Deze website maakt gebruik van Cookies.

This is not a script – Poëzie ontmoet film (2)

18.11’13
Charles Dekeukeleire Histoire de detective
Histoire de détective
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

Aansluitend volgt een inter­view met Paul Bogaert door Tom Van Imschoot.

Dichter Paul Bogaert (°1968, Brussel) publi­ceer­de tot nog toe vijf dicht­bun­dels: WELCOME HYGIENE (1996), Circulaire sys­te­men (2002), AUB (2006), de Slalom soft (2009), en dit jaar ver­scheen Ons ver­lan­gen (2013). Zijn werk werd meer­maals geno­mi­neerd en ook bekroond voor belang­rij­ke poë­zie­prij­zen, waar­on­der de Herman de Coninckprijs en de drie­jaar­lijk­se Vlaamse Cultuurprijs Poëzie. Paul Bogaert schuwt het expe­ri­ment met ande­re media niet: hij toont de inter­ne keu­ken van zijn schrijf­a­te­lier door alle schrijfsta­dia van een gedicht in een dia­pre­sen­ta­tie te gie­ten, hij blijft sinds 2007 op zijn web­si­te schrij­ven aan een gedicht dat nooit af zal zijn, of samen met een ande­re dich­ter schrijft hij onli­ne duo­ge­dich­ten. En hij maakt poë­zie­film­pjes, die getoond wor­den op inter­na­ti­o­na­le fes­ti­vals zoals het ZEBRA Poetry Film Festival in Berlijn. Zijn film INJECTIES ont­ving in 2011 de Wintertuin-Ivens Cinepoem Award. Voor lyrik​li​ne​.org schreef hij een sta­te­ment over poë­zie en film dat als volgt aan­vangt: Poetry Film City is in danger. To avoid it beco­ming a pos­ter-like island that is over­grown with kitsch, a ware­hou­se of beau­ti­ful ani­ma­ti­ons or a hell of text illu­stra­ti­ons, I think more poets should visit the City. To occu­py a street or two, to copu­la­te with film makers and sound experts, to enjoy a holi­day or just to inspect the pla­ce of abuse.”

Meer info: www​.paul​bo​gaert​.be

Tom Van Imschoot (°1978, Wetteren) is schrij­ver, cri­ti­cus en docent lite­ra­tuur aan LUCA School of Arts. Hij maak­te eer­der een proef­schrift over de span­ning tus­sen licha­me­lijk­heid en ver­beel­ding in het lite­rai­re leespro­ces, toe­ge­past op het werk van Louis Paul Boon, aan de Universiteit Gent. Sinds zijn pas­sa­ge aan de Jan Van Eyck Academie Maastricht zoekt hij naast de lite­ra­tuur ook steeds vaker de beel­den­de kunst en het the­a­ter op – dat laat­ste ook als maker. Als the­o­re­ti­cus bestu­deert hij de erva­ring, de plaats en bete­ke­nis van fas­ci­na­tie in het artis­tie­ke maak­pro­ces. Als cri­ti­cus en essay­ist viert hij de teu­gels van zijn eigen fas­ci­na­tie. In 2003 richt­te hij samen met een hoop gene­ra­tie­ge­no­ten het cul­tu­re­le tijd­schrift rekto:verso op, waar hij tot op van­daag redac­teur van is. Hij werk­te ook een tijd­je als vice­de­caan onder­wijs van de Faculteit Architectuur en Kunsten van de Associatie Leuven en als Knack-recen­sent, maar focust zich nu weer vol­tijds op het ple­zier van cre­a­tie, reflec­tie, onder­zoek en onder­wijs, spe­len­der­wijs heen en weer tus­sen spre­ken en schrij­ven – of lichaam, taal en verbeelding.


