overzicht van het werk van de Duitse filmmaker Karl Kels – de eerste integrale retrospectieve in jaren. De maker is beide avonden aanwezig. Alle films worden op de originele drager vertoond (35mm en 16mm).
De films van Karl Kels worden gekenmerkt door gevoeligheid en terughoudenheid. Voor zijn observerend oog belichaamt elke visuele ontmoeting een oneindige reeks aan mogelijkheden; elke niet-geënsceneerde (documentaire) realiteit fungeert als een drager voor grenzeloze verbeelding en creatieve speculatie. Het is alsof Kels vertrouwt op het medium film – of, meer specifiek, op de radicale mogelijkheden van montage – om de oneindigheid van subversieve betekenissen te realiseren die in de aangetroffen realiteit onbenut blijven. Kels’ films voeren ons in veel opzichten terug naar de oorsprong van de cinema – naar de gebroeders Lumière, die gebeurtenissen registreerden en reproduceerden, en naar Georges Méliès, de tovenaar van fantasieën.
Het was Peter Kubelka, Kels’ leraar, die liet zien hoe montage niet alleen betekenis kan uitdrukken door de botsing tussen shots, maar, wanneer zorgvuldig toegepast, ook tussen individuele frames. Op het niveau van afzonderlijke frames opereert montage – een breuk in het ruimte-tijdcontinuüm – bevrijd van haar ondergeschiktheid aan het narratief. In plaats van zich heimelijk te voltrekken, maakt ze zich zichtbaar. Kels’ gebruik van montage streeft een vergelijkbare radicale ambitie na, namelijk het creëren van autonome betekenissen die zuiver voortkomen uit de filmcuts zelf. Zijn opnameproces valt terug op verschillende vormen van terughoudendheid: vaste cameraposities, minimale beweging binnen het kader, geen opgelegd geluid en vaak geen afleiding door kleur. De vastgelegde beelden krijgen een archivalische kwaliteit zonder noodzakelijk gewichtig te zijn – Condensation Trail en Starlings vormen uitzonderingen op de regel. In de vroege kortfilms zijn dergelijke opnames ritmisch geordend. Ze vallen terug op het compositorische principe van herhaling met variatie. Kels creëert visuele illusies – deze zijn altijd belangrijk voor hem, maar de aard ervan is uitgesproken plastisch en evident, absurd en geestig, in schril contrast met hun reactionaire inzet binnen de narratieve cinema.
Toch zou het verkeerd zijn Kels’ films in louter formele termen te karakteriseren. Een menselijke betrokkenheid vormt het kloppend hart van Kels’ cinema, of het nu gaat om de beschonken bewoners van de Bowery of jegens de dieren in de zoo. De dierenfilms zijn sterk gericht op het bestuderen van gedragspatronen. Naarmate zijn filmpraktijk zich verder ontwikkelde, liet Kels zich minder strikt leiden door visuele aantrekkingskracht. Het effect van montage opent een ambigue ruimte, waarin het een middel wordt om uiteenlopende tijdlijnen te verenigen met minimale variaties in ruimte. Deze subtiele, ingehouden variaties vereisen intense aandacht van de toeschouwer. Al wie zelfgenoegzaam denkt het blikveld volledig doorgrond te hebben, loopt de charmes van de films mis. Filmische tijd kan zowel reële tijd als een pure constructie zijn. Een van de grote beloningen en uitdagingen van Kels’ films is te ontdekken wanneer het om het ene of het andere gaat. Het is voor iedereen zichtbaar, zolang je maar goed genoeg kijkt. (Arindam Sen)
→ In aanwezigheid van Karl Kels
→ De avond bestaat uit twee delen. Er is een pauze tussen het eerste (55′) en tweede programma (65′), dat bestaat uit Sidewalk en Hippopotamuses.
→ Programma en inleiding door Arindam Sen, filmcurator en criticus
Karl Kels
Haystacks
Een filmdans van hooibergen op het platteland.
Haystacks © Karl Kels
Karl Kels
Condensation Trail
De sporen van een vliegtuig en een vogel kruisen elkaar in de lucht. De filmemulsie is deels afgeschraapt. Een hoogdravend drama van verdwijnende beelden.
Condensation Trail © Karl Kels
Karl Kels
Sluice
Terwijl water door een sluisdeur stroomt, wekken de onderscheiden frames ritmische bewegingen op.
Sluice © Karl Kels
Karl Kels
Rhinoceroses
Een voorproefje van wat komen gaat. De gracieuze bewegingen van een neushoorn in een dierentuin transformeren in een razernij van burleske actie dankzij de montage die schijnbaar de eenheid van tijd en ruimte bewaart, terwijl ze in wezen verschillend is. Muybridge’s Animal Locomotion op zijn kop gezet.
Rhinoceroses © Karl Kels
Karl Kels
Little Eddy
Een screentest. Een mugshot van een ietwat slaperige Eddy, die nonchalant in de camera kijkt. Een losse houding zonder spanning, misschien verraadt een uitwisseling van blikken enige vermoeidheid.
Little Eddy © Karl Kels
Karl Kels
Starlings
Een zwerm spreeuwen vormt verbluffende configuraties in de lucht met de maansikkel op de achtergrond. De prominent aanwezige filmkorrel als gevolg van herhaaldelijk herprinten van de film zorgt voor een unieke textuur.
Starlings © Karl Kels
Karl Kels
Barber Shop
Een jonge zwarte vrouw laat een hanenkam knippen en vertrekt. Kels’ camera blijft hangen bij de details van de winkel, een vluchtige weerspiegeling van de filmmaker in een glanzend koperen oppervlak.
Karl Kels
Oven
Een index van bewegingen, gebaren en details in de bediening van een oven.
Karl Kels
Prince Hotel
De film, een fragment uit het leven in de marge, verschuift geleidelijk van afstandelijke observatie naar close-ups, met daartussen verschillende niveau’s van nabijheid tot de zwervers in de buurt van het Prince Hotel in New York.
Prince Hotel © Karl Kels
Karl Kels
Sidewalk
49 shots in gedempt zwart-wit van een trottoir in New York City, samen een half uur, zonder aanspraak op chronologie. Een reeks observaties samengevoegd tot een algehele indruk van een plek.
Sidewalk © Karl Kels
Karl Kels
Hippopotamuses
Over een periode van tweeënhalf jaar documenteert de film de bewegingen en het gedrag van de nijlpaarden in hun enclave in de dierentuin Schönbrunn in Wenen. In de loop van de film leren we de dieren kennen en de logica achter hun gedrag begrijpen. Maar we kijken niet naar een documentaire — we bevinden ons in een uiterst complex spel van associaties tussen beelden dat narratieve betekenis genereert, los van het opgenomen materiaal.
Hippopotamuses © Karl Kels