Deze website maakt gebruik van Cookies.

Venom and Eternity

18.04’16
Traite de bave et deternite c Re Voir
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

Traité de bave et d’éternité is het Letteristisch film­ma­ni­fest dat door cine­as­ten als Godard, Cocteau en Resnais beschouwd wordt als eens van de belang­rijk­ste Franse films. Het Letterisme – ook wel het kwaad­aar­di­ge of poli­tie­ke broer­tje van het Dadaïsme – ont­stond in het Frankrijk van na de Tweede Wereldoorlog. De Letteristen die – zoals de naam al doet ver­moe­den – ini­ti­eel van­uit de poë­zie ope­reer­den, geloof­den dat alles al was gedaan en de gro­te cul­tu­re­le en poli­tie­ke struc­tu­ren daar­om eerst afge­bro­ken moesten wor­den voor­dat er weer ruim­te kon zijn voor ech­te en oprech­te cre­a­tie. Ook de toe­schou­wers wer­den hier­bij niet ont­zien, en kre­gen van de Letteristen een draai om de oren.

Deze prin­ci­pes komen terug in de eer­ste Letteristische film Traité de bave et d’éternité waar Isodore Isou Montage Discrépant’ voor het eerst ten uit­voer brengt; de tegen­strij­di­ge, of ver­nie­ti­gen­de mon­ta­ge die afwijkt van de Synchro’ (zoals in main­stream­films waar geluid en beeld gelijk lopen) en A‑synchro’ mon­ta­ge (zoals in de wer­ken van Eisenstein waar beeld en geluid los van elkaar bestaan, elkaar aan­vul­len). De Montage Discrépant dus waar het beeld en het geluid in veel geval­len (totaal) niets met elkaar te maken heb­ben om zo een abso­lu­te (visu­e­le en audi­tie­ve) auto­no­mie te cre­ë­ren. Het werk maakt gebruik van found foot­a­ge uit de (Franse) Vietnamoorlog, waar­bij een cine­ast de film voor het eerst let­ter­lijk onder han­den neemt door het bekras­sen en bete­ke­nen van de pel­li­cu­le. Het is dan ook geen ver­ras­sing dat dit werk van gro­te invloed was op expe­ri­men­te­le cine­as­ten als Stan Brakhage en Ken Jacobs. De ver­sie die we tonen is een recent geres­tau­reer­de 35mm-film, ofte­wel, een prach­ti­ge film dus!

Traite de bave et deternite 02 c Re Voir

Isodore Isou

Traité de bave et d’éternité

FR • 1951 • 120' • b&w • 35mm