Nacht van de Experimentele Film 2018
21.04
’18

21.04
’18
Art Cinema OFFoff, presenteert i.s.m. Kunstencentrum Vooruit: Nacht van de Experimentele Film 2018
De vijfde Nacht van de Experimentele Film koketteert zonder gêne met de Romantiek. De grote gevoelens die bij uitstek in Duitsland ronkend benoemd werden als Sturm und Drang, Sehnsucht en Weltschmerz, of bij de Franse dichter Baudelaire als spleen, zijn vandaag onmiskenbaar terug. Het individu tekent zich af als voornamelijk subjectief en solitair, nietig tegenover de natuur en tegelijk vol verlangen om het onbekende tegemoet te treden. Net als de tomeloze natuur boezemt ook de allesverslindende liefde de mens veel ontzag in tijdens de Romantiek. In deze periode die we tegelijk ook als een psychische gesteldheid benaderen, is liefde vooral lijden, denk maar aan Goethes Werther.
Het Gentse platenlabel B.A.A.D.M. (gerund door de grafisch ontwerpers Joris Verdoodt en Mathieu Serruys) en Sofie Verdoodt doken in de hoge aspiraties van Schiller en Thoreau, het gotische schaduwrijk van Edgar Allan Poe, de passionele poëzie van Rimbaud of Lord Byron, en met deze ingrediënten als leidraad stelden ze een fraaie interdisciplinaire affiche samen. De Romantische overgave van het individu dat leeft volgens “alles of niets”-principes, het filosofische concept van het “sublieme” en de esthetica van droom versus werkelijkheid staan centraal in de films en live concerten waar de bezoeker van de Nacht in kan zwelgen.
In de experimentele film en muziek zijn een meer modernistische esthetiek en een rationele digitale cultuur vaak dominant aanwezig. We daagden bijgevolg enkele geluidskunstenaars – zowel internationale gasten als talent van eigen bodem – uit om op zoek te gaan naar de romantische reflex in hun werk, in juxtapositie met avant-gardecinema die eveneens deze hogere sferen uitademt.
De filmpellicule, de originele formaten, waarvan OFFoff al jarenlang haar handelsmerk maakt, confronteren we met elektronische en digitale kunstvormen, nu er alsmaar meer aandacht is voor het analoge. Een voorliefde voor vroege fotografie, het schrijven met een ganzenveer en de negentiende-eeuwse ambachtelijkheid vormen immers een antidotum in cynische tijden. Moeten we echter wel teruggaan in de tijd en het pad van de nostalgie bewandelen, of vinden we ook in de nieuwste muziek en audiovisuele kunst sporen van neoromantische doem en decadentisme? Tijdens de Nacht blazen we de Romantische geest nieuw leven in met eigentijdse allianties tussen muzikale driften en filmische verlangens.
Programma: B.A.A.D.M. en Sofie Verdoodt
Derek Jarman
The Angelic Conversation
Sequences
Matthias Müller
Sleepy Haven

Tom James Scott
Bill Morrison
Lost Avenues
Philippe Cote
Les Ombres aquatiques

Peter Hutton
Skagafjörður
Live Soundtrack: Elodie
De hypnotische films van de in 2016 overleden Amerikaanse filmmaker Peter Hutton zijn een liefdevol eerbetoon aan de 19e-eeuwse landschapsschilderkunst en natuurfotografie. De long takes en zorgvuldig gekadreerde composities van stadsgezichten of landschappen nodigen de toeschouwer uit om tijd te nemen en aandachtig te kijken. Skagafjörður ontleent zijn titel aan een bijzonder gebied in het noorden van IJsland. De film documenteert het adembenemend landschap in een reeks desolate vergezichten, schakelend van zwart-wit naar lumineuze kleuren. Het resultaat is een prachtig gefilmd onderzoek naar reflecties en luchtspiegelingen, grillige bergtoppen en rookslierten, dikke wolkenvelden en wazige, verticale schachten van licht. Hutton vindt het mythische karakter van IJsland terug in zijn oude fysieke herkenningspunten, zoals het imposante Drangey Island, maar ook in de vluchtige momenten die het landschap langzaam transformeren.
De films van Hutton hebben geen soundtrack. Timo Van Luijk, een Belg met Finse roots, en de Britse Andrew Chalk beschouwen de film daarom als een uitnodiging, niet om de landschappen te verklanken, maar om het natuurlijk mysterie ervan te vervoegen. Duoproject Elodie laat de luisteraar in een wakende droomtoestand glippen via een subtiele stroom van klanken, samengesteld uit het geluid van toetsenborden, fluiten, snaarinstrumenten, riet en percussie. Hun aanraking is altijd zacht en de stemming constant nachtelijk.
