Tijdens het eerste weekend van juli vindt de derde editie van het gratis festival Psycho Jazz plaats in Museum Dr. Guislain. Filmmaker en kunstenaar Dany Deprez brengt er samen met fotograaf en beeldend kunstenaar Faber Mahieu de film performance Mexican Dog. Ze maken gebruik van een zevental analoge projectoren en andere optische toebehoren. Imre De Cauter (cello) en Matthias Dewilde (Fender Rhodes) zorgen voor de muzikale live improvisatie. De twee muzikanten vormen samen het Gentse duo Matterhorn Well.
De ‘Mexican Dog’ is een vreemd geluidsfenomeen dat vooral ’s nachts kan optreden wanneer radiostations op dezelfde frequentie, maar in verschillende delen van de wereld, elkaar beginnen te storen. Het horen van dit pulserend gehuil of verre geblaf op een oude lampenradio was een bezwerende ervaring. De vraag groeide: is dit in beelden te vertalen? Het gebruik van archiefmateriaal lag voor de hand. Beelden worden zonder dwingende narrativiteit gecombineerd. Ze roepen persoonlijke herinneringen op en tegelijk een onsamenhangend gevoel van ongemak. De gekozen fragmenten zijn leesbaar en historisch waardevol, maar worden door de interferentie van de overlappende beelden abstracte en poëtische composities. Zo schilderde de post-impressionist Pierre Bonnard op een lange rol doek en maakte hij pas later met een passe-partout een uitsnede om in te lijsten. Tijdens restauraties bleek dat de beelden zich over de randen uitstrekten. We leven in een wereld waarin we de dingen niet meteen kunnen aanwijzen zoals ze zijn.