Deze website maakt gebruik van Cookies.

‘What a Machine!’

16.04’25
LMQT 1 3 1

Les mains qui travaillent © Eva van Tongeren

De Cinema

Maarschalk Gérardstraat 4 

B-2000 Antwerpen

€ 9 / € 6,5

We ver­wel­ko­men Eva van Tongeren voor de ver­to­ning van Les mains qui tra­vail­lent, haar nieu­we film waar­rond ze een veel­zij­dig pro­gram­ma samen­stel­de onder de naam What a Machine!’. Zorgvuldig ver­bindt het een aan­tal films van en met vrou­wen die de rol van de came­ra bevragen.

Elke film in dit pro­gram­ma is een leer­pro­ces, een poging, een daad van aan­dacht. Kleine decon­struc­ties van pro­duc­tie­pro­ces­sen die mate­ri­a­li­teit bena­druk­ken. Films over rela­ties tus­sen per­so­na­ges, tus­sen per­so­na­ges en een land­schap, tus­sen beeld en geluid. Een pro­gram­ma dat de huid (van men­sen, film en land­schap­pen) leest als­of het poli­tie­ke, femi­nis­ti­sche mani­fes­ten zijn.

Ik heb mezelf en mijn werk omringd door film­ma­kers, docen­ten, kun­ste­naars en schrij­vers die wer­ken aan deko­lo­ni­sa­tie, femi­nis­me, eman­ci­pa­tie en bur­ger­rech­ten­be­we­gin­gen. De vrou­wen die ik betrok, had­den alle­maal het ver­lan­gen om het lichaam te bevrij­den van stig­ma en schaam­te en het voor­zich­tig om te vor­men tot een sym­bool van soli­da­ri­teit en kracht, tot iets dat in staat is om op zach­te manier ver­an­de­rin­gen te eisen en te bewerk­stel­li­gen. Films over ori­ën­ta­tie en mis­schien nog wel meer over het ver­lie­zen van ori­ën­ta­tie.” (Eva van Tongeren)

→ In aan­we­zig­heid van Eva van Tongeren

→ Met een inlei­ding door Alex Schuurbiers en Ans Mertens van het Antwerpse col­lec­tief Ursula

→ In samen­wer­king met De Cinema, Kortfilm​.be en Ursula 


Laida Lertxundi

My Tears Are Dry

US • 2009 • 4' • colour • digital

Een lied wordt afge­speeld en weer onder­bro­ken. De tekst ver­wijst naar de eeu­wi­ge zon­ne­schijn van Californië. We zien twee vrou­wen, een bed, een fau­teuil en het mooie bui­ten. Lertxundi liet zich inspi­re­ren door Bruce Baillie’s kor­te film All My Life uit 1966.

My tears 1

My Tears Are Dry © Laida Lertxundi, LUX

Chantal Akerman

La Chambre

US • 1972 • 11' • colour • digital

De came­ra draait rond haar as en regi­streert de ruim­te van een kamer als een opeen­vol­ging van stil­le­vens: een stoel, wat fruit op een tafel, een ver­za­me­ling een­za­me, wach­ten­de voor­wer­pen. Er is de aan­we­zig­heid van een jon­ge vrouw: de film­ma­ker zelf die zit­tend op het bed een appel eet.

Lachambre9

La Chambre © Fondation Chantal Akerman

Laura Grisi

The Measuring of Time

IT • 1969 • 6' • b&w • digital

Kunstenaar Laura Grisi telt zand­kor­rels in de woes­tijn om het ver­strij­ken van de tijd te meten. Een taak zon­der dui­de­lijk ein­de, een ein­de­lo­ze repe­ti­tie­ve actie. De came­ra beweegt spi­raals­ge­wijs om haar heen en ont­hult traag haar figuur, een land­schap, de actie, een kos­mos, wat doet den­ken aan Robert Smithsons film Spiral Jetty (1970). Waar Smithsons werk een gevoel van duur­zaam­heid op de natuur drukt, bena­drukt Grisi de ver­gan­ke­lij­ke aan­ra­king van het lichaam: afge­steld op ener­gie­ën die afwis­se­lend fysiek en intiem, weten­schap­pe­lijk en spi­ri­tu­eel zijn.