Charles Dekeukeleire

Histoire de détective

BE • 1929 • 52' • b&w • 35mm
In zijn eer­ste films Combat de boxe (1927) en Impatience (1928) volgt de Belgische film­pi­o­nier Charles Dekeukeleire (19051971) nog de ciné­ma pur van zijn gro­te Franse voor­beel­den, zoals Germaine Dulac en Jean Epstein. In deze vir­tu­o­ze stil­le films wordt alles door de plas­ti­ci­teit van het bewe­gend beeld gedra­gen; tekst is qua­si afwe­zig. In Histoire de détec­ti­ve (1929), Dekeukeleires laat­ste expe­ri­men­te­le avant-gar­de­film voor hij aan zijn meer docu­men­tai­re œuvre begint, is het tegen­deel waar. Het detec­ti­ve­ver­haal dat in de film schuilt, steunt vol­le­dig op de tekst in de film. De inlei­den­de titels geven aan dat de film is opge­bouwd uit docu­men­ten gefilmd door een detec­ti­ve, in het kader van een opdracht. Detective T is door Madame Jonathan gevraagd om haar man, Monsieur Jonathan te obser­ve­ren. Zij wil ach­ter­ha­len waar­om haar man zich afstan­de­lijk en afwe­zig gedraagt. T scha­duwt Monsieur Jonathan tij­dens diens rei­zen van Brussel naar de kust, naar Luxemburg. Hij gebruikt de came­ra als een onder­zoeks­in­stru­ment; het­geen doet den­ken aan het Kino-Glaz-con­cept (cine­ma-oog) van de Russische cine­ast Dziga Vertov. Met deze aan­pak bevrijdt Dekeukeleire zijn beel­den van een nar­ra­tie­ve aan­pak; het resul­taat is een col­la­ge-mon­ta­ge met sur­re­a­lis­ti­sche invloe­den. Ook de tek­sten behan­delt hij als beel­den: tus­sen­ti­tels in strak­ke, schreef­lo­ze let­ters, wor­den afge­wis­seld door parel­tjes van pan­car­tes, hand­ge­schil­derd door de kun­ste­naar Victor Servranckx.
Charles Dekeukeleire Histoire de detective 1929 still 56
Histoire de détective

Paul Bogaert

Ik heb mijn man zo lief

BE • 2006 • 2' • colour • digital

Je liegt en je filtert

BE • 2010 • 3' • b&w • digital

RECONSTRUCTIE

BE • 2012 • 5' • colour • digital
Voor de poë­zie­film Je liegt en je fil­tert (20062010) plak­te de Vlaamse dich­ter Paul Bogaert (°1968) ver­zen uit een eigen gedicht — dat later in de bun­del de Slalom soft (2009) zou wor­den opge­no­men — als onder­ti­tels én als klank­band over gevon­den oude film­beel­den die het gedicht in een dic­tee­si­tu­a­tie pre­sen­te­ren. De tekst zelf door­prikt de reto­riek van ver­ga­de­rin­gen en ver­sla­gen. De ver­wij­ten­de toon van het gedicht wordt vol­le­dig omge­keerd door de dic­tee­vorm, waar­in de spre­ker door de her­ha­lin­gen alle aan­dacht op de vorm van de woor­den ves­tigt, en waar­in de ont­van­gers de bood­schap gedwee in stil­te note­ren. In Bogaerts recen­te­re poë­zie­film RECONSTRUCTIE (2012) wor­den vier bewa­kers opge­roe­pen om een spe­ci­fie­ke plaats te inspec­te­ren. Ze mer­ken de gepro­jec­teer­de tekst — een soort afscheids­brief — niet op. Lichten gaan uit en aan. De bewa­kers zien er jon­ger uit, en ze gelo­ven niet wat ze horen. De ver­schil­len­de medi­a­le lagen van deze poë­zie­film zijn van elkaar los­ge­kop­peld, en toch draai­en titel, tekst, beeld, klank én het maak­pro­ces van het werk zelf geraf­fi­neerd in elkaar. Met Ik heb mijn man zo lief (2006) tonen we even­eens Bogaerts eer­ste stap­pen in de wereld van poë­zie en film. We slui­ten af met You and me (2009) van Karsten Krause, de film waar­naar Bogaert in zijn sta­te­ment over poë­zie en film verwijst.
RECONSTRUCTION Still2
RECONSTRUCTIE © Paul Bogaert

Charles Dekeukeleire

Histoire de détective

BE • 1929 • 52' • b&w • 35mm

Paul Bogaert

Ik heb mijn man zo lief

BE • 2006 • 2' • colour • digital

Je liegt en je filtert

BE • 2010 • 3' • b&w • digital

RECONSTRUCTIE

BE • 2012 • 5' • colour • digital