GRISI Measuring of time 1969 c Laura Grisi Estate Photo Folco Quilici kopie

The Measuring of Time, photo by Folco Quilici, courtesy Laura Grisi Estate, Rome, and P420, Bologna

Eva van Tongeren

Les mains qui travaillent

BE/NL • 2024 • 8' • colour • digital

Deze klei­ne fil­mi­sche uit­wis­se­ling toont een vrou­wen­col­lec­tief in Agadez, Niger. De came­ra zoomt in op de han­den van de arbei­ders­vrou­wen en laat de har­de omstan­dig­he­den van hun dage­lijks leven zien. Terwijl ze pinda’s van hun dop schei­den, pra­ten de vrou­wen met elkaar over de man­nen die langs­ko­men en de aan­we­zi­ge film­ma­ker. De kor­te ont­moe­ting stelt de vraag hoe een came­ra gebruikt kan wor­den door zowel de vrou­wen ervoor als erach­ter om een manier te vin­den om met elkaar in con­tact te komen ter­wijl ze geen gemeen­schap­pe­lij­ke taal delen.

LMQT 1 4 1

Les mains qui travaillent © Eva van Tongeren

Sarah Maldoror

Portrait d’une femme africaine

FR • 1985 • 6' • colour • digital

Een kort por­tret uit het tele­vi­sie­pro­gram­ma Mosaique waar­in een jon­ge Senegalese kok­kin ver­telt over haar ver­lan­gen om door Frankrijk te rei­zen en pro­tes­teert tegen de bena­ming immi­grant”.

Akosua Adoma Owusu

White Afro

GH • 2019 • 6' • colour • digital

Een oude instruc­tie­vi­deo over hoe je een afro­kap­sel kunt aan­bie­den aan wit­te klan­ten wordt afge­wis­seld met de getui­ge­nis van Owusu’s moe­der die als hair­sty­list werk­te bij een kap­sa­lon met voor­na­me­lijk wit cli­ën­teel. White Afro biedt een zeld­zaam per­spec­tief op het afro­kap­sel als onmis­ken­baar ken­merk van de Black Power”-bevrijdingsbewegingen, en toont ook hoe niet-zwar­te kap­pers hun salons kun­nen inzet­ten als ruim­tes voor poli­tie­ke verandering.

Whiteafro

White Afro, courtesy of the artist, © Obibini Pictures

Tabita Rezaire

God Don’t Watch TV

ZA • 2014 • 3' • colour • digital

Dit vroe­ge werk speelt zich af in een haar­sa­lon waar vrou­wen luid kib­be­lend en lachend samen­ko­men. Als je niet van jezelf geniet, waar dan van?

Why would you like to get braids?
How come you can dan­ce like this?
She says she is black. Well she has Brazilian hair.
Talking about Jesus and tea­ching me some moves.

Emma Hart

Skin Film

GB • 2007 • 7' • colour • digital

Emma Hart plakt sel­lota­pe op haar huid en trekt het er dan weer af. Stukjes huid blij­ven op de tape zit­ten. Vervolgens plakt ze de tape met huid op een 16mm-film. Ik heb een film gemaakt van hoe­veel ruim­te ik in beslag neem en die duurt 11 minu­ten om te bekij­ken,” aldus Hart.

Emmahart

Skin Film © Emma Hart Studio

Eva3

Les mains qui travaillent © Eva van Tongeren

Laura grisi 1

The Measuring of Time, courtesy Laura Grisi Estate, Rome, and P420, Bologna

Laida Lertxundi

My Tears Are Dry

US • 2009 • 4' • colour • digital

Chantal Akerman

La Chambre

US • 1972 • 11' • colour • digital

Laura Grisi

The Measuring of Time

IT • 1969 • 6' • b&w • digital

Eva van Tongeren

Les mains qui travaillent

BE/NL • 2024 • 8' • colour • digital

Sarah Maldoror

Portrait d’une femme africaine

FR • 1985 • 6' • colour • digital

Akosua Adoma Owusu

White Afro

GH • 2019 • 6' • colour • digital

Tabita Rezaire

God Don’t Watch TV

ZA • 2014 • 3' • colour • digital

Emma Hart

Skin Film

GB • 2007 • 7' • colour • digital